تعداد بازدید: ۱۷۸۶
کد خبر: ۱۸۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 14 October
راه آهن شیراز به گل گهر که در مسیر سراسری جنوب به شمال کشور قرار دارد، نتوانسته به شبکه ریلی کشور متصل شود.
author
خبرنگار: مریم توانا

خط آهن شیراز - نی‌ریز - گل‌گهر در سنگلاخ

راه آهن شیراز به گل‌گهر در سال ۱۳۸۹ و اوایل سال ۱۳۹۰ در قالب یک طرح ملی مطرح شد که به واسطه آن استان فارس به استان کرمان و سایر استان‌های جنوبی کشور متصل می‌شود.

این خط ریلی به طول ۳۴۶ کیلومتر و در چهار قطعه طراحی شده از استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان می‌گذرد.

همچنین این راه آهن از ایستگاه گل‌گهر سیرجان شروع شده و با عبور از قطرویه، نی‌ریز، استهبان، فسا و سروستان، به ایستگاه گشنگان در محور راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه در شهرستان شیراز متصل می‌شود.

توسعه راه آهن فارس، نیازمند تکمیل طرح‌های در دست اجرا

مدیر کل منطقه یک راه‌آهن کشور گفت: طرح‌های کلان ریلی در حال احداث استان فارس از جمله گل گهر-شیراز، راه آهن شیراز-عسلویه-بوشهر و اقلید-یزد است که بهره‌برداری از این طرح‌های عمرانی نیازمند منابع مالی ملی است و می‌تواند زمینه رشد و توسعه را در استان فراهم کند.

مسعود بصیری گفت: مطالعات این طرح در سال ۱۳۷۳ آغاز و عملیات اجرایی زیرسازی قطعه ۳ حد فاصل شهرستان‌های نی‌ریز - استهبان - فسا به طول ۱۰۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۰ و عملیات اجرایی زیرسازی قطعه ۴ حد فاصل شهرستان‌های فسا - سروستان - شیراز به طول ۹۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۲ شروع شد.

تقسیم راه‌آهن شیراز - گل‌گهر به چهار قطعه

بصیری گفت: راه‌آهن شیراز - گل‌گهر به چهار قطعه تقسیم می‌شود که قطعه اول از کیلومتر ۰ تا ۱۱۵ به طول ۱۱۵ کیلومتر و مشاور طرح پاسیلو، قطعه دوم از کیلومتر ۱۱۵ تا ۱۵۶ به طول ۴۱ کیلومتر و مشاور طرح هرازراه، قطعه سوم از کیلومتر ۱۵۶ تا ۲۵۶ به طول ۱۰۰ کیلومتر و مشاور طرح فراشار آسیا و قطعه چهارم از کیلومتر ۲۵۶ تا ۳۴۶ به طول ۹۰ کیلومتر با همان مشاور است.

وی افزود: در این محور ۱۷ ایستگاه و ۱۸ دستگاه تونل به طول کلی حدود ۱۳ کیلومتر و تعداد ۱۰۰۰ دستگاه پل و آبرو و ۱۸ دستگاه پل خاص پیش‌بینی شده است.

مدیر کل منطقه یک راه‌آهن کشور گفت: قطعات ۱ و ۲ به طول ۱۵۶ کیلومتر از سیرجان تا نی‌ریز به دلیل عبور از پارک ملی بهرام‌گور، نبود صدور مجوز زیست محیطی و کمبود اعتبار، تاکنون به مناقصه نرفته و اجرایی نشده است.

بصیری گفت: قطعه سوم راه‌آهن به طول ۱۰۰ کیلومتر حد فاصل شهرستان‌های فسا، استهبان و نی‌ریز را قرار‌گاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، موسسه الهادی (ع) و با نظارت مستقیم مهندسان مشاور فراشار آسیا از آذرماه ۱۳۹۰ شروع کرده که پیشرفت فیزیکی آن حدود ۸۰ درصد با مبلغ اولیه قرارداد ۶۸۴/۱۰۸/۴۵۴/۴۸۳ ریال است.

تعداد تونل‌ها ۳ دستگاه به طول کلی ۱۵۰۰ متر است که طول کل تونل‌ها حفاری و ۱۴۰۰ متر لاینینگ نیز انجام شده و از چهار سال پیش تاکنون، به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شده است.

وی گفت: قطعه ۴ به طول ۹۰ کیلومتر حدفاصل روستای مقابری تا محل اتصال به راه‌آهن شیراز - بوشهر (ایستگاه گشنگان) به پیمانکاری قرار‌گاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، مؤسسه الهادی (ع) و دستگاه نظارت مقیم مهندسان مشاور فربر از اسفند ماه ۱۳۹۲ با اعتبار قرارداد ۱/۲۶۴/۰۶۰/۰۰۰۰/۰۰۰ ریال آغاز شده و در حال حاضر ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر کل منطقه یک راه‌آهن کشور گفت: تعدا تونل‌ها ۵ دستگاه به طول کلی ۳ هزار متر است که ۴ دستگاه تونل نیز به طول ۲۳۰۰ متر کامل حفاری و لاینینگ شده و یک دستگاه تونل نیز به طول ۷۰۰ متر بوده که تاکنون اقدامی بر روی آن انجام نشده است.

در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار، این طرح از دو ماه گذشته تعطیل شده که مطالبات مؤسسه ریل‌گستر در هر دو قطعه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.

راه‌آهن شیراز - گل‌گهر، نیازمند ۵ هزار میلیارد تومان

در همین رابطه استاندار فارس در گفتگو با ما گفت: برنامه‌ریزی برای تکمیل این طرح، در آینده نزدیک و در سفر ریاست جمهوری به استان فارس انجام خواهد شد. این پروژه به حداقل ۵ هزار میلیارد تومان بودجه دیگر نیاز دارد.

خط آهن شیراز - نی‌ریز - گل‌گهر در سنگلاخ

ایمانیه یک سال پیش نیز از جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مردم شهرستان‌های فسا، داراب، نی‌ریز، سروستان و شیراز در مورد پروژه راه‌آهن شیراز- گل گهر خبر داده و گفته بود: در این جلسه مصوب شد این پروژه با مشارکت وزارت راه، قرارگاه خاتم الانبیا، قرارگاه جهاد نصر، ایمیدرو و صنایع و معادن با اعتباری حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان انجام شود.

اتصال خطوط راه‌آهن استان به خطوط سراسری راه‌آهن کشور شتاب گیرد

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعات اساسی که برای توسعه استان باید به جد در دستور کار قرار گیرد، شتاب در اتصال خطوط راه‌آهن استان به خطوط سراسری راه آهن کشور است.

قادری گفت: این پروژه در ۴ قطعه تعریف شده؛ قطعات یک و دو از گل‌گهر شروع می‌شود تا نی‌ریز ۴ و ۳ نیز از نی‌ریز به سمت شیراز که قطعات ۴و ۳ را قرارگاه کار کرده که یکی پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی و دیگری هم بالای ۵۰ درصد دارد که با محدودیت‌های دولتی و تأخیری که وزارت راه در پرداخت داشته، این دو قطعه نیز متوقف شده و ادامه نمی‌دهد؛ چون اعتباراتی که اختصاص داده می‌شود، عدد قابل توجهی نیست، مگر این که امکان داشته باشد از فاینانس استفاده کنیم.

ضرورت استفاده از مسیر‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد ازسرمایه گذاری‌های حوزه فولاد، نفت، گاز وصنایع بهره برد و از ظرفیت‌های تهاتر نیز استفاه کرد.

جعفر قادری گفت: در استان فارس تنها طرح بوشهر به شیراز است که با اعتباری بالغ بر یک و دو دهم میلیارد دلار از محل اعتبارات تهاتر شرکت نفت و اعتبار مستقیم از سوی مقام معظم رهبری تأمین می‌شود؛ بنابراین برای این چنین طرح‌هایی منابع مالی وجود دارد؛ اما راه‌آهن شیراز به گل‌گهر به صورت عادی در دست پیگیری بوده و امکان دارد دو قطعه دیگر نیز تعطیل شود؛ مگر این که تأمین اعتبار شود.

او گفت: در زمان مرحوم رستم قاسمی پیگیر این موضوع بودیم که واحد‌های فولادی را وارد کار کنیم تا آن‌ها مشارکت کنند؛ اما این تلاش‌ها به جایی نرسید و باید دوباره جلساتی برگزار شود تا با تأمین اعتبار از فاینانس، دو قطعه دیگر را به پیمانکار واگذار کنیم.

تأثیر خط آهن شیراز به گل گهر در تسهیل انتقال سنگ آهن

محمود رضایی‌کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز گفت: راه‌آهن شیراز به گل‌گهر با هدف اتصال فارس به شبکه ریلی و انتقال مواد خام بیشتر سنگ آهن بوده که برای صنایع پولادی استان طراحی شده است.

او گفت: این طرح ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به طول ۱۵۰ کیلومتر است.

رضایی گفت: قطعات یک و دو درگیر موضوعات زیست‌محیطی بودند که رفع شد و قرارگاه خاتم به زودی شروع به کار می‌کند که در سفر هیئت دولت انجام می‌شود و جزو برنامه‌های اولویت‌دار است.

پیشنهاد داده‌ایم که در سفر رئیس جمهور برایش بودجه بگذارند

نزدیک به یک سال پیش، نماینده مجلس و فرماندار سابق نی‌ریز جلسه‌ای را با قرارگاه خاتم، مسئولان وزارت راه، شرکت ریل‌گستر و سازمان برنامه و بودجه در تهران برگزار کردند؛ اما نتیجه خاصی نداشت.

طهماسبی هم‌اکنون در گفتگو با ما عنوان داشت: قرار بود مبلغی به عنوان تهاتر بدهند و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء کار کند. دولت مصوب کرد؛ اما نمی‌دانم چرا دوباره وزیر نفت مقابلش ایستاد و گفت «من دیگر نفت به این شکل نمی‌دهم، خودم می‌فروشم، این طور بازار خراب می‌شود» و تهاتر دوباره رها شد.

الان جزو پیشنهاد‌هایی بوده که ما و استانداری داده‌ایم و تأکید کردیم تا در سفر رئیس جمهور مصوب شود و مبلغی برای آن بگذارند.

به نظرم که جزو مصوبات سفر بیاید؛ تا ببینیم رئیس جمهور  چکار می‌کند.

وی افزود: قسمتی از این پروژه تا چند ماه پیش اطراف دریاچه فعال بود؛ ولی پول ندادند و فکر کنم تعطیل شد.

امیدواریم در این سفر برایش مبلغی اختصاص دهند. البته در این سفر گفتند پولی که مخصوص سفر باشد نداریم و فقط مصوباتی که قبلاً تصویب شده را اعلام می‌کنیم که این هم جزو همان قبلی‌ها است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها