تعداد بازدید: ۴۰۱
کد خبر: ۱۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵ - 2023 30 September
author
روزنامه نگار: امین رجبی

تغییر و تبدیل فصل‌های تابستان و پاییز امسال را در حالی گذراندیم که حوادث پر تلفاتی را در نی‌ریز شاهد بودیم.

در یک فاصله ۷ روزه از ۲۸ شهریور تا ۴ مهر، ۳۸ حادثه ترافیکی در نی‌ریز رخ داد که بر اثر آن متأسفانه ۶ نفر کشته و ۶۵ نفر مصدوم شدند.

دلایل و عوامل آمار بالای حوادث ترافیکی و تلفات ناراحت کننده آن را همگان می‌دانند: جاده‌های غیراستاندارد، خودرو‌های ناایمن و کم‌کیفیت، مشکلات عدیده در فرهنگ رانندگی، ضعف نظارت دستگاه‌های مسئول و عوامل پرشمار دیگر که همه دست به دست هم داده تا جاده‌ها و خیابان‌های ایران جولانگاه حوادث باشد.

جستجوی ما برای یافتن آمار تعداد کشته‌های حوادث ترافیکی ۶ ماه اول امسال منحصر شد به خبر‌های منتشر شده که بر اساس آن فقط در ۶ ماه حدود ۲۰ نفر در جاده‌های این شرقی‌ترین شهرستان فارس جان باخته و ده‌ها نفر نیز با صدمات جدی روبرو شده‌اند.‌

می‌دانیم که هر مرگِ اینچنینی روی زندگی ده‌ها نفر تأثیر مستقیم دارد و گاهی صدمات تصادفات نیز جبران‌ناپذیر است و فرد را تا انتهای عمر با تبعات خود درگیر می‌کند.

رئیس سازمان اورژانس کشور در جایی گفته: در بحث حوادث ترافیکی سالانه حدود ۱۸ هزار نفر که بیشتر آنان بین ۱۵ تا ۴۰ سال هستند جان خود را در کشور از دست می‌دهند ضمن آن که میزان خسارات در این بخش سالانه حدود ۱۴ میلیارد دلار برآورد شده است. (ایسنا)

شاید بزرگیِ این رقم خیلی به چشم نیاید، ولی جالب است بدانیم ۱۴ میلیارد دلار یعنی ۷۰۰ هزار میلیارد تومان. یعنی به ازای هر ایرانی در سال ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خسارت حوادث ترافیکی است.

بی‌تردید عوامل اصلی این حوادث، کلان است و در حیطه اختیارات مسئولان شهرستان نیست، اما برخی راهکار‌ها و تدبیر‌ها می‌تواند از این آمار نگران‌کننده در شهرستانِ ما کم کند و جان‌های عزیزی را نجات دهد.

برای نمونه دوبانده شدن مسیر قطرویه به نی‌ریز اثر معناداری در کاهش آمار تصادفات خواهد داشت اگرچه کارشناسان همچنان ایرادات فنی برای آن ذکر می‌کنند.

شورای ترافیک نی‌ریز که اعضای دلسوز و پیگیری دارد باید قوی‌تر و جدی‌تر وارد عمل شود. حتی خودِ اعضای شورا نیز بر نداشتن ضمانت اجرایی برخی تصمیمات واقف و معترضند.

امیدواریم فرماندار جدید با تمهیدات خود، قدرت بیشتری به این شورا ببخشد و ضمانت اجرای تصمیمات را بالا ببرد.

در راه‌های روستایی تعداد زیادی نقاط ناایمن وجود دارد که باید رفع شود. در جاده‌های بین شهری نیز از این نقاط کم نداریم از جمله جاده‌های نی‌ریز-سیرجان، نی‌ریز - آباده‌طشک و نی‌ریز-مشکان-یزد که در صدر مسیر‌های پرحادثه است.

در اطراف شهر هم بولوار امام رضا و بولوار شهرک سنگ ناایمن است و فقط در ۱۰ روز گذشته ۵ نفر در این دو بولوار جان داده‌اند.

بولوار ولایت و جاده پلنگان نیز پرخطرند.

و، اما بولوار امام رضا.

گویا این مسیر به دلیل این که در محدوده شهر نیست، جزو محور‌های برون شهری و اتوبان تعریف می‌شود.

اما کاربرد آن هم جاده‌ای و هم شهری است و همین مسئله موجب شلوغی و بروز حوادث زیادی در این مسیر شده است.

همانطور که می‌دانیم دسترسی به ترمینال مسافربری، دارالرحمه، پمپ بنزین، دو تالار عروسی، بیمارستان، سه دانشگاه، شهرک سنگ، شهرک حمل و نقل کالا، معاینه فنی، و مسکن ملی از مسیر این بولوار است.

همه کسانی که می‌خواهند از راه بولوار مدرس از محدوده شهر نی‌ریز خارج شوند باید وارد بولوار امام رضا شوند و در دوربرگردان آن دور بزنند.

تکمیل روگذر هم مقداری از مشکلات را کاهش می‌دهد نه تمام آن را.

یکی از راه‌های کاهش خطرات این بولوار دوطرفه بودن زیرگذر  شهرک سنگ بود که در آن سال‌ها با وجود تذکرات فراوان که در عصر نی‌ریز هم به چاپ رسید، اما باز بطور یک‌طرفه ساخته و عملاً به یک معضل ترافیکی منجر شد.  
حالا باید شورای ترافیک چاره‌اندیشی کند که برای بولوار امام رضا چه برنامه‌ای دارد تا بتواند جلو سرعت‌های سرسام‌آور را بگیرد. از طرفی نصب سرعتکاه و سرعتگیر نیز خلاف مقررات است، چون جزو محور اصلی و مسیر عبور خودرو‌های امدادرسان است.

و، اما چند پیشنهاد:

- ساخت بولوار یا خیابان دسترسی به مسکن ملی، بیمارستان و دانشگاه آزاد از داخل بولوار مدرس تا بخشی از ترافیک بولوار امام رضا را کم کند.

- استاندارد کردن دوربرگردان‌های بولوار امام رضا به صورتی که وقتی یک خودرو در دوربرگردان دور می‌زند، بلافاصله وارد مسیر اصلی اتوبان نشود بلکه در یک راهرو ایمن به مسیر خود ادامه دهد و به تدریج وارد لاین اصلی شود.

این کار به مقداری جلو خلاف موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها در بولوار را می‌گیرد.

- ساخت زیرگذر بولوار مدرس به جاده شهرک سنگ. این کار گرچه هزینه‌ای سنگین دارد، اما باید از جایی آغاز شود.

- نصب دوربین کنترل سرعت

- افزایش گشت محسوس و نامحسوس پلیس‌راه.

بسیار شاهد بوده‌ایم که موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها برای دستیابی به شهرک سنگ و پمپ بنزین، از بریدگی‌ها خلاف می‌روند.

همچنین سرعت‌ها نیز در این بولوار بالاست که با حضور مستمر پلیس کنترل می‌شود.

هر نفری که در یک حادثه فوت می‌کند، عزیزِ کسانی است که تا پایان عمر مجبور می‌شوند غم آن را بر دوش بکشند.

نگذاریم این جان‌های عزیز مثل برگ پاییزی بر زمین بریزد که خداوند فرموده: «مَن احیا‌ها فَکانما احَیا النّاس جَمیعاً»

هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده. (مائده / ۳۲)

چنین باد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها