تعداد بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۱۷۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳ - 2023 09 September
نتیجه یک فرهنگ‌سازی زیست‌محیطی
به گفته مدیر گروه کوهنوردی بختگان، در نتیجه فرهنگ‌سازی طبیعت‌دوستان، میزان زباله‌های جمع‌آوری شده منطقه پهنابه، به نسبت سال گذشته نصف شده است.

اردوی یک روزه فرهنگی - زیست‌محیطی گروه کوهنوردی بختگان و انجمن ادبی گلبانگ، جمعه ۱۷ شهریور در منطقه گردشگری پهنابه برگزار شد. این گروه ۲۲ نفره با حمایت مالی شورای شهر نی‌ریز، ۱۵ کیسه زباله جمع‌آوری و با همان مینی‌بوس برای انتقال به سایت زباله به همراه خود برگرداندند.

این در حالی است که به گفته محمدجلال رنجبر مدیر این گروه، یک سال قبل که در پایان فصل گردشگری همین اقدام با حضور ۴۵ نفر از طبیعت‌دوستان انجام شد، نزدیک به ۴۰ کیسه زباله جمع‌آوری گردید.

وی با بیان این که اردوی اخیر برای سومین سال متوالی و با شعار «طبیعت را آزرده نکنیم» در منطقه پهنابه انجام گرفت، عنوان داشت: «پیشنهاد ما این است که یک کمپین مردمی در همین زمینه تشکیل و فراخوان عمومی داده شود. یکی از نتایج مهمی که دارد، همین فرهنگ‌سازی است. ما در منطقه مردم را توجیه می‌کردیم که طبیعت و محیط زیست متعلق به همه است و همه باید در این زمینه همکاری کنند. وقتی با آن‌ها صحبت می‌کردیم، عکس‌العمل‌شان عالی و مثبت بود و تعجب کرده بودند که به شکل گروهی این کار را انجام می‌دهیم.»

رنجبر به خاطرات جالبی در این زمینه اشاره کرد: «بعد از اردوی اخیر و انتشار خبر آن، یکی از دنبال‌کنندگان پیج اینستاگرام نی‌ریزان فارس نظر گذاشته بود و درخواست داده بود که پارک جنگلی را هم پاکسازی کنید. من آنجا به او پاسخ دادم که این یک نوع فرهنگ‌سازی است و شما هم می‌توانید مشارکت کنید. برخی فکر می‌کنند ما گروهی هستیم که کار اصلی‌اش همین است و هر جا کثیف باشد، می‌فرستند تمیز کنند.»

وی افزود: «اوایل که این کار ار انجام می‌دادیم، خجالت می‌کشیدیم و بعد دیدیم چه کار خوبی است و هیچ عیبی ندارد. یک بار به قلعه خواجه رفته بودیم و پاکسازی می‌کردیم. چند پیرزن کنار خانه‌ای نشسته بودند که یکی از آن‌ها آمد و گفت: شما را به خدا بیایید درِ خانه ما راهم تمیز کنید؛ خیلی آشغال ریخته است. ضمن این که به او گفتیم ما پاکبان نیستیم، رفتیم و زباله‌ها را جمع کردیم. البته با آن‌ها صحبت کردیم که سعی کنند از ریختن زباله خودداری کنند و خودشان نیز در این زمینه کوشا باشند.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها