تعداد بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲ - 2023 26 August

 بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی به معضل بزرگی تبدیل شده که از یک طرف برای بعضی مشاغل اجتناب ناپذیر است و از طرف دیگر پلیس راهنمایی و رانندگی به جد از این کار جلوگیری می‌کند، چون یکی از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات است.

آیا به راستی راهکاری برای کاهش ریسک تصادف یا حداقل جلوگیری از جریمه استفاده از تلفن همراه وجود ندارد؟  

هدفون

استفاده پنهانی از هدفون کار سختی نیست، اما باید توجه داشت که این روش بیشترین تبعات را خواهد داشت، چون خیلی از صدا‌هایی که راننده باید بشنود توسط هدفون حذف می‌شود و از طرفی حواس راننده همچنان پرت می‌شود.

از طرفی تشخیص کابل هدفون برای پلیس کار چندان سختی نیست. پیشنهاد می‌شود که هرگز از این گزینه استفاده نکنید.

هندزفری

استفاده از این وسیله هم حین رانندگی حواس راننده را پرت می‌کند و درصورت تشخیص پلیس جریمه به همراه خواهد داشت.  

کارکیت یا کیت‌های بلوتوث خودرویی

تفاوت کارکیت با هندزفری در این است که محل پخش صدا از کنار گوش شما به مکانی در داخل اتاق منتقل شده است. این وسیله هرچند کمتر از حالت‌های قبل، ولی باز هم تمرکز شما را به هم می‌زند.  

گیره‌های داخل کابین یا کارمانت

موردی که این روز‌ها در تاکسی‌های اشتراکی داخل کشور خیلی رایج شده است و البته از تمام گزینه‌های آورده شده (حتی از هدفون) هزینه کمتری دارد، گیره‌ای است که به بعضی از اجزای کابین (از شیشه گرفته تا کنار فرمان، روی داشبورد و خروجی هوا) متصل می‌شود تا تلفن همراه را به صورت ثابت در مکانی قرار دهد.

مشکل اصلی این روش، پرکاربرد بودن آن است.

به این صورت که افراد استفاده کننده از این مانت‌ها به دفعات توجه خود را از مسیر خارج برمی‌دارند و تلفن همراه خود را چک می‌کنند.

از طرف دیگر امکان دزیده شدن تلفن همراه از روی گیره‌ها وجود دارد که دزد محترم با ادعای مسافر بودن در خودرو را باز کرده و به سرعت تلفن همراه را جدا می‌کند.

همچنین در تصادف‌ها هم امکان درگیری این مانت‌ها با ایربگ وجود دارد یا حتی ممکن است تلفن همراه را به سمت سرنشینان پرت کند که بسیار خطرناک است.

پس حتی به خاطر هزینه پایین این گیره‌ها هم استفاده از آن‌ها به صرفه نیست و ممکن است خسارت زیادی را به بار بیاورد.

یونیت‌های قابل اتصال به تلفن همراه

این روز‌ها خیلی از سیستم‌های مولتی مدیای قرار گرفته در خودرو‌های اقتصادی هم از امکان نمایش و کنترل صفحه موبایل‌های هوشمند بهره می‌برند.

در غیر این صورت هم با کمی جست‌وجو می‌توانید جایگزین مناسبی برای هدیونیت خودرویتان به صورت غیر رسمی انتخاب کنید که شاید هزینه نگه‌داری سیستم برقی خودرو را افزایش دهد، اما از تمامی موارد آورده شده ضرر جانی کمتری دارد.

از این مورد می‌توان به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها یاد کرد.

چون علاوه بر کاهش حواس‌پرتی، احتمال دزدیده شدن تلفن همراه را کاهش می‌دهد.

همانطور که گفته شد حتی محصولات چینی مونتاژ داخل هم این روز‌ها از این امکان برخوردار هستند و نمی‌توان از آن به عنوان یک آپشن لوکس یادکرد.

ولی استفاده از یونیت‌های غیراستاندارد به احتمال زیاد به سیستم برقی خودرو شما آسیب وارد می‌کند.

توصیه نهایی:

در هنگام رانندگی تلفن همراه را از خود دور کنید و اگر مجبور به تماس یا پاسخگویی شدید، خودرو را با حتیاط در کنار جاده و در یک جای امن متوقف کنید و پس از پایان تماس، دوباره حرکت کنید.

چون به هر حال و با هر وسیله کمکی، حواس شما از رانندگی پرت می‌شود و ممکن است حوادث ناگواری رخ دهد.

 

جایگزین‌های صحبت با تلفن همراه در رانندگی

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها