تعداد بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۱۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶ - 2023 20 July
پیش‌بینی بارشهای فصل بعد
به گفته کارشناس هواشناسی نی‌ریزان فارس، همه عوامل و الگوهای موجود خبر از پاییزی بارانی برای نی‌ریز دارد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

کامران کامرانی گفت: «طی سه سال گذشته، تغییرات گردش عمومی جو ناشی از ناهنجاری دمای سطح آب دریاها، در جهت کاهش بارش و وقوع خشکسالی در بخش‌های زیادی از خاورمیانه و ایران پیش رفته است. در این راستا بخشهای زیادی از استان فارس و از جمله شهر‌ستان نی‌ریز با کاهش ریزشهای جوی و افت منابع آبهای زیر‌زمینی روبه‌رو شده است. البته در این روند استثنائاتی نیز وجود داشته؛ از جمله بخشهای شمالی استان فارس که بر خلاف بسیاری از جاهای ایران دوره تر‌سالی را طی سال گذشته تجربه کرده است.»

وی افزود: «آنچه بررسی‌های چند ماهه گذشته نشان می‌دهد، این است که عوامل جهانی و منطقه‌ای هواشناسی به گونه‌ای در حال تغییر است که به افزایش بارش پاییزه در سرزمین ایران منجر خواهد شد. 

مجموعه عوامل تأثیر‌گذار از جمله فاز گرم انسو قوی (النینو)، ریزش هوای سرد قطبی به عرضهای پایین‌تر و منحرف شدن جریانات مرطوب اطلس شمالی به بخش‌های جنوبی‌تر باعث خواهد شد که ما احتمالاً شاهد پاییزی مرطوبتر به همراه بارش مناسبی در غالب نقاط کشور باشیم. در این راستا به نظر می‌رسد استان فارس و شهرستان نی‌ریز هم از سامانه‌های مرطوب پاییزی بهره‌مند شود و ما شاهد پاییزی به مراتب پرباران‌تر از پاییزهای چند سال گذشته باشیم. فعلاً که همه عوامل و الگوهای موجود خبر از پاییز پربارش برای نی‌ریز دارد. البته این یک دیدگاه کلی در خصوص بارشهای پاییز و اوایل زمستان است‌. به منظور ارزیابی دقیق‌تر لازم است عوامل منطقه‌ای و مؤثر کوتاه‌مدت (زیر فصلی) نیز در زمان مناسب مورد ارزیابی قرار گیرد. »

کامرانی گفت: «نکته قابل توجه این است که سرزمین ایران به خصوص استان فارس به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و سوء استفاده از منابع آبی، به حدی در شرایط بحرانی قرار گرفته است که جبران منابع آبی از دست رفته، ناشدنی به نظر می‌رسد. لذا شایسته است مردم با وسواس و حساسیت ویژه‌ای آب را به شکل بهینه استفاده کنند. مسئولان محترم نیز چالش کمبود آب را مهمترین دغدغه خود قرار دهند و در این راه با قاطعیت و شفافیت جلوی هر گونه سوء استفاده  از این نعمت خدادادی و البته محدود را بگیرند.»

دمای هوای تابستان در ادامه افزایشی نخواهد بود
کارشناس هواشناسی نی‌ریزان فارس در مورد آب و هوای تابستان به‌ویژه مردادماه نیز عنوان داشت: «بر خلاف برخی خبرهای انتشار یافته در فضای مجازی، آنچه در حال رخ دادن است روند طبیعی این موقع از سال است و ثبت دمای صورت گرفته نیز ناهنجاری قابل ملاحظه‌ای را نشان نمی‌دهد. در ادامه نیز روند گرما افزایشی نخواهد بود و بیشینه دمای شهرستان نی‌ریز در غالب روزهای آینده به ۴۰ درجه نمی‌رسد.

این که دمای کمینه نقاط گرمسیر کشور به ۴۰ درجه برسد، یک اشتباه خبری است و حتی در نقشه ارائه شده نیز مشاهده نمی‌شود. البته به دلیل ابری نبودن آسمان تابستان امسال و عدم ریزش باران در تابستان پیش رو نسبت به تابستان‌های مرطوب سالهای گذشته انتظار می‌رود دماهای بالاتری را نسبت به دو سال گذشته تجربه کنیم. 

قابل ذکر است روند تغییر فاز انسو به فاز گرم، باعث تضعیف جریان بارش‌های موسمی شده است و این به نوبه خود باعث هوایی آفتابی و بدون ابر در مردادماه خواهد شد که البته انتظار طبیعی نیز چنین است.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها