تعداد بازدید: ۵۶۰
کد خبر: ۱۷۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴ - 2023 16 July

نفر هفتم / هاروکی موراکامی
برگردان: محمود مرادی
نشر ثالث/۱۴۳ صفحه

**********

مجموعه داستان «نفر هفتم» اثر هاروکی موراکامی با ترجمه محمود مرادی بیش از ۱۰ سال است که در بازار کتاب ایران حضور دارد.

دراین مجموعه هشت داستان کوتاه گنجانده شده و موراکامی در آن‌ها با زبانی ساده مخاطب خود را وارد دنیای پیچیده شخصیت‌هایش می‌کند.

این داستان‌ها از مجموعه‌ای به نام «بید کور و زن خفته» انتخاب شده‌اند؛ مجموعه‌ای شامل ۲۴ داستان کوتاه که نخستین بار در یک کتاب، در سال ۲۰۰۶ به زبان انگلیسی منتشر شدند، در حالی‌که بسیاری از آن‌ها به طور مجزا در مجلات مختلف چاپ شده بودند.

برخی منتقدان بر این باورند که تمامی داستان‌های موراکامی در یک سبک هستند و مخاطب بعد از خواندن چند اثر از او به یک سیر تکراری و آشنا در داستان‌هایش می‌رسد، اما حقیقت این است که او به تناوب در داستان‌هایش احساس ترس، عشق، دوستی، هیجان و آرامش را به مخاطب منتقل و او را به خوبی در روایت‌های داستانی‌اش غرق می‌کند.

یکی از داستان‌های کتاب «خلیج هانالی» است.

ساچی، پسر نوزده‌ساله‌اش را در حال موج‌سواری بر اثر حمله کوسه‌ها از دست می‌دهد.

درحقیقت این کوسه نبود که باعث مرگش شد؛ وقتی جانور پای راستش را قطع کرده بود، تنها و دور از ساحل، دستپاچه و غرق شده بود. به همین دلیل علت رسمی مرگ پسر ساچی غرق‌شدگی اعلام شده بود. کوسه‌ها بیشتر وقت‌ها از گوشت انسان خوششان نمی‌آید. یک‌بار انسان را گاز می‌گیرند، ناامید می‌شوند و رهایش می‌کنند.

برای همین هم خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که یک نفر، یک دست یا یک پایش را از دست می‌دهد.

اما تا زمانی که دستپاچه نشده زنده می‌ماند. اما پسر ساچی دچار ایست قلبی شده بود، آنقدر آب دریا وارد دهانش شده بود که غرق شده بود ...
قهرمان داستان مادری است که باید با مرگ فرزندش و شرایط بعد از آن روبرو شود. شخصیت قابل ستایش قهرمان و سرگذشت جالب او باعث شده تا این داستان پر از نکته‌های اخلاقی و آموزشی باشد.

ازجمله نکات برجسته می‌توان به تلاش‌های مؤثر و منطقی برای خروج از شوک و شرایط سختی که بر قهرمان وارد آمده اشاره کرد.

این کتاب در نشست کتابخوان مورد نقد قرار گرفت و زوایای مختلف آن بررسی شد.

شما هم اگر مشتاق کتاب هستید و دوست دارید در یک جمع کتاب‌خوان درمورد کتاب به بحث گرم و مفید بپردازید، به جمع صمیمی ما بپیوندید.

یک‌شنبه‌ها - ساعت ۱۷- کتابخانه کوثر نور - حسینیه ثارالله

8 داستان کوتاه از  هاروكی موراكامی

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها