تعداد بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶ - 2023 16 July
تا پایان اَمرداد
نشست هنرمندان نی‌ریزی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.
خبرنگار: فاطمه زردشتی نی ریزی

 

سالن آمفی‌تئاتر را بازسازی می‌کنیم

در این جلسه که عصر سه‌شنبه ۱۳ تیر با حضور حمیدرضا قانعی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس، سید‌رسول موسویان‌نژاد معاون هنری - سینمایی وی، عبدالصمد سلیمانی مسئول امور شهرستان‌ها و جمعی از اعضای انجمن‌های مختلف در سالن اداره تبلیغات اسلامی برگزار شد، هنرمندان به بیان خواسته‌ها و مشکلات خود پرداختند.

سعدی (رحمت بر او باد) در وصف هنر فرموده: هنرچشمه زاینده است و دولت پاینده. (گلستان، باب تربیت، حکایت ۲)

مشکلات مالی در صدر
جلال رنجبر از انجمن شعر گلبانگ گفت: «بیشتر مشکلات هنرمندان مالی است که امیدواریم جناب مدیر کل تدبیری بیندیشد.

اما با این وجود و حتی در زمان کرونا، ما بیشترین فعالیت را در حوزه شعر و چاپ کتاب داشتیم و جلساتمان را به صورت مکرر برگزار می‌کردیم.»

علی‌اکبر زهری‌زاده از نقاشان شهرستان و فعال در هنر‌های تجسمی، نفر بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت. وی گفت: «باید هنرمندان را دریابیم.

الان عده‌ای از هنردوستان هستند که حتی نمی‌توانند شهریه کلاس‌ها را بپردازند و ما با توجه به مخارج و این که مکانمان اجاره‌ای است، به سختی می‌توانیم با آن‌ها همکاری کنیم.

اگر بشود فرهنگ‌سرایی در سطح شهر دائر شود تا اساتید هنر مجبور نباشند اجاره‌ای بپردازند، خیلی خوب می‌شود.

همچنین باید از اساتید دیگر شهر‌ها استفاده شود و هنرجویان باید امکاناتی داشته باشند که بتوانند از نمایشگاه‌های دیگر شهر‌ها نیز بازدید کنند.»

سالن اداره ارشاد را تعمیر کنید
سپهر شعبانی از فعالان رشته تئاتر به خرابی سقف سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد نی‌ریز اشاره کرد و گفت: «این سالن، قبل از خرابیِ سقفش هم خراب بود.

نه سیستم صوت داریم و نه سیستم نور؛ به طوری که قدمت بعضی از لامپ‌ها به ۲۰ سال پیش برمی‌گردد.

ما هنوز یک سالن کف برای اجرای نمایش نداریم.

در اختتامیه جشنواره سردار دل‌ها بنا شد این جشنواره هر سال برگزار شود؛ اما به خاطر مسائل مالی محقق نشد.

کاش نه نی‌ریز معدن داشت، نه کارخانه و نه فولاد. چون به خاطر همین چیزها، از کمک‌های مالی استان هم محروم هستیم.»

وی به نمایندگی از کمیل امین‌پور که در سالن غایب بود، در مورد مشکل هنرمندان موسیقی شهرستان گفت: «گلایه بچه‌های موسیقی هم سالن است و مجوز‌هایی که به قول آن‌ها برای اجرایشان آرزو شده.»

نی‌ریز مکان تفریحی ندارد
در ادامه، سرهنگ صادقی بازنشسته سپاه به کمبود مشکلات شهرستان اشاره کرد و گفت: «نی‌ریز مکان تفریحی ندارد و یکی از چیز‌هایی که می‌تواند جوانان را جذب کند، سالن سینما است که سال‌ها است متروکه شده.

اگر زمینی به سالن سینما اختصاص داده شود، کمک بزرگی به نی‌ریز است.»

هادی نیکونام نماینده دانشگاه علمی‌کاربردی گفت: «ما باید سعی کنیم درآمدی پایدار برای شهرستان داشته باشیم.

شأن هنر و هنرمند بالاتر از این است که بخواهد برای ده بیست میلیون تومان به هر شرکت و فردی رو بیندازد.

همچنین سال گذشته برنامه‌ای داشتیم به نام خم‌خانه غدیر که به خاطر ضعف مالی باعث شد نتوانیم آن را اجرا کنیم.

ما از شما تقاضا داریم این قول را به ما بدهید که سالن آمفی‌تئاتر شهرستان تا پایان مرداد امسال درست می‌شود.»

سید‌احمد علوی از شاعران شهرستان، ضمن اشاره به خرابی سالن آمفی تئاتر گفت: «ما عصر شعر‌ها و شب شعر‌های زیادی برگزار می‌کنیم که هزینه همه آن‌ها را از جیب خود و اطرافیانمان می‌پردازیم.

تقاضا داریم اگر بودجه‌ای هست، آن بودجه را به نی‌ریز هم اختصاص دهند.»

 

سالن آمفی‌تئاتر را بازسازی می‌کنیم

می‌توان سینما را راه‌اندازی کرد
در ادامه، معاون هنری - سینمایی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بدون اغراق می‌گویم توقع هنرمندان نی‌ریز، توقعات کف است.

یعنی چیز‌هایی که مطرح شد حداقل‌هایی برای فعالیت هنرمندان شهرستان است.»

سید‌رسول موسویان‌نژاد در مورد سالن سینما عنوان داشت: «سینما به دو شکل قابلیت احیاء شدن دارد؛ یکی بخش خصوصی که به ساخت سینما ورود کند.

بدین صورت که بعد از تکمیل بخش سفت‌کاری ساختمان، در مرحله تجهیز ما می‌توانیم حداقل چهل درصد از هزینه‌های تجهیز را بلاعوض در اختیار شهرستان قرار دهیم؛ یعنی می‌توانیم از آکوستیک، صندلی، صوت، نور، پرده، ویدئو پروژکتور و حتی بوفه سینما را حداقل تا چهل درصد تأمین اعتبار کنیم.

اگر بخش خصوصی در حوزه سینما سرمایه‌گذاری کند، یک مبلغ میلیاردی خوب را به صورت بلاعوض در اختیار آن‌ها خواهیم گذاشت.

در حوزه بازسازی نیز همین‌طور است، بدین صورت که اگر سالنی مربوط به مراکز دولتی است، بهره‌بردار می‌تواند آن را به صورت خصوصی معرفی کرده و با مالکیت مجموعه دولتی، حالا یا نیروی انتظامی یا حوزه هنری یا هر مجموعه دیگری، برای مدیریت آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

در این مورد نیز امکان تجهیز یا بازسازی وجود دارد.

اگر سینما‌های شهرستان شرایطی دارند که به گفته دوستان متروکه شده، خیلی سریع قابلیت احیاء دارد و ما می‌توانیم این سینما‌ها را به‌روز‌رسانی کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.»

مجوزکنسرت با نظر شورای تأمین
وی افزود: «بحث دوم پلاتو یا سالن کف است که این روز‌ها گرایش هنرمندان تئاتر به آن زیاد شده است.

در این مورد، زمین در محوطه اداره شهرستان وجود دارد.

اگر شهرستان برای سرمایه‌گذاری آن کمک کند و ما هم بتوانیم کمک کنیم، این سالن قابلیت احداث و راه‌اندازی دارد.

در بخش موسیقی، ما به دو شکل در خدمت دوستان هستیم.

همان طور که می‌دانید، ما درخواست گروه‌های ثبتی را که در سامانه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده‌اند، از طریق سامانه می‌بینیم و بدون این که آن‌ها کوچکترین مراجعه‌ای به اداره شهرستان و اداره کل داشته باشند، می‌توانند برای اجرای تراک‌هایی که در سامانه تولید و بارگذاری کرده‌اند، درخواست مجوز کنند.

ما نیز به راحتی می‌توانیم در چرخه صدور مجوز که سامانه‌ای است، این کار را انجام دهیم.

اما مسئله‌ای که در این جا وجود دارد، بحث موافقت شورای تأمین شهرستان است که اگر با برگزاری کنسرت موافقت کند، ما آمادگی صدور مجوز را داریم؛ به ویژه موسیقی که از گروه‌های بومی و محلی باشد که در مورد آن‌ها دستمان برای صدور مجوز بازتر است.

اما برای گروه‌هایی ملی، شورایی در مرکز استان تصمیم می‌گیرد و بر پایه آن ما مجوز را صادر می‌کنیم.

گروه‌هایی که ثبت نشده، اما شناخته‌شده هستند، می‌توانند تقاضا و کار ضبط‌شده اشان را ارائه دهند و ما بر پایه کار ارائه شده و موافقت شورای تأمین شهرستان، مجوز را صادر می‌کنیم.»

موسویان‌نژاد گفت: «نکته‌ای که از همه این مسائل مهمتر است، موضوع آموزش چه در حوزه هنر‌های نمایشی و چه در حوزه سینما، هنر‌های تجسمی، موسیقی و... است که اگر شهرستان در این حوزه‌ها آمادگی داشته باشد و دوستان هنرمند ثبت‌نام‌هایشان را انجام دهند، ما اساتید مجربی در سطح استان و حتی اساتیدی در سطح ملی در اختیار شهرستان قرار خواهیم داد.»

تعمیر سالن آمفی‌تئاتر تا پایان مرداد
در ادامه جلسه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان فارس گفت: «گلایه به‌حقی در مورد سالن اداره فرهنگ و ارشاد وجود دارد.

اشکالی در ساخت این سالن از همان ابتدا در شیروانی‌ها وجود داشته که بار‌ها برای سالن ایجاد مشکل کرده است.

ما این مشکل را در شهرستان و بسیاری دیگر از سالن‌های شهرستان‌های فارس داریم و قرار بر این شده که پیمانکاری به صورت عمده همه سالن‌ها را ببیند و تک‌تک برای رفع مشکل آن‌ها اقدام کند.

کار یکی دو ماه معطل این پیمانکار شد تا این که وقتی حدود یک ماه و نیم پیش گزارش سالن و تعطیلی برنامه‌های سالن در شهرستان به دست من رسید، تصمیم گرفتم به طور مستقل ورود کنم.

قرار بود تغییرات اساسی در سالن صورت بگیرد؛ اما با این شرایط قرار بر این شد تا ما سقف شیروانی را تعمیر کنیم، محیط لابی را سقف کاذب بزنیم و بخش‌های آسیب‌دیده سالن را احیاء کنیم. همچنین در مورد نور و صوت هم قول‌هایی دادیم.

مشکل دیگری که وجود دارد، نزدیک به یک هفته است که داربست‌ها نصب شده و کسی که قرار بوده از شهرستان نی‌ریز کار آن را انجام دهد سرش شلوغ شده است.

من از آقای قطرانی خواستم اگر کار آغاز شد که چه بهتر، در غیر این صورت شخصی را از شیراز بیاوریم تا کار اجرایی شود.

امیدوارم تا قبل از پایان مردادماه بازسازی آن انجام شود.»

حمیدرضا قانعی افزود: «در مورد جشنواره سردار دل‌ها باید بگویم این کار دی‌ماه ۱۴۰۰ کلید خورد.

سال ۱۴۰۱ بخش‌هایی که در نی‌ریز انجام می‌شد، مانند بخش خیابانی منوط به حمایت بود که من در همان شیراز به آقای شعبانی گفتم ما برای حمایت آماده‌ایم؛ اما نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاد که میسر نشد.

نمی‌گویم یک میلیارد، ا‌ما حداقل‌ها را می‌توانستیم تأمین کنیم.

سال اول با بودجه پنجاه شصت میلیون تومان، این نمایش در شهرستان‌ها برگزار شد که اتفاقاً همان پنجاه شصت میلیون تومان هم شامل نی‌ریز نشد.

ما سامانه‌ای داریم که معمولاً در اوایل پاییز اعلام می‌کنیم که از طرح‌های فرهنگی در شهرستان‌ها حمایت می‌کنیم.

سال گذشته نیز بیش از ۱۶۰ مؤسسه به صورت مستقل و بدون استفاده از ظرفیت ادارات شهرستان‌ها طرح آوردند و در سامانه ثبت کردند.

از طرح‌ها در جلسه‌ای کمیته‌ای دفاع کردند و اعتبار گرفتند و کار را پیش می‌برند.

ضعفی که ما در شهرستان نی‌ریز داریم، نبود مؤسسات حرفه‌ای و تخصصی در حوزه هنر و فرهنگ است که تقاضا دارم این بخش را پوشش دهید.» وی گفت: «در مورد شب شعر خم‌خانه غدیر، اگر بنای شهرستان بر اجرای این برنامه باشد، درخواست آن را طی نامه‌ای به ما بدهند، حتماً حمایت خواهیم کرد.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها