تعداد بازدید: ۶۷۵
کد خبر: ۱۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳ - 2023 13 July
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، نظام باغداری انجیر دیم استهبان را در فهرست میراث‌های با اهمیت کشاورزی جهان قرار داد.

انجیرستان این شهرستان با ۲۶ هزار هکتار باغ انجیر (۲۳ هزار هکتار ثمری)، بزرگترین انجیرستان دیم جهان است که حالا به چهارمین نظام میراث کشاورزی با اهمیت جهانی تبدیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان در گفتگو با نی‌ریزان فارس گفت: «این انجیرستان بزرگترین انجیرستان دیم دنیا است که با بررسی نمایندگان سازمان ملل، به عنوان چهارمین نظام کشاورزی دنیا ثبت شده است؛ بنابراین بعد از کشور‌های چین، ژاپن و کره جنوبی، ایران صاحب چهارمین گواهی میراث جهانی کشاورزی در سطح جهان شناخته شد.»

مهدی اعیان‌منش افزود: «کارشناسان جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱، مستندات لازم را برای ثبت جهانی شدن انجیرستان استهبان گردآوری و به فائو ارسال کرده بودند.

از ویژگی‌هایی که باعث ثبت جهانی انجیرستان دیم استهبان به عنوان یک نظام میراث کشاورزی شده، موضوع گره خوردن این انجیرستان با معیشت و امنیت غذایی مردم محلی است.»

وی عنوان داشت: «تولید انجیر در استهبان از گرده‌افشانی تا برداشت از درختان، کاملاً سنتی و محلی انجام می‌شود؛ مسئله‌ای که در ثبت جهانی این انجیرستان مورد توجه فائو بوده است.

تولید محصول سالم هم عامل دیگری است که در ثبت جهانی انجیرستان مورد توجه قرار گرفته است.»

اعیان‌منش با بیان این که متأسفانه تا پیش از این در مواردی انجیر استهبان با نام کشور‌های دیگری مثل چین به دنیا عرضه می‌شده، گفت: «ثبت میراث انجیر استهبان در سازمان جهانی فائو باعث شناخته شدن این محصول در جهان با نام ایران و استهبان می‌شود و خواه ناخواه این شناخته شدن فرایند فروش و بازاریابی را در بازار‌های هدف جدید تسهیل می‌کند.»

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
0
0
سلام از فرمانداری سوال فرمایید چرا ادارات جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی نی ریز اقدامی در جهت ثبت گونه های ارزشمند نی ریز مانند انار بومی نمی کنند ؟!
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها