تعداد بازدید: ۸۶
کد خبر: ۱۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶ - 2023 10 July
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی شهید دکتر باهنر نی ریز

کابین خودرو‌ها در هر فصلی از سال می‌تواند فضای سمی و آلوده‌ای داشته باشد.

اما در دو زمان متفاوت، این مواد شیمیایی در بالاترین سطح خود نسبت به حالت معمول هستند: یکی زمانی که شما خودروی جدیدی می‌خرید و دیگری در تابستان.

در مواد تازه به‌کار رفته در یک خودروی جدید، در زمان تولید مقداری پسماند باقی می‌ماند و این مواد شیمیایی به روش‌های مختلفی در طول زمان آزاد می‌شوند؛ برای نمونه صندلی‌ها با نشستن سرنشینان روی آن‌ها، داشبورد با لمس شدن، و کفپوش خودرو نیز با پا خوردن.

همین مواد شیمیایی باعث انتشار بوی خاص در خودرو‌های جدید شده و بعضی از مردم عاشق این بو و خیلی‌ها نیز از آن متنفر هستند.

باگذشت زمان، این مواد شیمیایی کمتر شده و خودرو بوی نو بودن خود را از دست می‌دهد.

البته این مواد همچنان با مقداری بسیار کمتر باقی می‌ماند که به این مرحله در اصطلاح «آزادسازی گاز خروجی» می‌گویند.

این فرآیند تا ابتدای فصل گرم ادامه دارد. هنگامی‌که دمای هوا بالا می‌رود، بعضی از این گاز‌های سمی شروع به ایجاد واکنش با گرما و آزاد شدن دوباره می‌کنند.

دلیل این انتشار دوباره گازها، گرما و واکنش با اشعه ماوراء بنفش حاصل از نور خورشید است.

در یک خودروی معمولی، مواد شیمیایی بسیاری در فرایند ساخت خودرو به‌کاررفته که می‌توانند در طول زمان و بسته به کیفیتشان، مشکلاتی را ایجاد کنند. متخصصان می‌گویند حدود ۲۷۵ ماده متفاوت آلاینده وجود دارد.

برای مثال وینیل، ماده‌ای پلاستیک مانند و ارزان برای پوشش‌های صندلی است که یکی از بدترین مواد در بین مواد مصرفی شیمیایی در خودرو‌ها به شمار می‌رود.

فرمالید‌ها نیز در خودرو‌ها به‌منظور کند کردن واکنش گرمایی و جلوگیری از آتش‌سوزی استفاده شده و به سرنشینان خودرو کمک می‌کند تا گرمای موتور و خروجی اگزوز‌ها را تا حد ممکن احساس نکنند.

به جز این مواد، فلزات سنگین و پلاستیک‌های متفاوتی در کابین به کار رفته که بخش‌هایی مانند داشبورد، دستگیره‌های در، فرمان خودرو، جای قرار گرفتن آرنج سرنشینان و بسیاری از امکانات ریز و درشت دیگر را تشکیل می‌دهند.

متداول‌ترین اثر تنفس چنین مواد شیمیایی درون کابین، می‌تواند حالت تهوع و سردرد باشد که بسیاری از مردم حتی فکرش را هم نمی‌کنند ممکن است به خودروشان ربط داشته باشد.

در طول زمان، حتی ممکن است استنشاق چنین گاز‌های سمی، منجر به ایجاد مشکلاتی در سیستم مرکزی عصبی و هورمون‌ها شده و حتی به ضعیف شدن حافظه و سرطان نیز در کنار بسیاری از موارد دیگر ختم شود.

البته شرکت‌های خودروسازی جهان به‌واسطه استاندارد‌ها باید تا جای ممکن استفاده از این‌گونه مواد مصرفی شیمیایی مضر برای سلامتی را کاهش دهند و قدم‌هایی نیز برای هر چه کمتر کردن مواد شیمیایی درون کابین برداشته‌اند.

پس تا هنگامی‌که فرآیند انتشار چنین گاز‌های سمی و مضر در خودرو‌های جدید به‌مرور زمان کاهش یابد، خود مشتری باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد.

بهترین راه برای مقابله کردن با چنین گاز‌هایی چه برای خودرو‌های جدید و چه در فصل تابستان، تهویه مناسب در خودرو است.

درست پس از خرید خودروی جدید، شیشه‌های خودرو را تا حد ممکن پایین کشیده تا به این گاز‌ها اجازه خارج شدن از خودرو را بدهید و جریان هوای تازه را درون کابین ایجاد کنید.

در فصل تابستان و اوقات گرم سال نیز شیشه‌ها را به مقدار خیلی کم (اگر امکانش فراهم باشد) پایین کشیده و از محافظ مقاوم در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید برای شیشه‌ها به‌منظور واکنش نداشتن و یا واکنش حداقلی مواد مصرفی داخل کابین با نور خورشید نیز استفاده کنید.

یک نکته مهم دیگر این است که قبل از روشن کردن تهویه مطبوع خودرو، باید برای چند دقیقه شیشه‌های خودرو را بازکنید.

اگرچه ممکن است این کار حس خوبی نداشته باشد، اما می‌تواند گاز‌های سمی را قبل از اینکه بخواهند با سیستم تهویه مطبوع خودرو‌تان واکنشی داشته باشند، به بیرون هدایت کند.

البته در کنار همه این موارد، بهترین تاکتیک، کمتر کردن میزان گذراندن وقت در خودرو در روز‌های گرم سال است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها