تعداد بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۱۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱ - 2023 08 July
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

برای اینکه رانندگی روان و ایمنی در سفر داشته باشید، موارد زیر را بررسی کنید:

۱. فشار هوای لاستیک‌ها
فشار هوای لاستیک‌ها باید متعادل باشد تا علاوه‌بر حرکت روان چرخ‌ها، لاستیک‌ها در زمان ترمز به سرعت از حرکت بایستند.  

بیشتر خودرو‌های مدرن امروزی سیستم بررسی فشار هوای لاستیک دارند و در صورت نامتعادل بودن فشار هوای لاستیک به راننده هشدار می‌دهند.  

۲. برف‌پاک‌کن‌ها و آبپاش
اگر برف‌پاک‌کن‌ها فرسوده شده، آن‌ها را تعویض کنید. آبپاش شیشه جلو را هم بررسی کنید تا آب به‌راحتی از آن خارج شود. همچنین مراقب ترک یا شکستگی روی شیشه خودرو باشید.

۳. روغن موتور
همواره باید روغن موتور خودرو را چک کنید. سطح روغن موتور در خودرو‌های مدرن را می‌توان به‌راحتی از طریق سیستم رایانه‌ای آن چک کرد. اگر مقدار روغن از مقدار توصیه‌شده کمتر بود، آن را تکمیل کنید، اما بیش از حد روغن نریزید که این کار هم به موتور صدمه می‌زند.

روغن ترمز را هم فراموش نکنید.  این روغن مسئول به حرکت درآوردن بخش‌های مختلف سیستم ترمز خودرو است. بدون این روغن هرقدر هم پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید، خودرو متوقف نمی‌شود. بهتر است هر یک تا دو سال، روغن ترمزتان را عوض کنید.

۴. خنک‌کننده موتور
خنک‌کننده موتور، با تنظیم دمای سیستم خنک‌کننده، موتور خودرو را سالم نگه می‌دارد. خودرو‌های جدید به سیستم خنک‌کننده مداربسته مجهز هستند و به پرکردن این سیستم از مایع خنک‌کننده نیازی ندارند. اما در خودرو‌های قدیمی باید درون محفظه موتور، مایع خنک‌کننده بریزید تا موتور درست کار کند.

۴. چراغ‌ها
برای رانندگی امن و مطمئن  باید تمام چراغ‌های خودرو، از جمله چراغ‌های روشنایی جلو و عقب، مه‌شکن، چراغ‌های راهنما و ترمز را بررسی کنید و اگر چراغی نیاز به تعویض دارد، آن را عوض کنید. بدون وجود روشنایی در تاریکی، خودرو‌های دیگر نمی‌توانند شما را ببینند و در خطر تصادف قرار می‌گیرید. تعویض چراغ‌ها کار مشکلی نیست و اگر بخواهید یک تعمیرکار این کار را انجام دهد، هزینه چندانی ندارد.

۶. بررسی عمق آج و شیار‌های لاستیک
لاستیک‌های کهنه و فرسوده تأثیر بسیار بدی روی کنترل خودرو در جاده و هنگام ترمز می‌گذارند. عمق شیار‌های لاستیک باید چیزی بین ۶/۱ تا ۳ میلی متر باشد. اگر آج لاستیک‌تان عمق لازم را ندارد، حتماً پیش از سفر لاستیک‌ها را عوض کنید.

۷. سوخت خودرو
اگر پیش از خروج از شهر‌تان باک بنزین را پر کنید، در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌کنید و کمتر دچار اضطراب تمام شدن بنزین می‌شوید.  

۸. کیف لوازم اضطراری خودرو
هر چیزی که در سفر و در صورت خراب شدن احتمالی خودرو نیاز دارید با خود بردارید. از برخی از این لوازم می‌توان به کپسول آتش‌نشانی، سیم بکسل با تحمل فشار ۳ تن، کابل باتری ۳۰۰ میلی‌آمپری، مثلث خطر شب‌نما، جلیقه شب‌نما، اسپری پنچری، دستکش، چراغ قوه، طناب کشی قلاب‌دار، بسته فیوز خودرو و چسب برق اشاره کرد. در ضمن یادتان باشد جعبه کمک‌های اولیه هم همراه خود داشته باشید.

۹. فیلتر‌های هوا
بسیاری از وسایل نقلیه دارای دو نوع فیلتر هوا هستند: ۱- فیلتر موتور که می‌تواند هوای بدون گردوغبار را وارد موتور کند و ۲- فیلتر هوای کابین خودرو که هوای ورود به کابین را فیلتر می‌کند. هر ۱۵‌هزار تا ۲۵هزار کیلومتر کارکرد خودرو، فیلتر‌های هوای آن را عوض کنید.

۱۰. تمیز و سالم نگه داشتن خودرو
تجربه سفر با وسیله‌نقلیه تمیز و سالم، تجربه خوبی برای سرنشینان آن دارد. تعمیرات خودرو را به روز‌هایی که قصد سفر دارید موکول نکنید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها