تعداد بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷ - 2023 01 July

کمبود ویتامین D می‌تواند پیامد‌های منفی بسیاری برای سلامت انسان داشته باشد. یک رژیم غذایی متعادل که مقدار درست از ویتامینها، مواد معدنی، چربی‌های ضروری، انرژی و پروتئین را در اختیار بدن قرار می‌دهد، نقشی کلیدی در حفظ سلامت انسان ایفا می‌کند. کمبود هر یک از این مواد مغذی می‌تواند اثری منفی بر کیفیت زندگی انسان داشته باشد. این مواد مغذی چگونگی رشد و عملکرد بدن را تنظیم می‌کنند. ویتامین D یکی از مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت بدن انسان محسوب می‌شود.

ویتامین D به بدن در جذب کلسیم کمک می‌کند که برای تقویت رشد استخوان‌ها ضروری است. کمبود این ویتامین می‌تواند بر سلامت کلی انسان تأثیرگذار باشد. سطح کمتر از ۲۰ نانوگرم در میلی‌لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین D است. در ادامه با برخی نشانه‌ها و علائم کمبود این ماده مغذی بیشتر آشنا می‌شویم:

بیمار شدن مکرر
سیستم ایمنی بدن از شما در برابر عوامل بیماری‌زا، مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. ویتامین D با سلول‌های سازنده سیستم ایمنی در تعامل است. زمانی که بدن با کمبود این ماده مغذی مواجه است، اثر منفی بر سیستم ایمنی گذاشته و شما را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آلرژی‌ها، آسم، و اگزما می‌سازد. این‌ها تنها بخش کوچکی از مواردی هستند که به واسطه بروز مشکلات در عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان می‌توانند شکل بگیرند.

خستگی مداوم
خستگی می‌تواند بر تقریباً تمام جنبه‌های زندگی انسان تأثیرگذار باشد. برخی مطالعات ارتباط بین کمبود ویتامین D و خستگی در زنان را نشان می‌دهند. ویتامین D سطوح انرژی را افزایش می‌دهد و شما را برای مدت زمان طولانی‌تر فعال نگه می‌دارد. از این رو، اگر در میانه‌های روز با احساس خستگی شدید مواجه می‌شوید، بررسی سطوح ویتامین D بدن یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید مد نظر قرار دهید.

افت سلامت استخوان‌ها
سلامت ضعیف استخوان‌ها یکی دیگر از نشانه‌های سطوح پایین ویتامین D در بدن است. مقدار مناسب ویتامین D در رژیم غذایی شما به بدن در ساخت و حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند. کمبود کلسیم و ویتامین D می‌تواند آسیب‌های استخوانی را افزایش داده و موجب کمردرد شود. ضعف سلامت استخوانی خطر شکستگی‌ها و آسیب‌دیدگی‌های دیگر را افزایش می‌دهد. از این رو، به دریافت مقادیر کافی ویتامین D برای ساخت استخوان‌ها و عضلاتی سالم نیاز دارید.

ریزش مو
شکستگی و ریزش مو معمولاً به استرس نسبت داده می‌شود. با این وجود، عوامل دیگر نیز می‌توانند به سلامت مو آسیب برسانند. کمبود ویتامین D یکی از آن‌ها است که می‌تواند موجب ریزش موی شدید شود. آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که به واسطه ریزش شدید مو تعریف می‌شود.

بهبودی کند زخم‌ها
بدن انسان دارای مکانیزم‌های خودبهبودی است که به ترمیم و بهینه‌سازی سلامت کمک می‌کنند. اما اگر بهبودی زخم‌های شما به کندی صورت می‌گیرد، این می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین D باشد. ویتامین D نقش مهمی در مبارزه با عفونت، کنترل التهاب و حصول اطمینان از روند مناسب بهبودی آسیب ایفا می‌کند. سطوح ناکافی ویتامین D می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده یا حتی به طور کامل در معرض خطر قرار دهد.

درد عضلانی شدید
تشخیص این که چه چیزی موجب درد عضلانی می‌شود، دشوار است؛ اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که این می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین D باشد. کمبود این ماده مغذی می‌تواند موجب ضعف در عضلات شده و به درد‌های عضلانی مزمن هم در بزرگسالان و هم کودکان منجر شود. کارشناسان شواهد قابل توجهی در این زمینه ندارند؛ اما به گفته آن‌ها این شرایط به صورت خفیف آغاز شده و با گذشت زمان وخیم‌تر می‌شود. همچنین، بین درد مزمن در عضلات و سطوح پایین ویتامین D خون پیوندی وجود دارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها