تعداد بازدید: ۴۴۱
کد خبر: ۱۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 01 July
رئیس آبفا: 2 حلقه چاه خشک شده است.
نویسنده : محمد جلالی، نی ریزان فارس

بار دیگر تابستان از راه رسید تا ماجرای بی‌آبی چهره گشاید.

مدتی است که روستا‌های شهر نی‌ریز داد از بی‌آبی می‌زنند و برخی از آن‌ها نیز تجمعاتی در مقابل بخشداری و فرمانداری داشته‌اند و حالا این مسئله دامن شهر را گرفته است.

مردم از قطعی آب در ساعاتی از روز گلایه دارند و برخی عنوان می‌کنند که حتی در ساعات پایانی شب آب به تانکر‌های پشت بام نمی‌رسد و بی‌آبی امان‌اشان را بریده.

البته این مسئله مربوط به نی‌ریز نیست و در همین هفته گذشته آب شرب شهر‌های داراب، فسا و استهبان دچار قطعی شد و به یک مسئله کشوری بدل گردید.

در همین خصوص وزیر وعده داد که همین هفته مشکل آن شهر‌ها را حل کند؛ اما در نی‌ریز وضعیت چگونه است؟ آیا بی‌آبی ادامه خواهد داشت؟ راهکار چیست؟

اوج‌گیری خرید تانکر و پمپ آب
با اوج‌گیری بی‌آبی خرید تانکر و پمپ‌های آب به شدت در نی‌ریز افزایش یافته است.

یکی از رؤسای ادارات می‌گفت که نیمی از کارمندان آن اداره اقدام به خرید پمپ و تانکر آب کرده‌اند؛ مسئله‌ای که رئیس آبفا نیز بر آن تأکید دارد.

از سویی مردم هم نسبت به بی‌آبی واکنش نشان می‌دهند. فردی با ارسال تصویری عنوان کرد که برای خرید نان به نانوایی رفته و مشاهده نموده که فردی اقدام به شستن ماشین خود کرده است و با وجود آنکه مدت زیادی در صف نان مانده در بازگشت هنوز آن فرد اقدام به شستن ماشین خود می‌کرده است.

بحران آب جدی است نه برای نی‌ریز بلکه برای تمام کشور و برای اینکه آبادانی و حیات در نی‌ریز ادامه یابد باید نسبت به مصرف این مایه حیات همگی تلاش کنیم.

اقدامات موقتی و کوتاه‌مدت
رئیس آبفا در خصوص اقداماتی که قرار است برای موقت و عبور دو ماهه از گرمای تابستان انجام دهند گفت: چاه‌های آب شرب نی‌ریز ۱۴-۱۵ حلقه چاه در منطقه پلنگان هستند و واقعاً نسبت به یک ماه پیش و مدت مشابه سال قبل به دلیل ضعیف شدن سفره‌های آب زیرزمینی به شدت افت کرده و ۲ چاه کاملاً خشک شده و ۲-۳ چاه نیز بسیار کم آب شده‌اند. از طرفی الان اوج گرماست و مصرف به شدت بالا رفته و سطح آب مخازن پایین آمده و فشار آب افت کرده است.

در منازل و در طبقه دوم افت شدید آب وجود دارد و باید پمپ و تانکر بگذارند تا آب مورد نیاز تأمین شود.

برای برطرف شدن افت فشار آب یک چاه پلمب در اختیار داریم و تجهیزات آن در حال ارسال است و در آینده نزدیک وارد مدار و مشکل برطرف خواهد شد.

همچنین ۲ چاه دیگر در حال افزایش عمق است و امیدوارم وضعیت بهتر شود.

جالب است بدانید که مخازن ذخیره آب شهر در ظهر  کاملاً خالی می‌شود و همین عامل باعث افت فشار شده  تا در مناطقی که از شبکه فرسوده برخوردار هستند یا مناطق بالادستی شهر نی‌ریز مثل فاز ۲ آبادزردشت مشکل افت آب بیشتری دیده شود.

روستا‌ها تأثیری بر آب شرب شهر ندارند
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اتصال برخی از روستا‌ها به آب شهر که چندی پیش انجام شد در این مسئله دخیل بوده یا خیر گفت: این مسئله به هیچ عنوان تأثیری بر آب شهر ندارد. به شما اطمینان می‌دهم که اتصال روستا‌ها به آب شهر کاملاً اصولی و با طراحی قبلی انجام شده و آب ناچیزی از شهر به این روستا‌ها تزریق می‌شود. اگر به آن روستا‌ها هم مراجعه کنید خواهید دید که فشار آب آن‌ها به شدت افت کرده است.

وی در ارتباط با قطعی آب در طول روز گفت: در ساعاتی از روز که اوج مصرف وجود دارد احتمال کاهش افت فشار آب وجود دارد.

مدیر آبفا دلیل اصلی این بی‌آبی را اینگونه عنوان می‌کند: این را دقت داشته باشید که ما به اندازه نیاز مردم آب تولید می‌کنیم و موظف هستیم ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر مکعب آب به پشت کنتور مشترکان ارسال کنیم و این مسئله در حال انجام است.

۵۰۰ باغ تفریحی با آب شرب
رئیس آبفا نی‌ریز ادامه داد: در نی‌ریز ۵۰۰ باغ تفریحی داریم که از انشعاب آب استفاده می‌کنند، انشعابات غیرمجاز و دزدی آب در شهر وجود دارد که ما از همشهریان تقاضامندیم در صورت دیدن این مسائل حتماً به ما گزارش دهند. از طرفی مردم متأسفانه الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند و همه این‌ها علت اصلی افت فشار آب می‌باشد.

این را دقت داشته باشید که سفره آب زیرزمینی یکی است درست است که ما یک چاه پلمب را باز و از آن استفاده می‌کنیم، اما یک ماه تا ۲۰ روز دیگر همین چاه نیز با افت روبرو می‌شود، چون در میان همین چاه‌های موجود قرار دارد.

مسئله آب بسیار جدی است و باید مردم جدی‌تر بدان نگاه کنند.

سد رودبال به مدت دو هفته دچار بحران و از مدار آبدهی خارج شده است و آب شرب چند شهر با مشکل روبرو شده است. ما از مردم می‌خواهیم تا الگوی مصرف را رعایت کنند.

۲۵ روستا در شرایط بحرانی
قزل‌بیگلو در خصوص روستا‌هایی که دچار بحران آب در سطح شهرستان هستند گفت: تقریباً همه روستا‌های ما با مشکل روبرو هستند، اما حدود ۲۵ روستا شرایط بحرانی دارند و با تانکر آبرسانی می‌شوند.
وی در خصوص آب روستای ریزاب گفت: همین امروز سه‌شنبه ششم تیرماه آب از چاه سد چشمه عاشق به روستا باز شد، اما مصرف به شدت در این روستای بالاست. فعلاً سه روز وزیره و روستا‌های آن و چهار روز ریزاب از آب شرب برخوردار هستند.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که چقدر امید به سد چشمه عاشق برای تأمین آب شرب می‌توان داشت گفت: قطعاً امید منطقه برای تأمین آب شرب از همین سد است.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
0
0
اگر آب نداريم خدا را شكر فولاد داريم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
0
0
ما چوب بي خردي خود را مي خوريم. سالهاست كه كارشناسان دلسوز هشدار مي دهند اما كو گوش شنوا. نه تنها گوش نمي دهيم بلكه از راه اندازي خيانت بار صنايع آب بري چون فولاد خوش حال هم مي شويم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
0
0
هيچگاه نخواسته ايم با واقعيتها روبرو شويم. همه چيز را به حال خود رها كرده ايم و چشم به آسمان داريم. ما به جاي كار فرهنگي براي مصرف بهينه آب به كارهاي فرهنگي بي ارزش پرداخته ايم. به تبليغات براي توهمات بي ارزش خود پرداخته ايم. حتي نتوانسته ايم به مردم خود بگوييم منابع اب محدود است . نخواسته ايم با متعرضان به آبهاي زير زميني برخورد كنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
0
0
جلوي جشم همگان .... مجوز براي گاوداري صادر شده است اما آبفروشي مي شود. اين كم كاري مقامات را نشان مي دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
0
0
موضوع فساد و رانت هم وجود دارد. صاحب نفوذان با يك پروانه گاوداري مجوز حفر چاه گرفته اند اما به صورت پيوسته و آشكار و جلوي چشم مسئولان آب فروشي مي كنند و به ريش مردم مي خندد. دو مجوز بالاتر از ... اينها را مردم مي بينند و از اينكه مسئولان نيز به ريش مردم مي خندد متحيرند.... آه اگر آمريكا نبودي چگونه مي شد اين حجم از فساد و دزدي را در پشت شعار عليه تو پنهان كرد. باش اي از نان شب ...واجب تر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
0
0
اگر آب نداريم خدا را شكر فولاد داريم
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها