تعداد بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۱۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 24 June
نیم نگاه
مسابقات فوتسال جام رمضان ۱۴۰۲ با شور و تب بالا برگزار شد و تعداد ۱۱ تیم در آن به رقابت پرداختند تا  هیئت جدید محکی بخورد.
نویسنده : مجید پاکیزه دامن/ گروه ورزش

علیرضا نورالهی پس از انتصاب به عنوان رئیس هیئت فوتبال نی‌ریز، مسابقات فوتسال جام رمضان را کلید زد؛ با این تفاوت که آغاز این رقابت‌ها همزمان با پایان ماه رمضان بود، اما به هرشکل برگزاری آن خللی در نام این جام ایجاد نکرد.  

در زمان شروع این مسابقات انتقاد همه به سمت نحوه داوری و استفاده از کسانی بود که یا سابقه زیادی در داوری نداشتند و یا اینکه مدت زمان زیادی دست به سوت نشده بودند.

 با این وجود هیئت فوتبال اگرچه از کار داوران خود در مسابقات حمایت کرد، اما در سویی دیگر از هفته سوم و با حساس‌تر شدن بازی‌ها استفاده از داوران غیر بومی را در دستور کار خود قرار داد و تا حدود زیادی توانست حجم انتقادات از داوری جام را کم کند.  

استفاده از این داوران که از شهر‌های فسا، جهرم و استهبان به نی‌ریز سفر می‌کردند بار مالی را برای هیئت فوتبال به همراه داشت، اما به نظر می‌رسید هیئت فوتبال جدید تمامی تمهیدات لازم را برای حضور آن‌ها در نی‌ریز و سوت زدن مسابقات فراهم آورده. بازی فینال نیز به آن داوران سپرده شد و دو داور از نی‌ریز به عنوان داوران میز و سوم در کنار دو داور اصلی کار قضاوت را انجام دادند.

حضور شخص اول فوتبال استان حسین قنبری به همراه دیگر اعضای هیئت در فینال مسابقات و همچنین مسئولان شهرستان از جمله حسین غضنفرنژاد رئیس دادگستری و مختار یوسفی فرماندار در شب فینال نشان از بالا رفتن حساسیت نسبت فوتبال و فوتسال نی‌ریز داشت.

 در مسابقات جام رمضان از ۲۸ بازی که می‌بایست انجام می‌گرفت، ۲۷ مسابقه برگزار شد و به علت به حدنصاب نرسیدن بازیکنان تیم آریا مقابل آریا پارس بسترم از هفته پنجم یک دیدار برگزار نشد.

از میان ۸ داور نی‌ریزی که کار قضاوت را انجام دادند، حسن راستگو با ۷ بار حضور کنار خط بیشترین سهم را در داوری داشت در حالی که حمزه خاموشی و مهدی زردشت تنها با یک بار ایستادن کنار خط کمترین نقش داوری را داشتند.

فاضل اصغرپور، حمزه خاموشی، نادر خواجه‌زاده، حسن راستگو، محمد شبانی، علیرضا مظفری، حسن قصابی و مهدی زردشت داورانی بودند که از نی‌ریز کار قضاوت را انجام دادند.

 نکته قابل تأمل در این موضوع این بود که برخی از این داوران خود یا به عنوان مربی و یا به عنوان بازیکن در جام حضور داشتند که انتقاداتی را به همراه داشت.

همه این مسائل را می‌توان به نبود داور در دسترس اشاره کرد که مسئول برگزاری مسابقات همکاری نکردن داوران را علت این موضوع برشمرد که گویا پس از انتصاب نوراللهی از همکاری با هیئت انصراف داده بودند.

اگرچه مسابقات فوتسال جام رمضان در سال جاری با تعداد تیم‌های بیشتری نسبت به دو جام رمضان قبل برگزار شد، اما به نظر نمی‌رسید پیشرفتی در کیفیت تیم‌ها ایجاد شده باشد.

 حضور نیافتن تعدادی از بازیکنان تیم آریا در آخرین بازی مقابل آریا پارس بسترم خود معضلی بود تا برگزاری منظم این مسابقات را تحت الشعاع قرار دهد.

همچنین تأخیر زیاد در شروع بازی‌ها که در بیشتر اوقات به ۵۰ دقیقه نیز می‌انجامید نمایانگر ضعف در برگزاری مسابقات بود.

فاصله فنی تیم‌ها از یکدیگر را می‌توان در آمار تعداد حملات آن‌ها و نتیجه گیری مشاهده کرد که طبق آنچه به دست آمده تیم اهورا نایب قهرمان جام رمضان با ثبت ۱۰۴ حمله از ابتدا تا فینال بیشترین تعداد هجوم روی دروازه حریفان را ثبت کرد و آریا پارس بسترم با تعداد ۳۶ حمله کمترین تأثیرگذاری را روی دروازه رقبا داشت.

ثبت این تعداد حمله مؤثر از جانب تیم اهورا درحالی به دست آمد که تنها تیمی بود که بالای ۱۰۰ حمله مؤثر روی دروازه حریفان داشت و سکه خیرخواه دیگر فینالیست این جام با ۹۶ حمله در جایگاه بعدی قرار گرفت. 


با برگزار شدن فوتسال جام رمضان و استقبال زیاد تماشاگران مرد و همچنین ورود زنان به سکو‌های تماشاچیان، می‌توان کارنامه موفق و مثبتی را برای هیئت فوتبال جدید تا بدین جای کار ارزیابی کرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها