تعداد بازدید: ۶۷۹
کد خبر: ۱۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 24 June
تبعات یک تصمیم مجلس
هزینه‌های بیمه ساختمانی به یکباره با افزایش چند صد درصدی روبرو شده است مسئله‌ای که باعث اعتراض بسیاری از کسانی که قصد خانه‌سازی دارند، شده است.

ماجرا از این قرار است که تا پیش از اسفند ۱۴۰۱ فردی که بنا داشت یک ساختمان ۲۰۰ متری را بسازد باید کمتر از یک میلیون تومان بابت بیمه می‌پرداخت، اما در سال جاری این عدد به ۵۰ میلیون تومان رسیده است!

کاهش ۷۰ درصدی پروانه
شهردار نی‌ریز در گفتگو با نی‌ریزان فارس گفت: در کشورمان قانونی به نام قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در دهه ۸۰ مصوب شده است و اتفاقاً مطابق شنیده‌ها گویا پیگیری‌های اولیه در خصوص این مسئله از نی‌ریز شروع شده و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

مطابق این قانون کارفرما‌ها مکلف هستند تا کارگران ساختمانی را بیمه کنند. ماده ۵ این قانون تا پیش از اسفند ماه ۱۴۰۱ به این شکل بود: سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد (۷%) حق بیمه سهم بیمه شده (از کارگر) و پانزده درصد (۱۵%) مجموع عوارض صدور پروانه (از مالک) به عنوان کارفرما نسبت به پوشش بیمه کارگر ساختمانی اقدام کند. اما از اسفند ۱۴۰۱ قانون مذکور در مجلس شورای اسلامی اصلاح و تغییر کرد و مطابق آن کارفرما مکلف است به ازای هر مترمربع زیربنای ساختمان معادل ۴ درصد حداقل دستمزد کارگر را به عنوان حق بیمه پرداخت کند یعنی اگر تا قبل از این شخصی در نی‌ریز در یک زمین ۲۰۰ متر مربعی پروانه ساختمانی دریافت می‌کرد عددی حدود یک میلیون تومان و حتی کمتر از یک میلیون تومان را بابت حق بیمه پرداخت می‌نمود، اما حالا این عدد به حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است! و عملاً هزینه‌های اخذ پروانه ساختمانی به صورت لجام‌گسیخته‌ای برای مردم گران تمام می‌شود.

دومینوی افزایش قیمت
 حامد فرغت این افزایش را دومینویی می‌خواند که تبعات بعدی را به دنبال خواهد داشت:

۱- هزینه‌های پروانه ساختمانی در شهرداری‌ها به نسبت ارزش معاملاتی زمین محاسبه می‌شود، مثلاً اگر شما بخواهید در یک منطقه گرانتری در شهر نی‌ریز اقدام به ساخت و ساز کنید، عوارض صدور پروانه ساختمانی بیشتری به نسبت یک ساختمان دیگر در محله‌ای ارزانتر توسط شهرداری محاسبه و دریافت خواهد شد.

طبیعتاً با قانون قدیم، چون مالک ۱۵ درصد عوارض پروانه ساختمانی را به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کرد، هزینه بیمه ساختمانی یک ساختمان در محلات مختلف یک شهر متفاوت بود، ولی امروز به دلیل یکسان بودن حداقل دستمزد کارگران (مصوبه شورای عالی کار در ابتدای هر سال) در تمام کشور، هزینه بیمه تأمین اجتماعی در تمام نقاط شهر اعم از مناطق شهری با ارزش معاملاتی بالا یا پایین، یکسان خواهد بود؛ حالا این موضوع منطقه‌ای را مقایسه کنید با ارزش معاملاتی در سایر شهر‌ها از جمله کلان شهر‌هایی همچون تهران، شیراز، اصفهان و... قاعدتاً کسی که در نی‌ریز شروع به ساخت و ساز می‌کند باید پول کمتری نسبت به شیراز، تهران و... برای پروانه ساختمانی و همین طور بیمه تأمین اجتماعی بپردازد، اما این مصوبه جدید مجلس سبب شده تا هزینه‌های مربوط به بیمه تأمین اجتماعی در تمام کشور یکسان شود. یعنی شما در یک شهر کوچکی مثل نی‌ریز برای یک ساختمان ۲۰۰ متر مربعی همان مقدار حق بیمه پرداخت می‌کنید که باید برای یک ساختمان با همین مساحت در شهری مثل تهران پرداخت شود. طبعاً در شهر‌های کوچکتر از شهر ما که با جمعیت ۵ هزار نفر و بیشتر دارای شهرداری هستند نیز همین قانون صدق می‌کند.

۲- کاهش صدور پروانه ساختمانی در شهرداری‌ها: در شهرداری نی‌ریز در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ به نسبت مدت مشابه سال ۱۴۰۱، پروانه‌های ساختمانی هفتاد درصد کاهش داشته است. (در همین خبر جدول مقایسه‌ای شهرداری‌های نی‌ریز، مشکان و قطرویه درج شده است.)

۳- افزایش هزینه بیمه ساختمانی بر پروژه نهضت ملی مسکن که یکی از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود و هدف آن ساخت مسکن برای قشر محروم جامعه است نیز تأثیر منفی داشته است و این افزایش هزینه باعث شده که پروژه نهضت ملی مسکن در برخی موارد متوقف یا با مشکل روبرو شود و در واقع بخش قابل توجهی از پولی که متقاضیان نهضت ملی مسکن به عنوان آورده اولیه واریز کرده‌اند در حال حاضر باید صرف همین هزینه بیمه شود. البته در استان فارس به تازگی استاندار فارس در نامه‌ای خطاب به سازمان تأمین اجتماعی دستور تقسیط بیمه تأمین اجتماعی به نحوی که فعلاً همان مبلغ قبل به عنوان قسط اول دریافت گردد را صادر نموده‌اند تا در صورت اصلاح مجدد قانون در مجلس طی ماه‌های آتی، متقاضیان نهضت ملی مسکن از این موضوع متضرر نشوند.

۴- افزایش قیمت تمام شده ساختمان: این مسئله بر روی افزایش قیمت ساختمان، اجاره بها و رهن تأثیر مستقیم می‌گذارد. افزایش هزینه‌های ساخت و ساز در  یک خانه‌ی جدید با هزینه‌های بیمه تأمین اجتماعی جدید قطعاً باعث تحمیل بار روانی برای افزایش بهای معاملاتی خانه‌ای که کنار این خانه چند سال پیش ساخته شده ایجاد می‌کند و عملاً باز هم در این روز‌هایی که قیمت خانه افزایش باورناپذیری داشته، شاهد افزایش دوباره قیمت مسکن خواهیم بود.

۵- رو آوردن مردم به ساخت و ساز غیر مجاز و بدون پروانه و افزایش پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰، که قطعاً در صورت عدم اصلاح مجدد فوری این قانون، موجب ایجاد مشکلات متعدد شهرسازی و معماری در آینده خواهد شد.

افزایش غیرمعقول و یکباره هزینه‌های بیمه ساختمانی باعث به هم ریختگی عجیبی در حوزه ساخت و ساز شده و مورد اعتراض شدید اکثر شهرداران و فعالان حوزه مسکن گردیده است.

۶۰۰ کارگر نی‌ریزی پشت صف
در همین رابطه با رئیس شعبه تأمین اجتماعی نی‌ریز گفتگو کردیم.  

حسین واثق با تأیید اینکه این قانون از اسفندماه به اجرا در آمده است گفت: این مسئله به تصویب مجلس رسیده است و لازم‌الاجرا می‌باشد.  

او عنوان نمود: در حال حاضر ۶۰۰ نفر کارگر ساختمانی در صف بیمه تأمین اجتماعی هستند که اگر این قانون اجرا شود بر اساس مصوباتی که گذرانده شده تمام آن‌ها بیمه خواهند شد.

وی با رد اینکه این هزینه‌ها چندان هم بالا نیست گفت: هزینه تمام شده یک خانه در شهر نی‌ریز کمتر از ۳ میلیارد تومان نیست و اینکه فردی بخواهد ۵۰ میلیون تومان بابت بیمه ساختمان خود بپردازد چندان زیاد نیست و در واقع هزینه‌ای که قبلاً بابت بیمه پرداخت شده، بسیار ناچیز بوده و همین فاصله بین قیمت قبلی و قیمت فعلی سبب شده که مردم احساس و هزینه بسیار زیادی پرداخت می‌کنند، اما در عین حال شنیده‌ایم که در مجلس قرار است تغییراتی در این قانون اعمال کنند.

قانون تغییر خواهد کرد
نماینده مردم نی‌ریز، استهبان و بختگان در این ارتباط گفت: بی تردید قانون تغییر خواهد کرد.

فرهاد طهماسبی با تأیید اینکه این مبالغ برای شهر‌هایی مثل نی‌ریز بسیار بالاست گفت: پیشنهاد شده که بر اساس قانون منطقه‌بندی این هزینه‌ها گرفته شود و امیدوارم در مجلس رأی نهایی بیاورد تا این مشکل مرتفع گردد.

آمار پروانه ساختمانی در سه شهرداری

پروانه از ساختمان پرید!

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
مرادنژاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
0
0
باسلام ما که برای ساخت مسکن و گرفتن پروانه قبل از اصلاحیه تامین اجتماعی پول زیادی واریز کردیم ۱۲۱۰۰۰۰۰۰میلیون تومان الان تکلیف ما چی میشه ایا دولت پول اضافه ما رو برگشت میدهدما وام ۲۳درصد به جای پول تامین اجتماعی واریز کردیم
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها