جلسه شورای ترافیک در شرایطی برگزار شد که مسئولان به لزوم اهمیت نجات جان انسانها در جادههای غیراستاندارد تأکید داشتند.
خواسته چندین ساله
در ابتدای این جلسه که دوشنبه ۲۲ خرداد در فرمانداری نیریز برگزار شد، معاون فرماندار گفت: «پایانه ماشینآلات سنگین خواستهای است که از سالیان دور مردم درخواست میکنند و میگویند نباید شاهد پارک کامیونها در سطح شهر باشیم. ما حدود ۱۷۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین در سطح شهرستان داریم که احتمالاً ۱۰۰۰ دستگاه آن برای بخشها باشد. شهرداری میگوید این پایانه حدود ۲۰۰ دستگاه کامیون ظرفیت دارد. حال سؤال من از شهرداری این است که اگر زمانی به پیک تعطیلات برسیم و کسانی که در جادهها هستند به نیریز بیایند، آیا این پایانه جوابگوی آنها هست یا نه؟ همچنین کسی که ساعت دو نصف شب به پارکینگ میآید، آیا امکاناتی برای انتقال او به شهر وجود دارد یا خیر؟»
علیرضا میرزایی گفت: «بر پایه بازدید کمیته فنی ۳ سال پیش، قرار بود ورودی پارکینگ دو سرعتکاه قبل و بعد از این پایانه احداث شود که هنوز انجام نشده است. همچنین مسئله آسفالت جلوی آن است و موضوع مهمتر نیز همان امکاناتی است که این پایانه لازم دارد.»
وی به ادامه عملیات پل روگذر اشاره کرد و عنوان داشت: «عملیات پل روگذر در حال انجام است و احداث یکی از دیوارههای شرقی ورودی از سمت شیراز شروع شده. با توجه به این که حدود یک ماه دیگر این لاین تمام میشود و عملیات کارگاهی برای احداث دیوار حائل به سمت مقابل میرود، هنوز با وجود مکاتباتی که داشتیم، طرح ترافیکی آن به شورای ترافیک شهرستان نیامده و از اداره راه و شهرسازی میخواهم که این را از مشاور طرح و پیمانکار بخواهد تا بدانیم مسیر جایگزین کجا است.»
راه فرار غیراستاندارد
وی به مسئله غیر استاندارد بودن راههای فرار گردنه لایرز اشاره کرد و گفت: «در مورد گردنه لایرز تا به حال چندین مصوبه داشتیم و از زمان افتتاحیه صورتجلسه شده است. ما چندین مصوبه داریم که این باندها و رمپهای فرار باید ایمنسازی و استانداردسازی شود. همین چند وقت پیش یک اتوبوس با توجه به این که سرعت کمی داشت و شاسی ماشین پایین بود، خدا رحم کرد و در راه فرار متوقف شد. اما متأسفانه دفعه بعد یک کامیون با اطمینان از این که این جاده باند فرار دارد، از همان بالا ماشین را کنترل کرده بود و اگر ماشین را به کنار جاده و دیوارههای آن میکوبید، شاید زنده میماند. اما داخل باند فرار رفته بود و متأسفانه، چون سرعتش بالا بوده و باند فرار ایمنی لازم را نداشته، از آن طرف پرت میشود و این اتفاق تلخ رقم میخورد.»
میرزایی افزود: «من به استانداری هم نامه فرستادهام تا حادثهای بدتر از این پیش نیامده، پیمانکار ملزم شود آن را اصلاح کند. ما مسئولیم و انسان متأثر میشود که افراد جانشان را در این مسیر از دست میدهند. از همان زمان افتتاح، صورتجلسه بین راهداری استان، راه و شهرسازی و پیمانکار شده و قرار بوده اصلاح شود.»
وی به جاده مسیر تپه شهدای گمنام اشاره کرد و گفت: «در مورد جاده شهدای گمنام، این که ما بگوییم در محدوده ما نیست و مسئولیت آن را قبول نکنیم، درست نیست. اینجا یک محل تفریحی است و عبور و مرور زیادی دارد. تصادفات منجر به فوت هم زیاد بوده است. اما چون سازمانها از نظر قانونی نمیتوانستند برای اصلاح آن ورود کنند، ما کمیته فنی را به آنجا بردیم و به عنوان مصوبه شورای ترافیک قرار شد تا انتهای فروردین ماه، شهرداری و راهداری اصلاحات لازم را انجام دهند که هنوز انجام نشده است.»
معاون فرماندار به مشکلات محور به سمت شهرستان بختگان اشاره کرد و از مشخص شدن پیمانکار روکش آسفالت و خطکشی مسیر سهراه مشکان تا این شهر خبر داد و گفت: «,شرکت مختصات راه، در مرحله تجهیز کارگاه است و قرار است راههای سه شهرستان نیریز، استهبان و بختگان را پوشش دهد.»
چرا همه کارهای ما لوث میشود؟
در ادامه جلسه، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی شهرستان نیریز با انتقاد تند از بیتوجهی به مشکلات جاده شهدای گمنام گفت: «مشکل اصلی ما که به کرات در مورد آن صحبت شده و هیچ ترتیب اثری توسط هیچ شخصی داده نشده، بحث محور منتهی به شهدای گمنام است. متأسفانه هر هفته آنجا سانحههای دلخراش داریم و تاکنون سه کشته در این مسیر داشتهایم. در جلسات قبل به اتفاق کمیسیون فنی و اعضای شورای ترافیک آنجا را از نزدیک بازدید میدانی و کارشناسی کردیم و مشخص شد کجاها چه اقدامی باید بشود، کجاها تابلو نصب شود، کجاها هاشور زده شود، کجا سرعتکاه نصب شود و کجا تعریض شود. همه این موارد را یک به یک گفتیم. اما چرا همه کارهای ما لوث میشود؟ چرا هرچه اینجا صحبت میکنیم، فقط در حد صحبت است؟ اگر واقعاً قرار بر این است که فقط دور هم بنشینیم یک سری مصوبات را بنویسیم و بگذاریم در کشو خاک بخورد و هیچ اقدامی نشود، با تمام احترامی که برای دوستان قائلم، اگر این جلسات تشکیل نشود بهمراتب همه ما سنگینتر هستیم.»
به دستگاههای اجرایی درصد تقصیر میدهم
سرهنگ دوم بهروز برزگر افزود: «من دارم در مورد جان انسانها صحبت میکنم. اما واقعاً هیچ ترتیب اثری داده نمیشود. در این جلسه با تمام احترامی که برای تک تک اعضا قائلم، از این به بعد هر سانحه و اتفاقی که در این محور اتفاق بیفتد، من به دستگاههای اجرایی درصد تقصیر میدهم. چون مکاتبات و اتمام حجتهایی شده و مصوبههایی داشته، اما متأسفانه هیچ اقدامی نشده است؛ آن هم در شرایطی که همه متفقالقول قبول دارند این نقطه قتلگاه و جان انسانها در خطر است.»
وی گفت: «بالاخره جوان خطا میکند و سرعت میرود؛ ولی وقتی جاده ایمن باشد، تابلو داشته باشد و ما سرعت را مدیریت کنیم، شرایط فرق میکند. ما نمیتوانیم بگوییم همه افراد جامعه واقف بر فرهنگ ترافیک و رعایت صد درصد آن هستند. حتی در کشورهایی که ادعای متمدن بودن دارند، هزاران اتفاق رخ میدهد. وقتی در چنین شرایطی قرار میگیریم، باید رانندهها را ملزم به رعایت قوانین کنیم. اجبار یعنی این که مدیریت سرعت کنیم، یعنی تابلو نصب کنیم، یعنی هاشور بزنیم، سرعتکاه نصب کنیم، تعریض کنیم و لاینها را حتیالامکان با پرفراژهای میانی رفت و برگشت مجزا کنیم تا اگر هم حتی کسی با سرعت رانندگی میکند، وسیله نقلیه از روبرویش نیاید. بیشتر تصادفات ما رخ به رخ اتفاق میافتد که اگر لاینها مجزا بود، پرفراژ میانی داشت و تفکیک شده بود، قطعاً این سه فوتی را نداشتیم. فقط در سال جدید بیش از ۱۹ تصادف جرحی در این مسیر داشتهایم. باید به که بگوییم؟ حساب جان انسانها است و ما باید فرزند خودمان را جای آنها بگذاریم. جوان، خام و بیتجربه است و میخواهد از روش نادرست تخلیه انرژی داشته باشد که این حوادث رخ میدهد و خانوادهای داغدار میشود.»
اگر برای این جاده صاحبی پیدا نشود، آن را میبندیم
سرهنگ برزگر ادامه داد: «به خدا ما میتوانیم اقدام کنیم. من اگر بودجهای داشتم و جزو دستگاههای اجرایی بودم، یک لحظه غفلت نمیکردم. من هر روز و هر شب احتمال این را که با من تماس بگیرند و بگویند یک نفر دیگر در این مسیر کشته شده، میدهم. ما اگر هم بخواهیم درصد تقصیر بدهیم، نمیدانیم به چه کسی باید بدهیم و تکلیف من مشخص نیست. هفتهنامه نیریزان فارس واقعاً متن خوبی درج کردند و نوشتند «جاده بیصاحب» که هیچ کسی آن را قبول نمیکند. واقعاً اگر کسی آن را قبول نمیکند، آن را میبندیم. توافق شد که شهرداری و راهداری با هم این کار را انجام دهند و کسی نگوید این حوزه من است یا نیست. به خاطر رضای خدا و به خاطر کمک کردن به شهروندان و جلوگیری از ریخته شدن خون جوانان، این کار را انجام دهید. خیلی جاها به نظر من مسئله انسانی به قوانین ارجحیت دارد. اگر ما سالی یک کشته هم کمتر داشته باشیم، جان یک طایفه را نجات دادهایم.»
جریمه کامیونها از این هفته
وی در مورد پایانه خودروهای سنگین عنوان داشت: «شما هیچ کار بزرگی را نمیتوانید بدون نقص شروع کنید. ما اگر انتظار داشته باشیم پایانه را راهاندازی کنیم، باید با آزمون و خطا شروع کنیم و انتظار نداشته باشیم که از همان اول همه چیز فراهم و آماده باشد. به نظر من، از منابع درآمدی خودش تجهیزاتش بیشتر و کارهایش کمکم انجام میشود. من قول میدهم اگر راهاندازی شود، تا ۶ ماه دیگر ضعف خاصی نخواهد داشت.»
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان نیریز گفت: «خیلی از کامیونها در گردش هستند و از نظر ظرفیت شاید فقط ۱۵ تا ۲۰ روز تعطیلات نوروزی را مشکل داشته باشیم. به نظر من این پایانه بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ کامیون ظرفیت دارد. نصب دوربینها همه انجام شده، دوربین پلاکخوان ورودی و خروجی، مسطحسازی نسبی و معقول، نورافکنهای بسیار جالب، ارتفاع دیوارها، نگهبانی و نصب سیستمهای پایش تصویری انجام شده و تنها عیب اصلی آنجا رمپ ورودی و خروجی است که باید مسطح سازی شود تا در محور مواصلاتی ما مشکل ایجاد نکند.»
سرهنگ برزگر افزود: «از ابتدای این هفته با کامیونهایی که در شهر پارک کنند، برخورد و جریمه میشوند. هرچند به نظر من جریمه به تنهایی کافی و بازدارنده نیست و باید برخورد قضایی انجام شود.»
وی در پایان، بر احداث چندین سرعتکاه در خیابان نواب صفوی جهت مدیریت سرعت تأکید کرد.
توقیف ۱۳۰ افغانیکِش در سال جاری
در ادامه جلسه، رئیس پلیس راه نیریز - سیرجان با بیان این که سال گذشته تا این موقع ۱۴ نفر فوتی حوادث سرصحنه داشتیم، گفت: «در همان زمان، چهار یا پنج نفر هم در بیمارستان فوت شدند. اما امسال و در کل حوزه زیر نظر ما، ۴ نفر جانشان را از دست دادهاندکه کاهش آن دلایل زیادی میتواند داشته باشد. مثلاً در موضوع خودروهای افغانیکش، ما اولین پلیس راهی در کشور هستیم که در این چند ماه بیش از ۱۲۰ یا ۱۳۰ دستگاه خودرو افغانیکش را توقیف کردهایم و برای حدود ۲۰۰ دستگاه هم دستور قضایی توقیف گذاشتهایم. دادستان نیز همکاری خیلی خوبی دارد.»
سرهنگ امین اقبالیان افزود: «محور قطرویه دیگر کشش این همه خودرو و کامیون را ندارد و تردد بسیار زیاد از یک جاده دو طرفه فاقد شانه و با اختلاف سطح و فاقد پارکینگ، دیگر جوابگو نیست.
در مورد گریزگاههای گردنه لایرز، ما بارها هشدار دادهایم و آقای فرماندار هم چند بار به آنجا آمد. اما واقعاً چه کاری انجام شد؟ همان موقع به پیمانکار گفتیم اگر ماشین وارد این شد، پایین میافتد؛ گفتند نه. گریزگاه واقعاً باید بازدارندگی داشته باشد؛ نه این که تبدیل به قتلگاه شود. باید برای این مسائل وقت تعیین کنید تا واقعاً مشکل حل شود.»
شاهسونی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای در این جلسه گفت: «شما باید امکانات، تجهیزات و محدودیتهایمان را در نظر بگیرید. اعتبارات ما خیلی محدود است و ما بعضی وقتها مجبوریم برای یک بشکه رنگ سه ماه صبر کنیم. بعضی وقتها ۶ ماه در انبار اداره کل بازتاب نیست که به ما بدهند تا ایمنسازی کنیم. اینها باعث میشود تا بعضی کارها با تأخیر انجام شود.»
۴۲ کیلومتر خطکشی در پیش داریم
شهردار نیریز هم عنوان داشت: «همه آن چیزی که باید برای یک پایانه ماشینآلات سنگین در نظر گرفت، انجام شده است. مشکل رمپ خروجی نیز با یک کار دو سه ساعته حل میشود. البته آنجا قطعاً نیاز به سرعتکاه آسفالتی و چراغ چشمکزن داریم؛ به ویژه از غرب به شرق که سرعت ماشینهای عبوری بیشتر است.»
مهندس حامد فرغت گفت: «اطراف آنجا زمین موجود هست؛ اما در تملک شهرداری نیست و شاید بتوان با یک برنامه میانمدت، بحث تملک را انجام داد یا این که در آینده ترمینال شماره ۲ داشته باشیم. اما برآورد همه ما این است که فعلاً همین ظرفیت ۲۵۰ کامیون کافی است. در مورد امکانات حمل و نقل عمومی آنجا، این موضوع تابع عرضه و تقاضا است و زمانی که آنجا واقعاً پاخور داشته باشد، شرایط حضور تاکسی، تاکسی اینترنتی و آژانس هم فراهم میشود. ضمن این که همین حالا هم در سازمان حمل و نقل بحث ایجاد آژانس مختص آنجا را داریم.»
وی در مورد جاده مقبره شهدای گمنام اظهار داشت: «ما با هماهنگی مهندس شاهسونی رئیس اداره راهداری، موضوع اکیپ خطکشی استان فارس را هماهنگ کردهایم تا چند روز آینده در سطح شهر نیریز حضور داشته باشند و در مورد تأمین اقلامی مثل رنگ، تینر و موارد دیگر را شهرداری اقدام کرده تا خریداری شود. اداره کل راهداری هم قبول کردند که ماشینآلات را در اختیار ما قرار دهند؛ چون ماشین خطکشی خاص است و ما با این کار میتوانیم با صرف هزینههای کمتری، مسیر مقبره شهدای گمنام و کل محورهای مواصلاتی درون شهر را به میزان ۴۲ کیلومتر خطکشی کنیم. همه اقلام سرعتکاهها نیز خریداری شده تا بعد از خطکشی این کار را انجام دهیم.»
فرغت افزود: «دغدغههای جناب سرهنگ برزگر بجا است و ایشان دغدغه جان مردم را دارد؛ اما خواهش من این است که این موضوع تعبیر به عدم توجه و اهمال نشود. تفاوت شهرداریها این است که دامنه فعالیت گستردهتری دارند و تنوع فعالیتشان نسبت به دیگر دستگاههای اجرایی بسیار بیشتر است. ما فقط مدیریت هزینه نباید بکنیم؛ بلکه مدیریت درآمد نیز باید داشته باشیم.»