تعداد بازدید: ۹۰
کد خبر: ۱۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷ - 2023 27 May
نویسنده : به کوشش: احسان احسان‌الهی

خودت را تباه نکن
نوشته: گری جان بیشاپ 
برگردان: مانا اسلامی
انتشارات میلکان / ۱۲۶ صفحه

بیشاپ در سال ۱۹۸۴ در کلاسکو اسکاتلند به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۷ به آمریکا مهاجرت کرد. او درباره هستی‌شناسی و پدیدار‌شناسی پژوهش و مطالعه کرده و حالا در زمینه تحول شخصیت و رشد و توسعه فردی فعالیت و نویسندگی می‌کند. معروف‌ترین کتاب‌های بیشاپ که به فارسی هم ترجمه شده «خودت را به فنا نده»، «کمتر گند بزن» و «رابطه‌ات را به فنا نده» است.

اگر کتاب‌های بیشاپ را مطالعه کرده باشید متوجه سادگی و صمیمیت لحن نویسنده می‌شوید. او در کتابهایش می‌کوشد مسائل پیچیده فلسفی و روانشناسی را به زبانی ساده با خواننده‌اش در میان بگذارد.

بیشاپ در کتاب «خودت را تباه نکن» می‌کوشد به خواننده آگاهی بدهد که چه مسائلی سد راه او شده و نمی‌گذارد بهترین زندگی را داشته باشد.

کتاب مجموعه‌ای از راهکار‌ها و تجربیات شخصی نویسنده را در اختیار ما قرار می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا جرئت و جسارت تغییر کردن را در درون خودمان به وجود بیاوریم و به درک بهتر و کاملتری نسبت به خودمان و افکار و اندیشه‌هایمان و به تبع آن نوع زندگیمان برسیم. این کتاب برای کنار کشیده‌ها و شکست‌خورده‌ها مرام‌نامه‌ای برای ایجاد تغییرات پایدار در زندگی و شکوفا کردن استعداد‌ها و پتانسیل‌های خداداد عظیم درونی است.

بخش از متن کتاب:
سقراط می‌گوید اگر تمام بدبختی‌های مردم را روی هم تل‌انبار کنند و به آن‌ها بگویند باید سهمی مساوی از آن‌ها بردارید، اکثر مردم با رضایت سهم خود را برمی‌دارند و می‌روند. همه مشکلات خودشان را دارند و زندگی کامل نیست و هیچ وقت هم نخواهد بود. نه ۲۵۰۰ سال پیش که سقراط زنده بود و نه الان!

اگر با خودمان صادق باشیم می‌بینیم که مشکلات ما در مقابل مشکلات مردم بقیه دنیا بسیار بی‌اهمیت است. واقعاً لحظه‌ای به این موضوع به صورت جدی فکر کنید. شمایی که این کتاب را می‌خوانید به احتمال زیاد زندگیتان به دشواری کودکی در سومالی یا دالیت‌ها در هندوستان نیست؛ و احتمالاً مشکلات شما در برابر مشکلات مردم در زمان تولد سقراط (۴۷۰ قبل از میلاد) که طب مدرن، برق، ماشین و قوانین امنیت عمومی وجود نداشت و به اندازه هزار سال پیش ترسناک نیست. هر چند هنوز مانند یک آرمانشهر و مدینه فاضله امن و امان نیست، اما اوضاع خیلی بهتر شده. حتی لازم نیست به گذشته یا به آن سوی جهان سفر کنیم. به محله دیگری از شهرتان بروید و یا در محله خودتان و یا محل کارتان بگردید. تقریباً مطمئنم افراد زیادی را خواهید دید که مشکلاتشان بدتر از شماست. بیایید واقع‌بینانه به مشکلاتمان نگاه کنیم و با زندگی و مشکلات آن روبرو شویم و روح سرگردان و منفی‌گرایی را که در چنگالش گرفتار شده‌ایم شکست بدهیم. اگر تمام اطرافیان شما در حل مشکلاتی بزرگتر از مشکل شما موفق شده‌اند پس قطعاً شما هم می‌توانید این کار را انجام بدهید.

اما این کار نیاز به مهارت دارد. سرنوشتتان را کنترل کنید وگرنه سرنوشت شما را کنترل می‌کند. زندگی برای درنگ کردن و طفره رفتن شما صبر نمی‌کند. برای سردرگمی و ترس‌های شما صبر نمی‌کند و بدون شما نیز به مسیر خودش ادامه خواهد داد. زندگی و جریان هستی بدون آنکه شما فعالانه در آن شرکت می‌کنید یا نه ادامه دارد. اما حضور فعال هدفمند و مؤثر در زندگی نیازمند دانش و مهارت‌های خاص فکری و روحی است و گری جان بیشاپ می‌خواهد در این کتاب این مهارت‌ها را با شما در میان بگذارد و آموزش دهد.

چه مسائلی نمی‌گذارد بهترین زندگی را داشته باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها