تعداد بازدید: ۳۳۵
کد خبر: ۱۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱ - 2023 27 May

دوش آب سرد فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از تسکین خارش پوست گرفته تا تقویت گردش خون. اما کدام یک بهتر است؟

دوش آب سرد خیلی برایتان خوب است، مگر اینکه ناخوش باشید یا پزشک به شما توصیه کرده باشد دوش آب سرد نگیرید.
 
شُل کردن عضلات و بهبود گردش خون در بدن
 بعد از یک جلسه تمرین و ورزش سخت، دوش آب سرد کمک می‌کند تا عضلات خسته‌تان شُل شوند و استراحت کنند. دوش آب سرد جلوی درد عضله را می‌گیرد و گردش خون را در تمام بدن بهبود می‌دهد. 
 
محافظت از پوست و مو
وقتی با آب سرد دوش می‌گیرید، چربی‌های طبیعی پوست و مویتان از بین نمی‌رود. آب سرد، منافذ پوست را می‌بندد و در نتیجه پوست را سفت می‌کند. ضمناً آب سرد جلوی ریزش مو‌ها را نیز می‌گیرد.
 
هشیارتر و باانرژی‌تر کردن شما
صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید، قطرات آب سرد دوش که به بدنتان می‌خورند شما را بیدار و هشیار می‌کنند و باانرژی می‌شوید. این شوک برای بدن، باعث افزایش ضربان قلب و اکسیژن‌گیری‌اتان می‌شود که این اتفاق برای شما انرژی‌بخش است.
 
کمک به کاهش وزن
سلول‌های شما (خصوصاً در اطراف گردن و شانه‌ها) وقتی در معرض محرکی سرد قرار می‌گیرید، چربی‌سوزی را انجام داده و در نتیجه به کاهش وزنتان کمک می‌کنند.
 
بهبود گردش خون در بدن
از آنجا که دوش آب سرد باعث می‌شود جریان خون در بدن سرعت گیرد تا دمای بدنتان حفظ شود، برای کاهش التهاب مفید بوده و می‌تواند جلوی بیماری‌های قلبی و عروقی را بگیرد.
 
تسکین خارش پوست
اگر به عارضه پوستی اگزما مبتلا هستید که باعث خارش پوستتان می‌شود، گرفتن دوش آب سرد می‌تواند احساس خارش را که وادارتان می‌کند پوستتان را بخراشید، تسکین بدهد.
 
فواید دوش آب داغ
وقتی دوش آب داغ می‌گیرید، عصب‌ها و عضلاتتان ریلکس می‌شوند و باعث می‌شود کلاً احساس آرامش کنید. آب داغ با کمک به گردش خون در بدن می‌تواند سفتی مفاصلی مانند زانو‌ها و شانه‌ها را کاهش دهد.
 
تسکین علائم تنفسی
یک راهکار طبیعی و سنتی برای سرماخوردگی و سرفه، قراردادن بینی و دهان در معرض بخار آب داغ است. وقتی زیر دوش آب داغ می‌ایستید، بخار و گرمایی که از آب داغ به شما می‌رسد، خلط و ترشحات تنفسی‌تان را رقیق می‌کند، راه‌های هوایی‌تان را باز و بینی‌تان را پاک‌سازی می‌کند.
 
کاهش جوش پوست
بخار و گرمای دوش آب داغ، منافذ پوستتان را باز می‌کند و می‌توانید چربی‌ها و آلودگی‌های پوستتان را بسابید و پاک کنید و در نتیجه جوش‌های سرسفید و سرسیاهتان کمتر شوند.
 
کمک به خواب بهتر
دوش آب داغ کمک می‌کند تنش بدنتان از بین برود و عضلاتتان شل شوند. در نتیجه احساس خستگی‌تان کمتر شده و خواب بهتری خواهید داشت. فقط کافی است مطمئن شوید آب دوش خیلی داغ نباشد.
 
چه زمانی دوش آب داغ یا دوش آب سرد بگیریم؟

بهتر است بعد از تمرینات ورزشی، بعد از بیدارشدن از خواب و حتی بعد از این که از سر کار به خانه برگشتید، دوش آب سرد بگیرید و تمیز و ریلکس شوید.

اگر ناخوش و بیمار باشید، دوش آب سرد می‌تواند احساس بدی به شما بدهد؛ زیرا اثرات معکوس بر سیستم ایمنی‌تان می‌گذارد.

اگر موهایتان را با آب سرد بشویید و بدون اینکه آن‌ها را خشک کنید زیر آفتاب بروید احتمال دارد سردرد بگیرید. یا اگر فشار خونتان بالاست، دوش آب گرم می‌تواند آن را بالاتر ببرد.

دوش آب داغ می‌تواند پوست را خشک و عوارض پوستی مانند اگزما را تشدید کند.

 دوش آب سرد و آب گرم هر چند مزایا و معایب خود را دارند، آب ولرم بهترین نتایج را دارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها