تعداد بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۱۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ - 2023 16 May
طراحی سیستم شارژ پویای خودروهای الکتریکی در حال حرکت
نویسنده : انتخاب

نخستین جاده الکتریکیِ جهان (E۲۰) به طول ۲۱ کیلومتر در فاصله دو شهر اوربرو به هالسبری سوئد در حال ساخت است. مقدمه‌ای برای احداث 3 هزار کیلومتر جاده الکتریکی در سوئد تا پیش از سال ۲۰۴۵ میلادی. از آنجایی که پارلمان اروپا در نشست ماه گذشته خود قانون ممنوعیت تولید خودرو‌های دیزلی و بنزینی از سال ۲۰۳۵ را تصویب کرد، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای این قانون در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا شتاب گرفته است. سوئد بر پایه ابتکاری تازه ساخت یک جاده الکتریکی دارای امکان شارژ پویا را آغاز کرده که به خودرو‌های سواری و کامیون‌ها این امکان را می‌دهد که در طول حرکت باتری‌های خود را شارژ کنند.

سیستم شارژ پویا ابتکاری است که استفاده از باتری‌های کوچک‌تر و سبک‌تر را ممکن و از اتلاف وقت رانندگان در ایستگاه‌های شارژ باتری جلوگیری می‌کند.

در این بزرگراه که در حدفاصل اوربرو به هالسبری، شهرهای بزرگ سوئد از جمله استکهلم، گوتنبرگ و مالمو را به یکدیگر متصل می‌کند، سه روش شارژ پویای خودروهای عبوری در حال آزمایش است. نخست، احداث شبکه بالاسری کاتناری (OCS) که برای تأمین برق مورد نیاز اتوبوس‌ها و قطارهای برقی استفاده می‌شود. دوم، سیستم رساناست که شبیه شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند عمل می‌کند. در این روش، صفحات ریلی زیر آسفالت جاده تعبیه می‌شود که خودروهای الکتریکی به هنگام عبور می‌توانند به صورت بی‌سیم شارژ مورد نیاز خود را تأمین کنند.

در سیستم شارژ القایی هم تجهیزات ویژه‌ای در زیر جاده دفن می‌شود که الکتریسیته مورد نیاز را به سیم‌پیچ مورد نظر در خودروی الکتریکی ارسال می‌کند و سپس این سیم‌پیچ از آن برای شارژ باتری خودرو استفاده می‌کند.

سوئد این طرح را در قالب یک همکاری مشترک اجرایی و تحقیقاتی با آلمان و فرانسه کلید زده و مقرر شده تا پس از انتقال تجربه‌های حاصل شده، آلمان و فرانسه نیز طرح‌های مشابهی را اجرا کنند.

افزون بر سوئد، کشورهای دیگری مانند ایتالیا، بریتانیا، ایالات متحده و هند نیز در حال تدارک شرایط لازم برای ساخت و توسعه جاده‌های الکتریکی پویا هستند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها