تعداد بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۱۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ - 2023 06 May
دانستنیهای خودرو
تایر‌ها همواره در اثر چرخش فرسوده می‌شود. اما بسته به نوع سیستم انتقال قدرت، ممکن است برخی از آن‌ها بیشتر فرسوده شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که آن‌ها را با یکدیگر جا به جا کنید.
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

 

به طور کلی تایر‌ها باید بین هر ۴ هزار تا ۸ هزار کیلومتر با یکدیگر جا‌به‌جا شوند تا حداکثر عمر مفید را داشته باشند. همچنین می‌توانید این کار را همزمان با تعویض روغن انجام دهید .

با توجه به نوع سیستم انتقال قدرت خودرو، تایر‌ها به انواع گوناگون ساییده می‌شوند. برای مثال در خودرو‌های دیفرانسیل جلو طبیعتاً سایش لاستیک‌های جلو بیشتر است و بر عکس آن در خودرو‌های دیفرانسیل عقب صدق می‌کند. اما در خودرو‌های دو دیفرانسیل معمولاً هر ۴ تایر به صورت هماهنگ سایش پیدا می‌کنند.

برای خودرو‌های سواری چندین نوع جا‌به‌جایی وجود دارد که به آن‌ها پرداخته خواهد شد:

 حالت اول 
در حالت اول هنگام جا‌به‌جایی، تایر‌های محور عقب به همان صورت به جلو منتقل می‌شوند، یعنی تایر چرخ عقب در سمت چپ به محور جلو سمت چپ و همین حالت برای تایر سمت راست محور عقب رخ می‌دهد. اما تایر‌های جلو به صورت ضربدری به عقب منتقل می‌شود، یعنی تایر چرخ جلو سمت راست به چرخ عقب سمت چپ و تایر چرخ جلو سمت چپ به قسمت عقب سمت راست منتقل می‌شود.

حالت دوم
در حالت دوم هر چهار تایر به صورت ضربدری با یکدیگر جا‌به‌جا می‌شوند.

حالت سوم
دقیقاً عکس حالت اول، تایر‌های جلو بدون تغییر جهت به محور عقب منتقل می‌شوند، اما تایر‌های عقب به صورت ضربدری به محور جلو متصل می‌شوند. 

            
حالت چهارم
در این حالت، تایر‌های هر محور در هر سمت، با دیگر تایر آن محور در همان طرف جا‌به‌جا می‌شود. یعنی تایر محور عقب سمت چپ با تایر محور جلو سمت چپ و همین رویه برای سمت دیگر انجام می‌شود.

این حالت برای تایر‌های آج جهت دار استفاده می‌شود.

حالت پنجم
حالت پنجم برای خودرو‌هایی است که سایز محور جلو و عقب آنها  با یکدیگر متفاوت است و امکان جابه‌جایی نیست.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها