تعداد بازدید: ۴۹۸
کد خبر: ۱۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴ - 2023 07 May
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز، از آغاز بهره‌برداری از دستگاه لاپاروسکوپی بیمارستان شهدای سلامت نی‌ریز و انجام موفقیت‌آمیز عمل جراحی کیسه صفرا با این دستگاه خبر داد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

دکتر داور آل‌داود اظهار داشت: «با پیگیری‌های چندین ساله و حمایت دکتر طهماسبی نماینده مجلس و همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دستگاه لاپاروسکوپی ۴K تولید داخل و کلیه ابزارآلات و مواد مصرفی مورد نیاز و قطعات لازم، جهت انجام عمل‌های جراحی مختلف در نی‌ریز، با صرف دو میلیارد تومان تهیه شد.

وی افزود: «اولین عمل جراحی کیسه صفرا به وسیله این دستگاه توسط دکتر محمد‌رضا صاکی و دکتر سارا محمدی متخصصان جراح عمومی، بر روی بیماری که کاندیدای جراحی فوق بود، با موفقیت انجام شد.»

رئیس شبکه بهداشت گفت: «این دستگاه لاپاروسکوپی از جمله دستگاه‌های تولید داخل با کیفیت بالا ۴K است که توسط شرکت دانش بنیان آبتین کنترل شرق با مهندسی معکوس تولید شده و نسبت به انواع دستگاه‌های مشابه خارجی از کیفیت بالایی برخوردار است.»

اولین عمل لاپاروسکوپی در نی‌ریز

دکتر صاکی در گفتگو با ما اظهار داشت: «همه جراحی‌هایی را که با روش باز انجام می‌شود، می‌توان با دستگاه لاپاراسکوپی یا دستگاه جراحی‌های درون‌بین انجام داد. از مزایای استفاده از این دستگاه این است که برش‌ها کوچکتر است، بیماران درد بعد از عملشان کمتر است و زودتر می‌توانند به فعالیت روزانه‌شان برگردند. در این روش، جراحی به جای این که با دست انجام شود، با یکسری ابزار‌ها و دوربین‌های مخصوص انجام می‌شود.»

وی افزود: «مهمترین جراحی‌هایی را که می‌توان انجام داد، جراحی‌های مربوط به کیسه صفرا، کیست‌های تخمدان و دیگر جراحی‌های زنان، جراحی آپاندیس، جراحی‌های کلیه و مجاری ادراری و حتی با خرید وسایل تکمیلی‌تر، جراحی زانو است.»

این متخصص جراحی عنوان داشت: «یک خانم که با درد شکم مراجعه کرده بود و پولیپ کیسه صفرا داشت، اولین بیماری بود که به وسیله این دستگاه عمل شد و ما کیسه صفرا و پولیپ را برداشتیم. این عمل موفقیت‌آمیز بود و تنها یک روز بستری شد.»

وی افزود: «لاپاراسکوپی جراحی کمتر تهاجمی است که با برش‌های کوچک می‌توان به آن نتیجه‌ای که با عمل‌های باز مد نظر است، رسید. البته در شرایط اورژانسی و نیاز به سرعت کار، نمی‌توان از این دستگاه استفاده کرد. اما برای جراحی‌های معمولی که به آن اشاره شد، می‌توان از آن استفاده کرد.»

اولین عمل لاپاروسکوپی در نی‌ریز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها