تعداد بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۶۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 06 May
آئین بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی در نی‌ریز شکرریز برگزار شد.
روابط عمومی: فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز

همزمان با هفته فرهنگ و هنر سعدی در استان فارس، شهر نی‌ریز میزبان دو آئین بزرگداشت شیخ اجل بود.

شامگاه پنجشنبه محفلی ادبی با حضور بهروز افخمی کارگردان سینما و تلویزیون و دستیار او سید حمید طباطبایی از شهروندان نی‌ریزی در محل سالن آمفی تئاتر همراه با شعر و موسیقی برپا شد.

در این مراسم پس از خوش آمدگویی جواد قطرانی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهروز افخمی از داستان و داستان‌پردازی در شعر سعدی سخن گفت.

وی حکایات موجز، معنادار، دو پهلو و بدون سطحی‌نگری و لغزش شیخ اجل را برای داستان‌نویسان، فیلم‌سازان و نمایشنامه‌نویسان مفید دانست.

این کارگردان سینما گفت: پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی وقت آن رسیده که دست از تمرین و تقلید برداشته و به سراغ گنجینه‌های کهن ادب پارسی برویم.

وی بر لزوم آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با آثار مکتوب ادبی گذشته تأکید کرد.

فرزانه فروزانی عضو هیئت علمی دانشگاه دیگر سخنران این آئین بود. وی به مقوله تعلیم و تربیت از نگاه سعدی پرداخت و گفت: در بوستان و گلستان، سعدی در دو بخش به تعلیم و تربیت پرداخته، ابتدا در دوران طفولیت و کودکی که در این دوران تربیت‌پذیری و نقش‌پذیری بسیار زیاد است و دیگر به تعلیم و تربیت به شکل عام که تا پایان عمر به آن نیازمندیم.

محمدحسین تمنادار سعدی پژوه و عضو انجمن ادبی بر آستان جانان در بخش دیگری به مقوله عشق در آثار و اشعار سعدی با ذکر حکایاتی از این شاعر بزرگ ادب پارسی پرداخت.

هنرنمایی و کتابت اشعار و حکایاتی از سعدی توسط استاد امیر پژمان نسخ نویس مشهور از دیگر برنامه‌های این آئین بزرگداشت بود.

این مراسم که با اجرای آرزو حقیقی همراه بود با نی‌نوازی محمد هادی طغرایی، سه تار نوازی هما اطمینان و شعرخوانی سید احمد علوی، محمدجلال رنجبر، اعظم پهلوان، عسل‌ناز تمنادار و علی شیربانیان ادامه یافت.
***

همچنین در دیگر برنامه آئین بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی با مشارکت انجمن ادبی گلبانگ نی‌ریز و داراب برگزار شد.

این برنامه در روز جمعه ۸ اردی‌بهشت در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی نی‌ریز برگزار گردید. 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها