تعداد بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴ - 2023 07 May
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

متأسفانه شاهد افزایش تصادفات در جاده‌ها و شهر‌های کشور و از جمله استان فارس و شهرستان نی‌ریز هستیم. عاملی که منجر به کشته شدن، مجروحیت و مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان می‌شود.

متأسفانه آمار تلفات و مصدومیت‌ها آنقدر افزایش یافته که از تعداد شهدا و مجروحان هشت سال جنگ تحمیلی بالاتر رفته است. جمع شهدا در طول جنگ نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر بود در حالی که تعداد تلفات ناشی از تصادفات در طول ۳۵ سال پس از جنگ عدد بسیار بیشتری است. فقط به آمار تلفات ایام نوروز در چند سال اخیر توجه فرمایید:

 سال ۱۳۹۶ تعداد ۸۷۴  نفر - سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۰۳۴ نفر - سال ۱۳۹۸تعداد ۹۱۴ نفر -  سال ۱۳۹۹ تعداد ۵۳۴ نفر (در این سال مسافرت‌ها به علت اوج کرونا با محدودیت زیادی روبرو بوده) - سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۸۰ نفر - سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۱۴۶ نفر- سال ۱۴۰۲ تعداد ۹۵۴ نفر با ۱۶۰۰۰ نفر مجروح.

تصادفات عوامل گوناگون و زیادی دارد. کارشناسان مهمترین آن‌ها را به این شرح اعلام کرده‌اند:

 - سرعت غیر مجاز

- عدم توجه به جلو

- خستگی و خواب آلودگی

- استفاده از گوشی همراه

- روشنایی ضعیف خیابان‌ها و مناطق پر خطر جاده‌ای

- استفاده از مواد روانگردان و مشروبات الکلی

- کم دقتی عابران پیاده

- تولید زیاد و مداوم خودرو (دو میلیون در سال)

متأسفانه این تلفات، بار سنگین روانی روی خانواده‌ها می‌گذارد که برخی از آن‌ها جبران‌ناپذیر است. بخشی از مجروحیت‌ها منجر به معلولیت می‌شود که این مشکل نیز اثرات منفی زیادی روی معلول و خانواده‌اش می‌گذارد. مجموعاً باید گفت تبعات انسانی تصادفات جبران ناپذیر است؛ از این جهت در گام اول، دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این مسئله و درگام دوم، عموم مردم باید این مسئله اجتماعی را جدی بگیرند و اهمیت دهند. به نظر می‌رسد رانندگان هنگام رانندگی توجه جدی به پیامد‌ها ندارند و فکر می‌کنند تصادف برای دیگران است! در حالی که تجربه نشان داده هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که رانندگی بدون حادثه است و درگیر معضلی به نام تصادف نمی‌شود.

 تا اینجا به مسائلی اشاره کردیم که بُعد انسانی داشت در حالی که تصادفات برای همه رانندگان بار مالی زیادی دارد و خسارت‌های مالی زیادی به آن‌ها می‌زند به طوری‌که در وضعیت کنونی اقتصاد تحمل آن سخت و دشوار است. امید اینکه همه ما مسئله را جدی بگیریم و با دقت، حساسیت و عقلانیت هرچه بیشتر رانندگی کنیم.

 شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها