تعداد بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۱۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 29 April
راه‌های ارتباطی: واتساپ و تلگرام: 1808 800 917 0 دفتر: 0903 5383 - 071 رایانامه (ایمیل):neyrizanfars@gmail.com

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
در مورد مطلب «نی‌ریز غایب بزرگ در ثبت میراث ناملموس» آثار طبیعی زیادی مانند دشت لاله‌های واژگون مشکان، دشت انسلوت دهچاه، قلعه‌های تاریخی در قطرویه و ریزاب، دهچاه، برج غوری و بسیاری دیگر هم هست که هیچ کاری برایشان نشده. باید ستادی تشکیل و از رؤسای شورای شهر و بخشها و بخشداران دعوت شود و درخواستهای ثبت آثار ملی جمع‌آوری و ارائه گردد و میراث فرهنگی ضمن بررسی موظف شود برای ثبت آنها هدف گذاری کند؛ مثلاً سالی ۵ اثر. نی‌ریز تنها شهرستان استان فارس است که روستای نمونه گردشگری ندارد. از سال ۹۸ که بختگان و روستای نمونه گردشگری دهمورد از نی‌ریز جدا شده، چه کاری برای ایجاد روستای نمونه گردشگری انجام شده است؟ لطفاً در این مورد گزارش مفصل تهیه کنید؛ مثلاً دشت لاله‌های واژگون الیگودرز توسط میراث فرهنگی ثبت گردید یا دشت ریواس مروست همین طور.
به نظر می‌رسد اداره میراث فرهنگی شهرستان منفعل عمل می‌کند. متأسفانه در نی‌ریز به مقوله میراث فرهنگی و گردشگری بهای خوبی داده نمی‌شود.

پاسخ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
ضمن سلام و تشکر از شما منتقد محترم، موارد زیر را به اطلاع شما و دیگر عزیزان می‌رساند: 
1- مطالعات باستان شناختی شهرستان نی‌ریز به صورت فصلهای تعریف شده در حال انجام است که تاکنون بخشهایی از بخش مرکزی و بخش پشتکوه توسط پژوهشگاه وزارتخانه انجام و مقالات آن نیز در روزنامه‌ها و مجلات معتبر به چاپ رسیده و پیگیر اعتبارات جهت تکمیل بخشهای یاد شده و بخش قطرویه نیز هستیم که در این مطالعات نه فقط آثار نامبرده شده توسط شما، بلکه به صورت پیمایشی و میدانی تمامی آثار موجود در منطقه اعم از آثار ملموس یا ناملموس شناسایی، ثبت و تعیین حریم خواهند شد. در این راستا نظر بلدهای محلی، شوراها، دهیاران و بخشداران محترم بخشها و روستاها اعمال خواهد شد. 
2- تصویب روستاهای هدف گردشگری باید با مصوبه هیئت وزیران صورت گیرد؛ چرا که وزارتخانه‌هایی که باید زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری در روستاها را تأمین کنند، در این امر دخیل هستند و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان با توجه به پتانسیلهای هر روستا اعم از تاریخی، گردشگری و صنایع دستی، تاکنون 4 روستا را به استان اعلام و در پیشنهادات سفر آتی ریاست محترم جمهوری به استان فارس مجدداً به فرمانداری اعلام و از طریق فرمانداری نیز به استانداری ارسال گردیده است. ضمن این که دهیاران و شوراهای روستاها صرفاً به اسم روستای هدف گردشگری بسنده نکنند و به دنبال معرفی افرادی که سرمایه‌گذار و علاقه‌مند به فعالیت در حوزه گردشگری هستند باشند که زمینه تبدیل به روستای هدف گردشگری را نیز فراهم می‌کند. در همین راستا این اداره آمادگی خود جهت مشاوره تخصصی و ارائه راهنمایی‌های لازم جهت اخذ مجوز و... را اعلام می‌دارد . 
3- این اداره با شش حوزه (اداره امور فرهنگی، یگان حفاظت، میراث فرهنگی، سرمایه‌گذاری، حوزه گردشگری و حوزه صنایع دستی) فقط با دو نفر نیروی اداری فعالیت دارد که حداقل کارشناس مورد نظر جهت پیگیری این موضوعات 6 نفر است و بار مضاعفی بر دوش همکاران این اداره می‌باشد. تنها انگیزه فعالیت با این وسعت وظایف، عِرق به شهر و عشق و علاقه است؛ لذا با این تفاسیر و حجم کار، حاشیه امن برای مدیر این اداره معنایی ندارد و نخواهد داشت. 
4- منفعل بودن این اداره از دید شما منتقد محترم یعنی این که: این اداره با سودجویان و حفاران غیرمجاز جهت به دست آوردن اشیاء فرهنگی و تاریخی همکاری نمی‌کند. 
منفعل بودن این اداره یعنی این که : مجوز صوری جهت تغییر کاربری اراضی کشاورزی به بهانه فعالیت گردشگری برای عموم مردم برای هیچ کس صادر نکردیم. 
منفعل بودن این اداره یعنی این که: هیچ مجوزی جهت ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی صادر نکردیم و... 
منفعل بودن اداره یعنی این که: حاضر به قانون شکنی به نفع منتقدین سود جو نبوده‌ایم. 
منفعل بودن این اداره یعنی این که: در فعالیتهای نوروز امسال با وجود کمبود اعتبارات و حمایتها جزو 3 شهرستان برتر استان و کاندیدای شهر برتر کشوری شده‌ایم. 
منفعل بودن این اداره یعنی این که: به زودی شاهد افتتاح مجموعه فرهنگی و تفریحی همچون حافظیه و سعدی و... در محل آرامگاه استاد میرزا احمد نی‌ریزی خواهیم بود. 
منفعل بودن این اداره یعنی این که: با وجود کمبود اعتبارات، بزرگترین موزه خط و کتابت جنوب کشور با پیگیری‌های اداره در شهرستان نی‌ریز ساخته شده است. 
منفعل بودن این اداره یعنی این که: تاکنون ۷ مجتمع گردشگری عمومی در حال ساخت و اخذ مجوز درشهرستان نیز می‌باشند .
منفعل بودن این اداره یعنی این که: تاکنون هیچ گونه فساد مالی و یا... در این اداره وجود نداشته و در مسیر قانونی خود فعالیت نموده است. 
منفعل بودن این اداره یعنی این که: حمایت از صنعتگرانی جدای از اشتغال‌زایی صادرکننده تولیدات صنایع دستی هستند. 
منفعل بودن این اداره یعنی این که: 3 مرکز فعال صنایع دستی با حمایتهای مسئولان شهرستانی داریم که بعد از مرکز استان، در رتبه اول هستیم. 
منفعل بودن این اداره یعنی این که :...... 
در پایان، دست شما منتقد محترم را در جهت همکاری و همفکری در خصوص مواردی که دغدغه منصفانه و بی‌غرض می‌باشد، به گرمی می‌فشاریم.
-----------//-----------

شورای ترافیک
1- لطفاً پیگیر یکطرفه شدن خیابان ولیعصر باشید. باتشکر، جمعی از کسبه محل.
2- سر کوچه شماره ۳ خیابان نشاط، پیچ نرسیده به آشپزخانه حسینیه مطهری بسیار خطرناک است و برای چندمین بار هفته پیش یک خودرو دچار حادثه شد. تا یکی کشته نشود، شورای ترافیک فکری به حال این پیچ نمی‌کند. خودرو‌ها سر این پیچ سُر می‌خورند و با شدت به پایه برق برخورد می‌کنند؛ یکی از آن‌ها هم که واژگون شد. اگر امکان دارد یک سرعتکاه قبل از پیچ نصب کنند؛ شاید این اتفاقات کمتر رخ دهد.
همین انتقاد را اوایل بهمن‌ماه مطرح کردیم؛ اما هنوز ترتیب اثری داده نشده است.

پاسخ شورای ترافیک:
1 و 2- جواب : با تشکر از طراح محترم سؤال، موضوع در جلسه آتی کمیته فنی شورای ترافیک مطرح وپیگیری خواهد شد.

ما نشسّیم پای حرف دلتون


*****
در پاسخ به سؤالات هفته گذشته نیز به استحضار می‌رساند: لطفا موارد خود را کتباً به دبیرخانه شهرداری جهت طرح در شورای ترافیک تحویل دهید تا پیگیری لازم به عمل آید.
-----------//-----------

آموزش و پرورش
1- در هفته اخیر کتاب «زن، زندگی، آزادی» برای شرکت در مسابقه به دانش‌آموزان معرفی شده است. این سؤال مطرح است که آیا خود مدیریت و کارشناسان اداره کتاب را مطالعه کرده‌اند؟ آیا این کتاب به درد دانش‌آموزان کلاس چهارم تا ششم دختر می‌خورد؟
آیا دانش‌آموز باید در سن 10 سالگی با کتابی که در آن کلمات ..... وجود دارد آشنا شود؟
الان دانش‌آموز از منِ معلم و والدین در مورد کلمه ..... و ..... و صدها کلمه دیگر که مناسب سن آنها نیست می‌پرسد. در جواب دانش‌آموز باید چه چیزی توضیح دهیم؟ این کتاب مناسب سن دختران ابتدایی و حتی پسران ابتدایی نیست. لطفاً توضیح دهید.
2- قرار است هفته آینده دانش‌آموزان ..... را به اردوی شیراز ببرند. اما مدیر مدرسه اعلام کرده موبایل همراه نیاورید؛ حتی گوشی‌های قدیمی و به اصطلاح لپ‌لپی. اعتراض هم که می‌کنیم دلیل درستی بیان نمی‌کند و می‌گوید اگر دوست ندارید نیایید. اول که این چه جوابی است یک مدیر می‌دهد؟ آیا شأن مدیر و دانش‌آموز این است؟ دوم این که اگر یک دانش‌آموز دچار مشکل شد، یا خدای ناکرده حادثه‌ای برای یکی یا بقیه پیش آمد، آیا نبود گوشی همراه دانش‌آموزان مشکل را بیشتر نمی‌کند؟ 

پاسخ آموزش و پرورش:
1- باسلام و احترام، در خصوص سؤال مربوط به مسابقه کتاب زن زندگی آزادی، بدین وسیله به استحضار مردم شریف نی‌ریز می‌رساند با توجه به اتفاقات اخیر کشور و شبهات مطرح شده در فضای مجازی و حقیقی، یکی از بهترین راه‌های پاسخ به شبهات، معرفی کتابهای مفید و کاربردی بود. در همین راستا کتاب زن زندگی آزادی که از طرف نشر معارف (زیر مجموعه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها) چاپ شده است، انتخاب شد.
این کتاب مورد مطالعه چند نفر از معلمان و کارشناسان اداره آموزش و پرورش قرار گرفت و مقرر شد با توجه به محتوای آن، مسابقه ویژه دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم برگزار شود. تعداد محدودی از مدارس ابتدایی دوره دوم با توجه به شناختی که از دانش‌آموزان خود داشتند، تقاضا کردند مجوز شرکت آن دانش‌آموزان نیز در این برنامه صادر گردد.
لازم به ذکر است مسابقه کتابخوانی ویژه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهرستان هفته آینده از کتاب عمو قاسم (خاطرات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) برگزار خواهد شد.
2- با سلام و احترام، ضمن تقدیر و تشکر از همشهریان عزیز، به استحضار می‌رساند:
مدیر آموزشگاه با توجه به قوانین اردویی، این اختیار را دارد که از همراه داشتن گوشی ممانعت نماید و این تصمیم هم به خاطر استفاده هر چه بیشتر و بهتر خود دانش‌آموزان از برنامه‌های اردو و هماهنگی و وحدت رویه در اردو می‌باشد‌. در مورد بروز هر گونه مشکل یا حادثه احتمالی نیز به استحضار می‌رساند در فرم‌های دریافتی از آموزشگاه، تمام اطلاعات دانش‌آموزان، خانواده‌ها و عوامل اردو دریافت شده است و پل ارتباطی خانواده‌ها و مدیریت، سرپرستان و مربیان اردو می‌باشند. همچنین خانواده‌های گرامی می‌توانند جهت اطلاع از وضعیت فرزند خود و هرگونه هماهنگی دیگر، با سرپرست اردو تماس گرفته و نیازی به تماس مستقیم با دانش‌آموزان نیست.
-----------//-----------

سیمان خاکستری - صمت
دلیل کاهش کیفیت سیمان نی‌ریز نسبت به دو سال پیش چیست؟ من به عنوان کسی که تیرچه و بلوک تولید می‌کنم، از این موضوع مطمئنم که واقعاً استحکام قبل را ندارد و شوره می‌زند.

پاسخ صمت:
با سلام، واحدهای تولیدی دارای آزمایشگاه تخصصی هستند و شرکت سیمان نی‌ریز هم دارای آزمایشگاه مجهز است که تولیدات را پس از کنترل کیفی روانه بازار می‌کند. ضمن تشکر از انتقال موضوع، مراتب جهت تهیه پاسخ کامل و مستند به مدیرعامل محترم شرکت منعکس می‌شود.
-----------//-----------

نماینده مجلس
آقای نماینده! از بی‌آبی روستای دهچاه خبر دارید؟

پاسخ روابط عمومی دفتر نماینده مجلس:
با سلام خدمت مطالبه‌گر عزیز، این که تصور شود نماینده محترم خدمات خود را برای رأی‌آوری به روزهای آخر موکول نموده، خارج از انصاف است.
اول این که همه شاهد هستند که در این سه سال نمایندگی دکتر طهماسبی، هفته‌ای نبوده که پروژه‌ای به بهره‌برداری نرسد و یا پیگیری‌های مشکلات مردم صورت نگیرد. لذا اگر ادعای مطالبه‌گر عزیز درست بود، می‌بایست هیچ یک از خدمات قبلی نیز صورت نمی‌گرفت‌.
و اما در خصوص آب ده‌چاه، مستندات پیگیری نماینده محترم از یکی دو سال گذشته موجود است و در آخرین اقدام هفته قبل درست یک روز پس از عید فطر، با دعوت دکتر طهماسبی، مدیرعامل آبفا استان فارس همراه با نماینده محترم به روستای دهچاه آمدند و پیگیریهای رفع مشکل آب این منطقه تا حصول نتیجه در حال انجام است .
-----------//-----------

امام جمعه
امام جمعه محترم! مسئله بی‌آبی مهمتر است یا بی‌حجابی، که هر هفته در تریبون نماز‌جمعه به بی‌حجابی می‌پردازید؟ از بی‌آبی روستای دهچاه خبر دارید؟آیا می‌شود کمی هم در مورد بی‌آبی حرف بزنید؟
خدایش بیامرزد آیت‌ا... فقیه که هر هفته در تریبون نماز جمعه به مسائل اصلی شهرستان می‌پرداخت. 

پاسخ امام جمعه:
سلام، حق باشماست. البته در نماز عید فطر به مشکلات مردم ازجمله آب اشاره کردم. بنا بر فهم مشکلات و پیگیری حل آنها است؛ مردم باید از مسئولان مربوطه کتباً درخواست کنند و به من رونوشت بدهند. اگر انجام نشد، در خطبه‌ها مطرح خواهم کرد.
-----------//-----------

امور آبفا
اداره آب جلوی پاساژ گلستان را حفاری کرده و رفته و نشتی آب را نگرفته و جواب هم نمی‌دهند. شهرداری هم می‌گوید به ما ربطی ندارد.

پاسخ امور آبفا:
با سلام، نشتی انشعاب آب رفع گردیده است و مرمت محل حفاری به عهده شهرداری است که به آن اداره محترم نامه نگاری شده است.

ما نشسّیم پای حرف دلتون


-----------//-----------

شبکه بهداشت و درمان
وجود مگس در سطح شهرکه خود منشأ آلودگی و بیماری است، بسیار زیاد شده و آزاردهنده است؛ مخصوصاً در بولوار آزادی. لطفاً چاره‌ای بیاندیشید.

پاسخ شبکه بهداشت و درمان:
با سلام، حتماً بررسی خواهد شد.
-----------//-----------

شهرداری نی‌ریز
1- لطفاً عصرها سری به پارک محله‌ای بلوار نصر کوچه ۱۶بزنید. این پارک تبدیل به استادیوم فوتبال شده و ما نمی‌توانیم عصرها به آنجا برویم. حداقل دو عدد نیمکت بگذارید تا بچه‌ها فوتبال بازی نکنند و جای نشستن باشد.
2- با توجه به افزایش شدید قیمت سنگ در دو سال اخیر و هزینه‌های سرسام‌آور ساختمان‌سازی و وضعیت اقتصادی نامناسب مردم، دلیل اصرار شهرداری بر استفاده از سنگ در نمای ساختمان جهت صدور پایان کار چیست؟

پاسخ شهرداری نی‌ریز:
1- موضوع پیگیری و در صورت امکان اقدام خواهد شد. 
البته در این پارک محله‌ای میز شطرنج و تنیس روی میز نیز توسط شهرداری نصب شده بود که به دلیل تخریب وسایل، شهرداری مجبور به حذف آن شد. 
2- برابر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، صدور پایان‌کار توسط شهرداری‌ها منوط به تکمیل کلیه مراحل ساخت و ساز از جمله نما و نازک‌کاری ساختمانها است.
-----------//-----------

فرمانداری  
جناب فرماندار! از بی‌آبی روستای دهچاه خبر دارید؟
-----------//-----------

توزیع برق
لطفاً چراغهای بولوار ولایت از میدان آخر بولوار نصر تا نانوایی سنگک را تنظیم کنید. شبها خیلی دیر روشن می‌شوند.
-----------//-----------

مسئولان مربوط
از مسئولان مربوطه بخواهید فکری به حال اجاره مسکن کنند. به خدا کمرمان زیر بار اجاره خانه شکست.
مثل سال گذشته اعلام کنند کسی بیشتر از ۲۰ درصد به کرایه اضافه نکند و محکم پیگیری کنند‌.
-----------//-----------

نی‌ریزان فارس
در مورد مطلب ابتکار دادگستری نی‌ریز در زمینه احکام جایگزین حبس و پیشگیری از سرقت، از آقای غضنفرنژاد بابت توضیحات کامل و جامع و همچنین از فعالیتهای ایشان در زمینه اجتماعی و فرهنگی کمال تقدیر و تشکر را دارم. این مهم نیز که مدتی قبل به بهترین شکل ممکن در سطح استان توسط قاضی محترم جناب آقای شادمانی انجام شده بود، جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. با توجه به این که در حال حاضر فضای مجازی تأثیر بسیار زیادی در جامعه دارد، انتشار خبر رأی جایگزین در راستای فرهنگ‌سازی در سطح استان بازخوردهای مثبت و خوبی به دنبال داشت.
در سیستم قضایی نی‌ریز شاهد فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی علمی و ... از افراد امین و متعهد بسیاری بوده‌ایم که هرگز نام و نشانی از این عزیزان در رسانه‌ها مشهود نبوده است. بنده نه به عنوان فردی که سالها در رسانه‌های مختلف در سطح کشور دست به قلم و مطالبه‌گر بوده، بلکه به عنوان یک شهروند، از رسانه نی‌ریزان خواهشمندم که رسالت خبری خود را در این زمینه تکمیل و از افرادی همچون دادستان محترم جناب آقای شهسوار و... که بارها به چشم شاهد زحمات و فعالیت‌های مثبت ایشان در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم نام برده و تقدیر نمایید.
نی‌ریزان فارس: با تشکر از توجه جنابعالی به روزنامه خودتان و پیشنهاد خوب شما، به استحضار شما خواننده محترم می‌رسانیم با همه مسئولان و سازمانهایی که در این زمینه فعالیت دارند، در تماس بوده و هستیم. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، اطلاع یافتن ما از موارد مشابه می‌باشد. در صورت اطلاع، قطعاً این موارد را پوشش خواهیم داد. 

 ادارات، سازمانها و نهادهایی که در این شماره به سؤالات و انتقادات مردمی پاسخ نداده‌اند:
- سیمان خاکستری
- جهاد کشاورزی
- فرمانداری
- توزیع برق

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها