تعداد بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱ - 2023 23 April
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

یکی از کارهایی که نباید در حین رانندگی انجام دهیم خوردن و آشامیدن است. چون رانندگی با تمرکز ناکافی می‌تواند منجر به بروز حوادث بسیار سخت و جبران ناپذیر شود. به همین خاطر برای خوردن و آشامیدن حین رانندگی جریمه در نظر گرفته شده است. این چیزی است که در آیین‌نامه رانندگی هم آمده است.

تصور کنید فردی که باید طی رانندگی مسلط به مسیر، سایر خودروها، عابرین و سایر عوامل باشد، بخشی از حواس خود را متوجه پوست کندن میوه، خوردن غذا، گاز زدن ساندویچ و حتی نوشیدن چای می‌کند. مسلماً این فرد دیگر نمی‌تواند تسلط خود را به طور کامل حفظ کند و در بروز رخدادها، عکس‌العمل بسیار سریع که در رانندگی به آن نیاز است، نشان دهد.

ماده ۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به این موضوع اشاره دارد که هیچ راننده‌ای هنگام رانندگی، حق استفاده از دخانیات را ندارد. همچنین این ماده بر ممنوعیت خوردن و آشامیدن و البته استفاده از وسایل و تجهیزاتی مانند تلفن همراه اشاره دارد. بنا بر این قانون، استفاده از هرگونه وسیله‌ای که انحراف فکری و همچنین رفتاری راننده را سبب می‌شود، ممنوع است.

خوب است بدانید که همچنین به منظور جلوگیری از عادت پرتاب کردن زباله‌ها، آب دهان و بینی، پوکه سیگار و ... در معابر، جریمه‌ در نظر گرفته شده است.

چیزی که بیشتر مردم پس از تصادف می‌گویند این است که آنها تنها یک ثانیه چشم خود را از جاده دور کردند. این دقیقاً همان مسئله مهم است که باید به آن توجه زیادی نمود.

برای ایمنی بیشتر، عمل ساده چک کردن مرتب آینه‌ها را که به مرور زمان می‌تواند به فراموشی سپرده شود از یاد نبرید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هر دو دست خود را روی فرمان نگه داشته‌اید تا بتوانید کنترل وسیله نقلیه را به خوبی در اختیار بگیرید.

حقیقت این است که رانندگان راحت و با اعتماد به نفس، رانندگان بهتری هستند. ولی این بدان معنی نیست که این دسته از افراد کمتر به مسیر توجه دارند و یا اینکه می‌توانند حین خوردن و آشامیدن رانندگی کنند. بلکه آنها معمولاً قادر به تصمیم‌گیری سریع هستند و مهارت رانندگی خوبی در شرایط حساس دارند. به همین خاطر خوب است که ضمن پیشگیری از هرگونه تصادف، مواردی که موجب حواس پرتی می‌شوند مثل خوردن و آشامیدن در رانندگی را کنار بگذارید .

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها