تعداد بازدید: ۵۵۰
کد خبر: ۱۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲ - 2023 23 April

با شنیدن این اسم پرطمطراق، انسان ناخودآگاه، یک داروی خوش رنگ و بو را در ذهن خود مجسم می‌کند؛ اما در واقع، عنبر نسارا، پشگل الاغ ماده (به گویش محلی جله خر) است.

با مراجعه به یادداشتهای مرحوم فقید، دکتر عبد‌ا... احمدیه، موارد متعددی را می‌توان یافت که دردهای شدید مفصلی و روماتیسمی را با ضماد سرگین گاو درمان کرده‌اند.

حال به سایر خواص عنبر نسارا می‌پردازیم:

۱- دود دادن عنبر نسارا در محیط‌های بسته مثل فضای خانه، مانند اسفند اثر میکروب‌کشی قوی دارد و انجام گاهگاهی این کار به ویژه در فصول سرد، تأثیر قابل توجهی در کاهش موارد بروز بیماریهایی مثل سرماخوردگی دارد؛ به ویژه اگر یکی از اعضای خانواده سرما خورده باشد، می‌توان با این کار از افزایش بار ویروس در فضای محل زندگی کاست.

۲- استنشاق دود عنبرنسارا یکی از راه‌های مناسب برای درمان سینوزیت‌های مزمن و حاد و سرماخوردگی است. این کار در درمان سردردهای کهنه نیز مؤثر است.

برای این کار، عنبرنسارا را در یک اسفند دودکن ریخته، روی شعله کم قرار داده و دود متصاعد شده را استنشاق کنید.

۳- گرفتن مواضعی از بدن که دچار خارش است، روی دود عنبر نسارا، یکی از روشهای بسیار مؤثر در کاهش انواع خارش‌ها است. همچنین این کار، برای درمان تاولها و زخمهای ترشح‌دار نیز اثر مناسبی دارد. این روش یکی از بهترین روشهای درمانی اگزما هم هست. همچنین این کار تأثیر بسیار خوبی در ترمیم سریع انواع زخمها به ویژه زخمهای سوختگی دارد.

البته بهترین نوع عنبرنسارا مربوط به گورخر است؛ آن هم به این دلیل که گیاهان دارویی بیابان را می‌خورد. البته چنانچه جله الاغ باشد، باید برای الاغی باشد که از علف یا جو تغذیه کرده باشد ، نه کاه. 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها