تعداد بازدید: ۷۷
کد خبر: ۱۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱ - 2023 23 April

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان این نکته که ابتلا به سرطان پستان در بین زنان ایرانی جایگاه نخست را دارد و این در حالی است که در کشور‌های غربی این جایگاه متعلق به سرطان ریه است، گفت: میانگین سن ابتلا به سرطان پستان در ایران بین ۴۵ الی ۵۵ سال است که در کشور‌های دیگر شیوع آن از ۵۰ الی ۶۰ سالگی می‌باشد.

به گزارش عصر ایران، محمد‌اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان و سخنران بیستمین کنگره کشوری و چهاردهمین کنگره بین‌المللی ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در روز‌های ۲۶ الی ۲۹ اردیبهشت ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، با اشاره به تفاوت‌های ابتلا به سرطان در ایران و سایر کشور‌های جهان، اظهار داشت: ابتلا به سرطان پستان در بین زنان ایرانی جایگاه نخست را دارد. این در حالی است که در کشور‌های غربی، این جایگاه متعلق به سرطان ریه است.

وی با اشاره به تفاوت سنی ۵ تا ۱۰ سال جوانتر ابتلا به سرطان پستان در ایران نسبت به کشور‌های غربی، افزود: میانگین سن ابتلا به سرطان پستان در ایران بین ۴۵ الی ۵۵ سال است که در کشور‌های دیگر شیوع آن از ۵۰ الی ۶۰ سالگی می‌باشد. علت اصلی آن، جوانی جامعه ایران است؛ این در حالی است که سرعت رشد سرطان پستان در غرب تقریباً ثابت مانده، ولی در کشور ما به دلیل سالمند شدن و همچنین افزایش ریسک فاکتور‌ها در حال افزایش است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان پستان با بیان این مهم که در ۱۰ سال گذشته امید به زندگی در مبتلایان به سرطان پستان افزایش داشته است، گفت: روند رو به رشد و افزایشی امید به زندگی در همه بیماران سرطانی به خصوص مبتلایان به سرطان پستان در کشور، قابل مقایسه با کشور‌های پیشرفته بوده و حتی با در نظر گرفتن مرحله بالینی بیماری، بهتر از بسیاری از کشور‌های دیگر است.

پروفسور اکبری با اشاره به اهمیت و نقش آزمایشگاه در تشخیص و مانیتورینگ سرطان پستان، اظهار کرد: آزمایشگاه در صورت صحت عملکرد، راهنمای مناسبی برای درمان است. امروز بدون آگاهی از ساختار‌های پاتولوژیک و بیولوژیک قادر به مرحله‌بندی و درمان بیماران نیستیم. بعضی از تومور مارکر‌ها در جایگاه اصلی خود نمایانگر وضعیت بیماری در طول مراقبت و پیش آگهی برای کشف موارد عود و شناخت درمان زودرس آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: تا امروز غربالگری‌های ملکول بیولوژی مثل ژنومیکس ترانس کریپتو میکس، بروتئومیکس و ... تنها در قالب تحقیقات صورت می‌گیرد و نتوانسته است به عنوان یک روش غربالگری معرفی شود؛ اما می‌توانند در مواردی در قالب تبین «پیش آگهی» و کمک به درمان مؤثر باشند.

به گفته وی، امروزه موضوع بیوپسی مایع (Liquid Biopsy) به سرعت در حال پیشرفت و جایگزینی با سایر روش‌ها است و انتظار می‌رود به زودی آزمایشگاه با گرفتن مقداری خون و یا سایر مایعات و بررسی‌های ژنومیکس امکان تشخیص زودرس سرطان را فراهم آورد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها