آببندی خودرو یکی از ابتداییترین اقدامات بعد از خرید خودروی صفر است. آببندی خودرو به مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودروهای صفر کیلومتر جهت استفاده طولانی مدت گفته میشود.
برخی فکر میکنند که به دلیل افزایش دقت در ساخت موتور خودروهای جدید، دیگر نیازی به آببندی وجود ندارد و فقط خودروهای قدیمی به آببندی نیاز داشتهاند. اما باید توجه داشت که آببندی درستِ موتور موجب دوام آن در دراز مدت میشود و در هزار کیلومتر اول بسیار حیاتی است.
چگونه خودروی صفر را آب بندی کنیم؟
آداب آببندی خودروهای قدیمی مانند تنظیم کاربراتور و سیستم جرقه، فیلرگیری و… در خودروهای امروزی دیگر انجام نمیشود.
در بسیاری از خودروهای باکیفیت امروزی احتمال بروز عیب و ایراد یا نشتی در کارکردهای زیر ۲۰ هزار کیلومتر بسیار پایین است. برخی نکاتی که در این نوشته درباره آببندی درست خودرو ارائه میکنیم ممکن است بسته به نوع خودرو، توسط بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده انجام شود.
بررسی همه چیز قبل از روشن کردن موتور
پیش از استارت زدن خودرو کاپوت را باز کنید تا مطمئن شوید همه متعلقات موتور سر جای خود است. هر چند چندین مرحله کنترل کیفی برای خودروهای امروزی در نظر گرفته میشود. با بالا زدن کاپوت سلامت وایرها، شل بودن سیم یا یک پیچ و سالم بودن کابلهای سرباتری را بررسی کنید.
چک کردن مایعات خودرو
قبل از روشن کردن ماشین، روغن موتور و آب رادیاتور خودرو را چک کنید. اگر سطح آنها از مقدار مجاز پایینتر است روغن موتور را به کمک مکانیک سیار خالی کنید و دوباره روغن موتور در آن بریزید. زیرا اگر چند روغن موتور با هم ترکیب شوند، موتور رسوب میگیرد.
برای اینکه مقدار مجاز روغن موتور را بدانید حتماً به دفترچه مراجعه کنید. اگر آب رادیاتور اندازه مجاز نبود آب لولهکشی را در رادیاتور نریزید و حتماً از مایع مخصوص استفاده کنید. زیرا برخی از موتورها در خودروهای جدید نیازمند ضدیخ نسبتاً بالایی در آب هستند. اگر چراغ هشدار بنزین روشن نیست و مایع هیدرولیک و ترمز به مقدار مناسب وجود دارد؛ خودرو را روشن کنید.
بعد از اینکه ۱۰۰۰ کیلومتر را با خودرو پیمودید روغن موتور را در نمایندگیهای مجاز تعویض کنید و از روغن توصیه شده توسط سازنده و فیلترهای مرغوب استفاده کنید. زیرا اگر روغن و فیلتر غیرمرغوب باشند عمر موتور کاهش پیدا میکند.
به طور منظم مایعات خودرو را چک کنید چرا که ممکن است در ۱۰۰۰ کیلومتر اول آب رادیاتور کم شود و خودرو نشتی مایعات داشته باشد. اگر پس از استارت زدن و گذشت مدتی از کارکردن موتور، چراغ هشداری در صفحه پشت آمپر مانند چراغ چک موتور روشن بود، در اولین فرصت به نمایندگی مجاز مراجعه کنید.
تعویض روغن موتوردر فواصل زمانی کوتاه
روغن و فیلتر را در موتورهای نو که در حال آب بندی هستند، زودتر تعویض کنید. برای زمان بندی تعویضهای روغن و فیلتر به توصیه کارخانه سازنده عمل کنید و یک برنامه دقیق و مناسب برای تعویض روغن و فیلتر طبق صلاحدید خودتان انتخاب کنید.
مثلاً طی ۵۰ کیلومتر اول، شدت براده برداری قطعات موتور روی یکدیگر بسیار بالاست؛ بنابراین میتوانید روغن را به ترتیب پس از ۸۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر و ۲۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید. شما ممکن است هنگام تعویض روغن برادههای فلز را با چشم مشاهده کنید، اما اگر در تعویض روغن سوم نیز برادههای آهن را مشاهده کردید، ممکن است در موتور مشکلی وجود داشته باشد.
بهترین روش
در ۳۲۰ کیلومتر اول باید دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور در رانندگی متغیر باشد. برای رانندگی به صورت مداوم نباید فشار بالایی بر ماشین وارد کنید و باید با دور پایین رانندگی کنید. همچنین برای رانندگی ۳۲۰ کیلومتر اول بهتر است خودرو خالی باشد.
زمانی که خودرو درحال حرکت است، بر پدال گاز فشار آورده و دور موتور را از دور ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ بالا ببرید تا رینگ و پیستون آببندی شوند. اما بعد از آن، باید به موتور با دور پایین کمی استراحت بدهید.
در صورتی که خودرو دندهای است، پس از پیمودن ۱۰۰ کیلومتر، پدال گاز را تا نصف فشار دهید. در حالی که خودرو در یکی از دندهها درگیر است، دور موتور را به ۴۰۰۰ دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده را خلاص کنید پدال گاز را رها کرده و اجازه دهید خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت آن به ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد.
این کار را باید ۵ تا ۶ بار انجام داد. پدال گاز را چند بار تا انتها فشار دهید و دور موتور را به ۴۵۰۰ دور در دقیقه برسانید و مانند حالت قبل اجازه دهید سرعت خودرو تا ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد.
تا ۸۰۰ کیلومتر بعدی دور موتور را زیر ۴۵۰۰ دور در دقیقه نگه دارید و مدت زمان کارکردن موتور در دور آرام را به حداقل برسانید و نگذارید که خودرو درجا کار کند. در ۸۰۰ کیلومتر اول، از رانندگی در ترافیک سنگین خودداری کنید.
سیستم ترمز خودروهای صفر مانند لنتها و دیسکها آب بندی لازم ندارند، زیرا لایه محافظ نازکی بر روی سطوح آنها قرار گرفته که هنگام پیمودن چند کیلومتر اولیه از بین میرود و ترمزها حالت طبیعی به خود میگیرند. با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعتهای بالا تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول، به سیستم ترمز آسیب نزنید و به آن فشار وارد نکنید.