تعداد بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۱۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷ - 2023 16 April
یادداشت
رئیس میراث فرهنگی: شیره‌انگور و چاقوسازی در دستور کار است
نویسنده : سجاد فاتحی

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: تاکنون ۲۵ نوع از غذا‌ها، دسر‌ها و پیش غذا‌های بومی محلی استان فارس در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده است و قرار است در آینده حدود ۲۰ نوع دیگر از غذا‌ها و دسر‌های سنتی فارس به ثبت ملی برسد.

روانشاد گفت: از جمله این غذا‌ها و دسر‌های ثبت شده عبارتند از : حلوای ارده، نان تابه‌ای داراب، آش ماش و رب انار ارسنجان و فالوده شیراز می‌باشد.

وی در ادامه افزود: شیربرنج، ماشک نرگسی، حلیم بادمجان، کوفته هلو، قنبرپلو و کلم پلو که بیشتر از شهرستان‌های لارستان، لامرد، ارسنجان، ایزدخواست، آباده و شیراز است در دست اقدام برای ثبت ملی قرار دارند.

سؤال این است که «شهرستان نی‌ریز» با این همه تنوع غذایی و دسرهای گوناگون، چه جایگاهی در فرایند ثبت آثار ناملموس و میراث معنوی دارد؟

آیا وقتی آثار و خلاقیت‌های دیرینه مردم نی‌ریز توسط دیگران به ثبت رسید، حسرت خوردن و سردادن آه و ناله می‌تواند ثمری داشته باشد؟

دوستداران فرهنگ،  آداب و رسوم (آثار معنوی) و آثار ناملموس باید با تشکیل پویش‌های مردمی این خواسته را به مطالبه عمومی تبدیل کنند.  

خوب است اداره میراث فرهنگی نی‌ریز از اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه، گزارشی به افکار عمومی ارائه نماید.

بدون یک بررسی عمیق، می‌توان عجالتاً از آثار ناملموس در زمینه خوردنی‌ها که ظرفیت ثبت دارند به شرح زیر نام برد:

1- غذاهایی مثل: حلوا ارده، تیلیت کشک، تیلیت آب‌بنه و...

2- نان‌های محلی  مثل: نان تیری، نان خشک (نان سه تایی) و...

3- دسرهایی مثل: ماست و جاشیر، ماست و انغوزه، ترشی انسلوت، ترشی انغوزه، ماست و کنگر، برف و شیره و...

باعث تأسف است که با همین کم کاری مسئولان شهرمان، شهرستان ارسنجان به عنوان شهر کاتبان وحی معرفی شد  و در بخش غذاها و خوراکی‌ها هم رب انار به عنوان میراث معنوی این شهرستان به ثبت رسید.

نی‌ریزان فارس: برای بررسی این موضوع با هادی رئیس میراث فرهنگی گفتگو کردیم.

رئیس میراث فرهنگی گفت: بنا داریم تا شیره انگور را به همراه ممسنی به نام میراث ناملموس نی‌ریز ثبت کنیم. همچنین چاقوسازی ‌ریز در برنامه قرار دارد.

حمیدرضا هادی با رد اینکه ارسنجان به نام شهر کاتبان وحی معرفی شده گفت: ما جلوی این کار را گرفته‌ایم و مستندات خود را هم ارائه داده‌ایم و تا این لحظه هنوز این شهر به صورت رسمی به نام شهر کاتبان وحی معرفی نشده است اما پیشنهاداتی که در این نوشتار ارائه شده قابل اجراست و برای تأیید به استان ارسال خواهیم کرد.

نی‌ریز غایب بزرگ در ثبت میراث ناملموس

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
آثار طبیعی زیادی مانند لاله واژگون مشکان ، دشت انسلود دهچاه ، قلعه های تاریخی در قطرویه و ریزاب ، دهچاه ، برج غوری و بسیاری دیگر هم هست که هیچ کاری نشده است
باید یک ستاد سفر به ستاد میراث ملی گردشگری و سفر تغییر نام دهد و در این ستاد از روسای شورای شهر و بخش ها و بخشداران دعوت و درخواست های ثبت آثار ملی جمع آوری و ارایه گردد و میراث فرهنگی ضمن بررسی موظف شود برای ثبت آنها هدف گذاری کند مثلا سالی ۵ اثر ، نی ریز تنها شهرستان استان فارس است که روستای نمونه گردشگری ندارد از سال ۹۸ که بختگان و روستای نمونه گردشگری دهمورد جدا شده چه کاری برای ایجاد روستای نمونه گردشگری انجام شده است ؟

لطفاً در این مورد گزارش مفصل تهیه کنید
مثلا دشت لاله واژگون الیگودرز توسط میراث فرهنگی ثبت گردید یا دشت ریواس مروست همینطور منفعل ترین اداره شهرستان با بیشترین حاشیه امنیت و عدم جابه جایی مدیریت همین میراث فرهنگی است جایی که به علت استراتژیک بودن هدف فعالیت ایشان که گردشگری و حفظ پیشینه تاریخی است به صنعت گردشگری مشهور شده است ولی متاسفانه در نی ریز هیچ کس بهایی نمی دهد
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها