تعداد بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۱۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲ - 2023 14 April
نوزادی که بدون بخشی از استخوان جمجمه به دنیا آمده بود و تنها ۴ روز می‌توانست زنده بماند با فناوری چاپ سه‌بعدی و یک جراحی، نجات پیدا کرد.

این  نوزاد دختر اهل Rzeszow در لهستان، دارای یک نقص مادرزادی بود، به این صورت که حدود یک پنجم جمجمه او، یعنی به صورت دقیق استخوان پس‌سری او، شکل نگرفته بود.

این بدشکلی در طول سونوگرافی‌های روتین بارداری تشخیص داده نشده بود و تنها زمانی که او در ماه فوریه متولد شد پزشکان متوجه مشکل شدند.

این مشکل باعث شده بود که بافت مغز بیرون حفره جمجمه قرار گیرد و اگر درمان نمی‌شد، او را مستعد عفونت‌هایی می‌کرد که تقریباً به طور قطع کشنده بود. برآورد می‌شد که نوزاد تنها ۴ روز بتواند زنده بماند. اما پزشکان توانستند با استفاده از پوست و بافت نرم سایر قسمت‌های بدن او در یک جراحی بسیار ظریف دو ساعته مشکلش را حل کنند.

برای این کار یک نمونه دقیق سه‌بعدی از سر کودک ساخته شد و جراحان توانستند روی آن جراحی حساس را تمرین کنند تا جراحی واقعی را بتوانند بدون نقص انجام دهند.

برای این کار اسکن‌های دقیقی از جمجمه او گرفته شد و تحویل یک شرکت چاپ سه بعدی به نام Sygnis در ورشو شد تا یک کپی با نسبت  ۱:۱ پرینت شود. چاپ سه‌بعدی حدود ۲۶ ساعت طول کشید و دو جمجمه برای جراحان بیمارستان کودکان فرستاده شد.

البته این عمل تنها راه حلی موقتی برای مشکل او است و فعلاً با بستن قسمت باز سر از عفونت جلوگیری می‌شود. او برای بازسازی استخوان جمجمه در آینده به جراحی‌های بیشتری نیاز دارد که باز از فناوری چاپ سه بعدی در عمل‌های بعدی هم استفاده خواهد شد.

استخوان‌های او هنوز در حال رشد هستند، بنابراین پزشکان منتظرند تا جمجمه قبل از انجام عمل بازسازی، بیشتر رشد کند.

پروفسور  Łukasz Krakowczyk، که این عمل را انجام داد، گفت: «این یک نقص بسیار نادر است و در طول ۲۰ سال تجربه من، این اولین بار است که از چنین روشی استفاده می‌کنم».

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها