تعداد بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۱۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰ - 2023 11 March
آداب معاشرت
بخش چهارم

/ فاصله شما هنگامی که  دست می‌دهید باید مناسب باشد. این فاصله نسبت به قد افراد متفاوت است و باید به اندازه‌ای باشد که شما مجبور به نگاه کردن به چشمان طرف مقابل از زاویه تندی نشوید.  دست دادن از فاصله دورتر  تنها حامل پیام خودخواهی است. به جای آن  قدمی به جلو بردارید و  به عنوان شخصی خاضع و با ادب جلوه کنید.  البته گاهی اوقات لازم است تا با رعایت یک فاصله مناسب به طرف مقابل اجازه روبوسی نداد و این مورد در برخورد‌های دیپلماتیک دیده می شود.

/ برای ادای احترام به استادان و پیشکسوتان بکوشید در چند لحظه مقداری بدن خود را به طرف جلو ببرید و با خم نمودن سر خود از ارتباط چشمی کم کنید. 

/  در مورد نابینایان لازم است قبل از دست دادن بگویید که می‌خواهید با آنها دست بدهید. به طور مثال بگویید: «سلام. اجازه بدهید دستان شما را بفشارم. من فلانی هستم».

/ سعی کنید هنگام دست دادن با مخاطب  وقتی دستش را به گرمی می‌فشارید  با صدای رسا  و لحن خوش سلام کنید. گاهی اوقات لازم است تا با مخاطب روبوسی کنید. در این حالت از کشیدن طرف مقابل به سمت خود اجتناب کنید و از زدن دست به پشت طرف مقابل بر حذر باشید. این می‌تواند حامل پیام خودخواهی باشد. از بوسیدن افراد به صورت ملچ ملوچ خودداری کنید و به دو بار هم دوشی اکتفا نمایید.

/ در همایش و برای دریافت یادمان جشنواره، با دست راست، دست بدهید و همزمان جایزه خود را با دست چپ بگیرید. 

/ دست اشخاص مسن را  نبايد محكم فشرد. همچنین باید توجه کرد که افراد جوان باید منتظر باشند تا از طرف شخص مسن دعوت به دست دادن شوند. 

/ در هنگام مصافحه(دست دادن) با سالمندان توصیه می‌شود از گرفتن بازو و یا لمس بدن آنها اجتناب کنید. این توصیه در خصوص مخاطبان غریبه، افراد محترم و یا بزرگتر نیز صادق است.

/ از زل زدن به افراد و مخصوصاً خانمها  هنگام دست دادن اجتناب کنید. شما می‌توانید با لبخند و کمی خم کردن سر، اظهار خوشحالی کنید. دست دادن با خانمهای ناشناس در همه فرهنگها و  خانمهای نامحرم در ایران مجاز نیست. در خصوص محارم هم ابتدا شخص خانم باید پیش‌دستی کند وگرنه لازم نیست دست داد.

/ وقتی با کودکان دست می‌دهید، دستانشان را دو دستی بفشارید. با این کار شما به آنها اعتماد به نفس می‌دهید و تا مدتها در خاطر آنها به عنوان شخصی با آداب معاشرت و مهربان خواهید ماند.

/ وقتی وارد جمعی می‌شوید لازم نیست با همه دست بدهید. بهتر است با آرامش بایستید و احوالپرسی کنید.
هنگام جدا شدن از جمع نیز دست دادن با همه لزومی ندارد و فقط می‌توان با یک معذرت‌خواهی خداحافظی کرد.

/ دست دادن مردان با دستکش رفتاری شایسته نیست اما زنان با دستکش هم می‌توانند دست بدهند.

/ زودتر از بزرگتر از خود یا مقام بالاتر، دست خود را پیش نبرید .
ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها