تعداد بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰ - 2023 11 March

ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس به نی‌ریز رسید و ۴۸ نفر که دچار این علائم شده بودند، پس از مداوا در بیمارستان، مرخص شدند.

این حادثه، حدود ساعت ۹ صبح سه‌شنبه ۱۶ اسفند رخ داد و بلافاصله عوامل امدادی و امنیتی، در دو مدرسه دخترانه استعداد‌های درخشان فرزانگان و شبانه‌روزی والفجر ۸ که در نزدیکی هم قرار داشتند حاضر شدند.

در حالی که مسئولان شهرستان از جمله فرماندار، شهردار، شبکه بهداشت، هلال احمر، نیروی انتظامی و... در محل حضور پیدا کرده و به بررسی موضوع می‌پرداختند، کارکنان اورژانس ۱۱۵ دانش‌آموزان دارای علائم مسمومیت را به بیمارستان انتقال دادند.

ابتدا فرماندار نی‌ریز در گفتگو با ما وجود عامل خارجی و واقعی در بروز مسمومیت را تکذیب کرد و عنوان داشت: «مردم باید خونسردی خوشان را حفظ کنند. هیچ مشکل خاصی نیست. مدارس هم تا زمانی که استان و کشور به ما اعلام نکنند، پابرجا است و به قوت خودش باقی است.»

یوسفی افزود: «ما با تمام مدارس هماهنگ کرده‌ایم و همه توجیه هستند. اورژانس ۱۱۵، هلال‌احمر و بیمارستان همه آمادگی لازم را دارند و خدا را شکر تا حالا نی‌ریز مشکل خاصی نداشته‌ایم و پیش‌بینی لازم را کرده‌ایم که اتفاق خاصی نیفتد.»

در ابتدا حدود ۲۳ نفر از دانش‌آموزان نی‌ریزی به بیمارستان منتقل شدند که خبر رسید دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شهرک وزیره در بخش قطرویه نیز دچار این علائم شده‌اند.

در پی این اتفاق، ۱۵ دانش‌آموز این آموزشگاه به بیمارستان شهدای سلامت نی‌ریز منتقل شدند.

به گفته برخی منابع، علائم مسمومیت در دانش‌آموزان شهرک وزیره گوارشی و در دانش‌آموزان شهر نی‌ریز تنفسی بوده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز در این رابطه به ما گفت: «پس از اطلاع از این موضوع، به سرعت واحد‌های امدادی و اورژانس ۱۱۵ را به آنجا اعزام کردیم. شرایط بیمارانی که ابتدا آمده بودند، با توجه به استرس و فکری که از قبل داشتند، بدتر از حالت طبیعی بود و حتی برخی از افرادی که درگیر نبودند، دچار فشار روحی و تنگی نفس شده بودند. حجم اولیه ورودی به بیمارستان زیاد بود؛ اما ما آمادگی لازم را از قبل داشتیم؛ چرا که نگران بودیم شاید این اتفاق در شهرستان ما هم رخ دهد.»

دکتر داور آل‌داود عنوان داشت: «بیماران در بیمارستان به سرعت طبقه‌بندی و در قسمت‌های مختلف بستری شدند. درمان‌های حمایتی و تنفسی برای آن‌ها انجام شد و کم‌کم آرامش و تنفس بهتر به بیماران برگشت.»

وی افزود: «تعداد بیماران در مرحله اولیه ۲۳ نفر بود و روند رو به افزایش بود. سپس به ما اطلاع دادند که دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه روستای وزیره هم دچار همین حالت شده‌اند. ۱۵ نفر هم از آنجا به بیمارستان اعزام شدند و تعدادی هم از سه مدرسه شهرستان توسط خانواده‌هایشان به بیمارستان آمدند. در ادامه سعی کردیم برای اطمینان، همه رسیدگی‌ها و آزمایشات لازم را انجام دهیم تا شانس خطر برای هیچ کدام از آن‌ها نباشد و خیالمان راحت شود و در نهایت، صبح پنجشنبه ۱۸ اسفند، آخرین نفر هم مرخص شد.»

آل داود گفت: «عاملی که باعث این مسئله شده نامشخص است. لباس‌ها جمع‌آوری شده و بررسی‌ها توسط مسئولان در حال انجام است. باید حواسمان باشد کسانی که این کار را انجام می‌دهند، به دنبال تشویش در جامعه هستند و نباید این مسئله باعث تشویش اذهان عمومی شود.»

رئیس شبکه بهداشت ادامه داد: «این که شایعه می‌کنند این مسئله می‌تواند مشکلاتی را در آینده برای افراد درگیر شده ایجاد کند، خیلی بعید است. چون مواجهه به صورت خیلی کوتاه مدت بوده و عوامل کوتاه مدت نمی‌توانند برای کسی عوارض دراز مدت ایجاد کنند.»

وی به دانش‌آموزان و معلمان توصیه کرد: «اگر بوی نامطبوعی یا بوی عطر‌های خاص یا بوی تند و تیزی به مشامشان خورد، با گرفتن دستمال مرطوب جلوی دهان و بینی، به سرعت از آن محل خارج شوند. این عارضه خاصی ندارد و تنها اگر به طور طولانی مدت در آن مکان بمانند، می‌تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند.»

فرمانده انتظامی شهرستان نی‌ریز هم با بیان این که در حال طی کردن مراحل تحقیقات هستیم و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم عنوان داشت: «فعلاً پیگیر موضوع هستیم؛ البته هیچ آثار و علائمی از جسم خارجی که از بیرون آمده و منشاء خارجی داشته باشد، مشاهده نکرده‌ایم.»

سرهنگ عظیم‌ا... کرمی با اشاره به این که در حادثه‌ای مشابه در لارستان ۵ نفر دستگیر شده‌اند، گفت: «این که این افراد با کسانی که در نی‌ریز باعث این اقدام شده‌اند ارتباط داشته باشند، مشخص نیست و نیازمند بررسی بیشتر است.»

وی افزود: «مردم آرامش خودشان را حفظ کنند و هیچ نگرانی نداشته باشند و بدانند که به طور قطع عاملان آن شناسایی خواهند شد. مردم و فرزندانشان هوشیار باشند و اگر موارد مشکوکی دیدند، به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند. قطعاً کار دشمن است و آن‌ها به دنبال این هستند که فضای مدارس را ملتهب و نارضایتی در جامعه ایجاد کنند. ما هم به همراه نهاد‌های امنیتی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم عاملان آن را شناسایی و دستگیر کنیم.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها