تعداد بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۱۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹ - 2023 04 March

زایمان یک امر طبیعی است که بر پایه برخی از تغییرات منظم و طبیعی، به صورت خود به خود انجام می‌شود. اما با این وجود در همه مادران باردار، روند زایمان یکسان نیست؛ چرا که عوامل متعددی از جمله عوامل جسمی و برخی از بیماریها و همچنین شرایط جنین می‌تواند سیر حاملگی را تغییر داده و باعث جلوگیری از امکان زایمان طبیعی شود.

با این وجود تنها درصد معدودی از زایمانها منجر به زایمان به روش سزارین می‌شود و بیشتر بانوان می‌توانند زایمان را به روش طبیعی انجام دهند.

مزایای زایمان طبیعی:
- در زایمان طبیعی مدت بستری در بیمارستان کوتاه‌تر و توانایی برگشت مادر به روال قبل و انجام کارهای روزانه سریعتر است.
- مقدار خونی که مادر طی زایمان طبیعی از دست می‌دهد، حدود دو برابر کمتر از زایمان به روش سزارین است.
- خطرات بیهوشی در زایمان طبیعی وجود ندارد.
- ابتلا به عفونت در زایمان به روش طبیعی کمتر از زایمان به روش سزارین است.
- مادری که زایمان طبیعی داشته باشد، در امر شیردهی و دادن آغوز به نوزاد خود موفق‌تر است؛ چرا که خوردن آغوز به عنوان نخستین واکسن برای نوزاد، بسیار مفید است.
- زایمان طبیعی از نظر اقتصادی هزینه کمتری برای مادر دارد.

معایب زایمان سزارین:
- مادرانی که زایمان آنها به روش سزارین انجام می‌شود، برای التیام یافتن محل زخم باید فعالیتهای عادی خود را به مدت چند هفته محدود کنند.

عمل سزارین، مادر را در معرض خطراتی از جمله ابتلا به خونریزی، احتمال نیاز به تزریق خون، خطرات بیهوشی، چسبندگی جفت، پارگی رحم و به دنبال آن خروج کامل رحم قرار می‌دهد.

- خطر تولد نوزاد نارس در بارداری بعدی، ابتلا به زردی و مشکلات تنفسی، احتمال ابتلا به آسم و دیابت نوع یک و آسیب به نوزاد با تیغ جراحی، در زایمان سزارین افزایش می‌یابد.

- بعضی از مادران تمایل دارند در طول مدت زایمان خود هوشیار بوده و به طور کامل در جریان روند زایمان قرار گیرند؛ در مدت انجام عمل سزارین ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود. در نتیجه تأخیر در تماس اولیه نوزاد با مادر موجب به تعویق افتادن ایجاد رابطه عاطفی میان آنها و شروع شیردهی می‌شود.

- در روزهای نخست پس از سزارین، درد بسیار شدید در ناحیه شکم و لگن احساس می‌شود.

البته باید توجه کرد که در موارد زیر با تشخیص متخصص زنان و زایمان، انجام زایمان به صورت سزارین پیشنهاد می‌شود:
- لگن کوچک
- وزن و بزرگی نوزاد به حدی باشد که نتواند به سلامتی از لگن مادر در هنگام زایمان عبور کند.
- حاملگی چند قلو
- نمای غیر طبیعی جنین
- در مواقع ابتلای مادر به بیماریهای زمینه‌ای مانند فشارخون بالا و دیابت، ممکن است انجام عمل سزارین لازم باشد که در چنین مواردی با تشخیص متخصص زنان و زایمان، عمل سزارین انجام  می‌شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها