تعداد بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۱۵۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵ - 2023 12 February

امیر تمنادار
نام کتاب: چهار میثاق 
(کتاب خِرَد سرخپوستان تولتک)
نوشته: دون میگوئل روئیز 
ترجمه: دل‌آرا قهرمان
انتشارات: ذهن‌آویز

این کتاب یکی از بهترین کتابهایی است که هر کس می‌تواند مطالعه کند. این کتاب فوق‌العاده طوری نوشته شده که از ابتدا تا انتها نکات کاربردی را به ما می‌آموزد. 

چهار میثاق میگوئل روئیز عبارت است از :
- با کلام خود گناه نکنیم.

- هیچ چیز یا نکته‌ای را به خود نگیریم. 

- تصورات باطل نکنیم.

- همیشه بیشترین تلاش را بکنیم. 

بر طبق این کتاب هرچیزی که می‌بینیم یک رؤیاست؛ چه زمانی که می‌خوابیم و چه زمانی که در بیداری به سر می‌بریم. در هر صورت در حال رؤیا دیدن هستیم. انسانها هزاران میثاق با خود، خدا، جامعه و دیگران دارند که می‌تواند مثبت یا منفی باشد. اما مهمترین آنها رؤیایی است که با خودمان داریم. این میثاق‌ها شخصیت اصلی ما را شکل می‌دهند. 

همچنین باید میثاق‌های جدیدی مبنی بر عشق ایجاد کنیم که موجب می‌شود انرژی بیشتری برای شادی و موفقیت به‌دست آوریم.

میثاق اول:
با کلام خودمان گناه نکنیم. کلام ابزار بسیار قدرتمندی است که مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند و می‌تواند برای ما یک بهشت بسازد یا یک جهنم و این کلام در اختیار ما می‌باشد. هر احساس و باور منفی که به زبان ما جاری می‌شود یک گناه است.  همچنین در جاهایی که در کلام خود واژه‌های اشتباه  به کار می‌برم که بر دیگران تأثیر منفی می‌گذارد در حال گناه با کلام هستم. وقتی با کلام خود حتی یک موضوع کوچک را به فردی می‌گوییم، ممکن است همین کلام کم‌کم‌ تبدیل به باورهای شخص از خودش شود و باور کند که آن مشکل را دارد. 

دهان انسان مانند خاکی حاصلخیز است که دائماً بذرهایی در آن کاشته شده و رشد می‌کنند. این بذرها شامل باورها و عقایدی است که از طریق کلام منتقل می‌شوند. غیبت کردن هم یک نوع روش ارتباط اشتباه است که باعث می‌شود با آن گناه کنیم. در کتاب، از «غیبت» به عنوان بدترین نوع گناه با کلام نام برده شده است.

میثاق دوم:
هیچ چیز را به خود نگیریم. این میثاق به این مربوط است که هر چیزی یا هراتفاقی که در اطراف ما می‌افتد به خود نگیریم. یعنی اگر بعضی افراد خواستند حرفهای خودشان را به ما پرتاب کنند آنقدر قوی باشیم که به ما برخورد نکند یا صدمه‌ای به ما نزند. پس آنقدر قوی باشیم که هیچ کلامی از دیگران سوای اینکه مثبت باشد یا منفی روی ما اثر نگذارد.

میثاق سوم:
تصورات باطل نکنیم. انسانها معمولاً عادت کرده‌اند که خودآگاه یا ناخودآگاه تصوراتی در ذهن خود داشته باشند که بیشتر تصورات باطلی است که هیچگاه اتفاق نمی‌افتد و جالب این که ما این تصورات را باور می‌کنیم. دلیل این فکرهای باطل این است که شهامت نداریم سؤال کنیم. بهترین راه برای اینکه از این تصورات باطل رها شویم آن است که در جاهایی که شک داریم حتماً سؤال کنیم تا موضوع شفاف شود. حتی این موضوع در مورد خود ما هم صدق می‌کند. باید از خودمان سؤال کنیم که آیا این باور که درباره فلان موضوع در ذهن داریم واقعاً درست است یا خیر. 

میثاق چهارم:
بیشتر تلاش کنیم. آنچه اهمیت دارد تلاش، پشتکار و اعتماد به‌نفس است تا به پیروزی و موفقیت برسیم. 

 

چهار میثاق خِرَد  سرخپوستان

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها