تعداد بازدید: ۳۲۱۱
کد خبر: ۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۸ - 2017 09 March
در کنار سکوت مصباح یزدی، اصول‌گرایان هم آرام از کنار او عبور می‌کنند. به عبارت دیگر او هیچ کارت دعوتی از سوی اصول‌گرایان دریافت نکرده است.

مصطفی داننده- این روزها همه از انتخابات حرف می‌زنند. شاید بهتر است بگوییم همه می‌خواهند در این انتخابات نامزد شوند. اصول‌گرا و اصلاح طلب هم ندارد حتی بقایی یار غار احمدی نژاد هم تصمیم گرفته است شانس خود را در اردیبهشت 96 امتحان کند.

در این میان اما یک آیت‌الله که بعد از سال 84 همیشه پای ثابت انتخابات در ایران بوده سکوت کرده است. مصباح یزدی این روزها ساکت ترین اصول‌گرای ایران است. کسی که نتوانست در انتخابات اسفند 94 بر کرسی‌ سرخ مجلس خبرگان پنجم تکیه بزند.

نکته جالب در این میان این است که در کنار سکوت مصباح یزدی، اصول‌گرایان هم آرام از کنار او عبور می‌کنند. به عبارت دیگر او هیچ کارت دعوتی از سوی اصول‌گرایان دریافت نکرده است.

علت سکوت آیت‌الله قم نشین مشخص نیست. شاید این سکوت یک استراتژی باشد. شاید مصباح می‌خواهد بعد از مشخص شدن زمین بازی نامزدهای احتمالی اصول‌گرایان از کارت بازی خود رونمایی کند. شاید هم او بعد از کسب تجربه‌های تلخ در دو انتخابات ریاست جمهوری 92 و خبرگان 94 و همچنین روی برگرداندن احمدی نژاد، از حضور در فضای سیاسی کشور دلسرد شده باشد.

چرا اصولگرایان برای آیت الله مصباح کارت دعوت نفرستادند؟

دوری اصول‌گرایان از مصباح یزدی اما یک دلیل مشخص دارد. مصباح یزدی همیشه برهم زننده بازی وحدت اصول‌گرایان بوده است. بهتر است نظر او در مورد وحدت را یکبار دیگر باهم مرور کنیم: « این که با چند نفر جلساتی را برگزار کرده، تصميم بگيريم، و بعد بخواهیم که همگان تابع ما شوند تا وحدت حاصل شود، این شیوه نه اصولگرائی است و نه مردم سالاري واقعي؛ نه با شیوه عقلا سازگاری دارد و نه با شرع، بلكه این از قبيل همان فریب کاری هایی است که دیگران انجام می دهند. ین که چند نفر در مجلسي خصوصی تصمیم بگیرند و بعد بگویند هر کس مخالفت کند، وحدت شکنی کرده است، نه روشي دینی است و نه عقلائی، بلکه نوعي فریب کاری است.»

بر همین اساس و با توجه به این نظر مصباح یزدی وارد بازی وحدت اصول‌گرایان نشد.

او در سال 84 در حالی که اصول‌گرایان بر روی لاریجانی به تفاهم نسبی رسیده بودند از احمدی نژاد حمایت کرد و با حمایت او شهردار سابق تهران عزم پاستور (نهاد ریاست جمهوری) کرد. در انتخابات مجلس نهم در حالی که اصول‌گرایان تلاش می‌کردند به یک گفتمان واحد در غیاب اصلاح طلبان دست پیدا کنند، ناگهان مصباح یزدی با تاسیس جبهه پایداری تمام زحمات راست‌گرایان را نقش برآب کرد و زمینه یک انشقاق بزرگ را در جریان اصول‌گرایی فراهم کرد. جبهه پایداری رادیکال ترین جریان اصول‌گرایی در ایران است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 هم رییس موسسه امام خمینی در قم، پشت سعید جلیلی ایستاد و او را نامزد اصلح معرفی کرد. در حالی که بسیاری از جریان‌های اصلی اصول‌گرا از قالیباف و یا ولایتی حمایت کرده بودند.

مصباح در انتخابات مجلس دهم اما وارد فضای بازی وحدت شد. او با آیت‌الله موحدی کرمانی و آیت‌الله یزدی پشت یک میز نشست تا با آنها بر سر یک لیست واحد به توافق برسد. وقتی فهرست ائتلاف اصول‌گرایان منتشر شد، اکثریت آن را اعضای جبهه پایداری تشکیل می‌دادند و بسیاری این را نشان از تلاش‌های مصباح یزدی برای کسب اکثریت در این فهرست می‌دانستند.

بر اساس همین تجربیات به نظر می‌رسد اصول‌گرایان تصمیم گرفته‌اند راه خود را با راه مصباح یزدی جدا کنند و حداقل برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به سراغ او نروند. باید دید در روزهای باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری مصباح یزدی سکوت خود را خواهد شکست یا همچنان ترجیح می‌دهد وارد بازی انتخاب دوازدهم نشود.

منبع: عصر ایران

✔️دریافت گلچینی از مهمترین رویداد های خبری به صورت گلچین
جذاب،فوری، موثق
برای عضویت کلیک کنید
@hourgan   آدرس کانال
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها