تعداد بازدید: ۲۱۰۷
کد خبر: ۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۷ - 2017 09 March
مدیرعامل آبفای فارس:
کاهش بارندگی ها و کمبود آب در استان فارس یک بحث تاریخی است. بر پایه گمانه زنی‌های ما حداقل50 شهر این استان با تنش آبی رو به رو است
به گزارش «خبرجنوب»، مدیرعامل شرکت آبفا فارس در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب و ضمن اشاره به بارندگی‌های گسترده اخیر در فارس گفت: علی‌رغم این مساله با توجه به خشکسالی‌های چندین سال گذشته و کمبودهای آبی موجود نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات ما با بارندگی‌های اخیر به انتها رسیده باشد زیرا وجود 10سال خشکسالی پی در پی همراه با برداشت های بی‌رویه آب، سطح آب‌های زیرزمینی ما را با افت شدید رو به رو کرده است.

محمد علی قلندری تصریح کرد: البته شهرهایی که از آب سدها استفاده می کنند نظیر سد سلمان فارسی ممکن است از وضعیت بهتری برخوردار باشند اما سایر شهرها از جمله شهرهای شمالی که فاقد بارندگی‌های مناسب بودند قطعاً دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: از 50 شهر دارای تنش آبی فارس که وضعیت نامناسبی برایشان پیش بینی می‌کنیم احتمالاً 15 شهر وضعیت بدتری خواهند داشت و به همین دلیل پیش بینی‌های لازم برای آن ها صورت گرفته و در مجموع باید گفت تنها 32 شهر از وضعیت پایداری برخوردارند. این مسئول ارشد آبفا فارس گفت: برای 82 شهر استان نیز برنامه هایی را تدارک دیده‌ایم که در برخی از آن ها این برنامه‌ها در دست اقدام است.

وی حل مشکل بی آبی در تمام شهرهای استان را در گرو تکمیل طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیش بینی شده دانست.

قلندری گفت: در طرح‌های بلند مدت، ‌شرکت آب منطقه‌ای فارس از طریق سدها اقدام به آبرسانی خواهد کرد و اجرای طرح‌های میان مدت به عهده ماست که این گونه طرح ها با جا نمایی برای حفر چاه ها و اجرای خط انتقال تحقق می پذیرد، ضمناً در طرح های کوتاه مدت ما سال گذشته از چاه های موجود و حتی چاه های کشاورزی و برخی چاه های در اختیار ادارات استفاده کردیم و در کنار این اقدامات ناگزیر در برخی نقاط آبرسانی سیار صورت گرفت. وی اظهار داشت: مدیریت مصرف را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم و پیرو منویات مقام معظم رهبری در مدیریت آب دو مقوله را مدنظر داریم که عبارتند از بحث مدیریت رفتاری و مدیریت ساختاری. در رابطه با مدیریت ساختاری در برخی نقاط کارهایی از جمله حفر چاه، ‌مهندسی مجدد چاه ها و تاسیسات و اصلاح شبکه ها را انجام داده ایم.

 قلندری ادامه داد: با اصلاح شبکه‌ها و تاسیسات قسمت عمده‌ای از آب‌هایی که به علت فرسودگی شبکه‌ها به هدر می رود مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: با 10 کیلومتر اصلاح شبکه می‌توان به اندازه حفر یک حلقه چاه آبی را که به هدر می‌رود در اختیار گرفت. قلندری اضافه کرد: در سیستم آبرسانی به شهرهای فارس از 7 هزار کیلومتر تقریباً دو هزار کیلومتر آن فرسوده است که باید اصلاح یا تعویض شود، برخی از این شبکه های فرسوده دارای قدمت زیادی هستند و قسمت عمده آن ها در روستاهایی قرار دارند که به شهر تبدیل و به ما تحویل شده‌اند البته بعضی را اصلاح یا تعویض کرده ایم اما با توجه به هزینه بالای این کار، باید اعتبار لازم تخصیص یابد.

 مدیر عامل آبفا فارس با اشاره به مدیریت ساختاری گفت: تمامی تلاش ما در این عرصه این بوده که الگوی مصرفی را تعریف کنیم و در این مورد به فرهنگسازی بپردازیم. در این زمینه با استفاده از توانایی آموزش و پرورش با بسیج، ائمه جمعه و جماعات درصددیم فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب را اشاعه داده و با استفاده از ظرفیت رسانه ها بر بسیج تشکل‌های گسترده و پر تلاش مردمی استان در زمینه مدیریت مصرف آب به اهداف مورد نظر در رابطه با مصرف بهینه آب دست یابیم.

قلندری ادامه داد: با کاهش مصرف و مصرف بهینه آب تابستان سال آینده را با کمترین مشکل پشت سر خواهیم گذاشت و ما نباید خود را میراث دار آب بدانیم بلکه باید بپذیریم که آب امانتی نزد ماست و وظیفه داریم این امانت را به نسل بعد منتقل کنیم.
منبع: خبر جنوب


✔️دریافت مهمترین از مهمترین رویداد های خبری به صورت گلچین
جذاب،فوری، موثق
برای عضویت کلیک کنید
@hourgan   آدرس کانال
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
كامراني
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
0
0
با سلام
اين موضوع كه بارشهاي امسال ميتواند كمبود آب را جبران كند و مجوزي به ما ميدهد كه به برداشتهاي بي رويه آب از منابع بي جانمان ادامه دهيم هرگز اينگونه نيست .
اما خبر مسرت بخشي كه ميتوان به آن اميد داشت بارشهاي سنگين هفته آينده است . آنچه خروجي مدل GFS نشان ميدهد حاكي از بارش بيش از 50 ميليمتري باران طي هفته آينده در نيريز است . هرچند به مقدار عددي پيش بيني بارشهاي بهاري نميتوان اعتماد كرد اما آنچه تا كنون هويدا شده است بسيار اميدوار كننده ميباشد و شايد عدد بارش نيريز را به 300 ميليمتر نزديك كند.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها