تعداد بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۱۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۳ - 2023 22 January
آداب معاشرت
بخش چهارم

/ یکی از مهم‌ترین اصول ارتباط سالم، مدیریت خشم و رعایت احترام است. به خصوص زمانی که با بزرگترها و از جمله والدین خود صحبت می‌کنید، باید رابطه شما در عین صمیمی بودن با احترام همراه باشد. اگر مهارت کافی در کنترل خشم نداشته باشید، رعایت این نکته برایتان خیلی سخت می‌شود.

/ اگر در نقش واسطه میان چند نفر قرار گرفتید، آن‌ها را به هم معرفی کنید، مگر اینکه بدانید با هم آشنا هستند. این کار باعث می‌شود افراد احساس کنند که برایشان ارزش قائل هستید.

/ برای رعایت آداب معاشرت کلامی باید ارتباط چشمی خود را با مخاطب حفظ کرده و سعی کنید واقعاً به آنچه که می‌گوید، گوش دهید.

/ بیشتر ما در هنگام صحبت کردن دیگران حواس‌مان پرت می‌شود یا نمی‌توانیم تا تمام شدن بحث صبر کنیم. دوست داریم طرف مقابل زودتر صحبت‌هایش را تمام کند تا به موضوع بعدی بپردازیم.

سعی کنید در برابر حواس‌پرتی و عجله مقاومت کنید. در خلال صحبت‌های دیگران از آن‌ها سؤال بپرسید تا احترام و علاقه خود را به حرف‌ها و افکار آن‌ها نشان دهید.

/ در ارتباطات تلفنی، اگر افراد دیگری به مکالمه شما گوش می‌دهند، به او اطلاع دهید و برای فعال کردن بلندگو اجازه بگیرید.

/ سعی کنید صحبت‌های شما چه حضوری و چه تلفنی، مختصر و البته دقیق باشد. اگر صحبت را زیادی طول دهید و یا سریع نروید سر اصل موضوع، دیگران از صحبت با شما فراری می‌شوند.

/ اگر می‌خواهید از کسی انتقاد کنید، بهتر است این کار را در یک محیط خصوصی انجام دهید تا او احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

ضمن این که ساندویچی انتقاد کنید یعنی نکته منفی را لای دو نکته مثبت بگذارید و به خورد مخاطب دهید.
هنگام انتقاد کردن سعی کنید به جای تمرکز روی اشتباه شخص به این موضوع بپردازید که چگونه می‌تواند کار خود را بهبود بخشد.

/ هرگز غیبت نکنید. گاهی اوقات مقاومت در برابر غیبت کردن بسیار سخت است؛ اما یادتان باشد که صحبت کردن در مورد کسی که در جمع حضور ندارد، ابتدا شخصیت خودتان را خدشه‌دار می‌کند و خلاف آداب معاشرت کلامی و اخلاق انسانی است.

/ صحبت دیگران را قطع نکنید. بعضی‌ها آنقدر مشتاق ارائه نظرات خود یا تأکید روی ایده‌هایشان هستند که دائم وسط حرف دیگران می‌پرند و صحبت‌های آن‌ها را قطع می‌کنند. کنترل این میل به‌ویژه وقتی بحث داغ است، ممکن است بسیار دشوار باشد.

/ به دیگران کم‌محلی نکنید. وقتی کسی به شما نزدیک می‌شود، به او توجه کنید. اگر سرتان شلوغ است، از او بخواهید چند دقیقه صبر کند تا کارتان تمام شود.

/ اگر از کنار کسی رد شدید، به بهانه کمبود وقت به او کم‌محلی نکنید. حداقل به او سلام کنید. مشغله کاری بهانه خوبی برای نادیده گرفتن افراد نیست./ ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها