تعداد بازدید: ۹۹
کد خبر: ۱۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵ - 2023 21 January

تَرَک لب یکی از مشکلات شایع در بزرگسالان و کودکان است. اما این عارضه در نوزادان به دلیل ماهیت حساس پوست و همچنین نوع تغذیه که از طریق مکیدن است، می‌تواند بسیار ناخوشایند و آزاردهنده باشد.
پوست لب با سایر نقاط صورت متفاوت است. اگرچه ساختار زیرین پوست یکسان است، اما سطح پوست لب بسیار نازکتر و ظریفتر از پوست دیگر قسمتهای صورت است. پوست لب بر خلاف پوست بدن فاقد غدد چربی است. در نتیجه نمی‌تواند چربی ایجاد کند. 

عوامل زیادی مانند تغییر در سطح دما و رطوبت و تغییرات گسترده آب و هوایی ممکن است باعث ترک خوردگی و شکاف لبها شود. ترک‌خوردگی لبها می‌تواند ناشی از دلیل مهم دیگری مانند کمبود آب بدن باشد.
پیدا کردن علت ترک‌خوردگی لبها اهمیت زیادی برای درمان دارد. گاهی ترک‌خوردگی بر اثر تماس مداوم زبان با لبها ایجاد می‌‌شود که در این صورت فرد باید این عادت را ترک کند. در صورتی که علت هوای سرد و خشک است، باید به ‌طور مرتب از بالم لب استفاده و لبها را محافظت کرد.

همچنین استفاده از وازلین نیز برای برطرف کردن ترک لب و حفظ رطوبت آن بسیار مؤثر است. وازلین مانند یک سد محافظتی باعث حفظ رطوبت درون سلولهای پوستی می‌شود.

برای پیشگیری از ترک لبها توصیه می‌شود:
- از مصرف غذاهای چرب و شور بپرهیزیم.

- آب کافی بنوشیم. نوشیدن میزان کافی آب نیز راه حلی کمک‌کننده برای برطرف کردن ترک لبها است؛ زیرا از خشک شدن سلولهای پوست جلوگیری می‌کند.

- تا حد امکان در معرض هوای خشک قرار نگیریم.

- کمبود ویتامینها و عفونتهای قارچی را بررسی کنیم.

- اگر ترک لب ظرف مدت سه هفته درمان شد، نیاز به اقدام بیشتری نیست؛ اما اگر بعد از سه هفته درمان نشد یا در صورت تداوم این مشکل، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه شود.

- استفاده از لوازم آرایشی استاندارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها