تعداد بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵ - 2023 15 January
آداب معاشرت
بخش سوم

/ آداب صحبت کردن بر اصول خاصی استوار است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

احترام گذاشتن: یعنی ارزش قائل بودن و اهمیت دادن به دیگران که می‌تواند به شیوه‌های مختلف بیان شود، مثل قطع نکردن حرف طرف مقابل، صحبت کردن با لحن مناسب و مؤدبانه، مسخره نکردن مردم و عدم شرکت در شوخی‌های زننده و ناخوشایند

توجه کردن: یعنی همدلی کردن با دیگران و مراعات حال آن‌ها، برای مثال عذرخواهی کردن یا استفاده از واژه‌های «لطفاً» و «سپاسگزارم»

صداقت: یعنی درستکاری، راستگو بودن و صادقانه رفتار کردن، برای مثال غیبت نکردن، دروغ نگفتن و حل کردن هرگونه اختلاف‌نظر با حفظ احترام و آرامش

- از نصحیت کردن زیاد بپرهیزید. چون باعث آزرده شدن طرف مقابل می‌شود. نصحیت کردن وقتی بیشترین تأثیر را دارد که خود شخص از شما مشورت بخواهد.

- اگر هدف شما از برقراری ارتباط کلامی متقاعد کردن فرد است، سعی کنید خواسته‌های طرف مقابل را هم در نظر بگیرید و از دیدگاه او به موضوع نگاه کنید. با این کار هم احترام او را حفظ می‌کنید و هم به نتیجه بهتری می‌رسید.

اموزید. هیچ‌وقت بدون در نظر گرفتن نکات مثبت شروع به سرزنش و گلایه نکنید. بهتر است ابتدا نکات مثبتی را که در رفتار و شخصیت طرف مقابل می‌بینید، تحسین کنید و سپس به سراغ انتظارات خودتان بروید.

- دستور ندهید. این که خواسته‌های خود را به صورت دستوری بیان کنید، اصلاً کار جالبی نیست. این کار به خصوص در مورد کودکان و نوجوانان باعث لجباری و پرخاش می‌شود.

بهترین کار این است که خواسته‌های خود را در قالب یک جمله پرسشی بیان کنید. برای مثال، بپرسید که آیا امکان دارد این کار را برای شما انجام دهد. بیان درست خواسته‌ها و انتظارات تمایل فرد را برای انجام آن‌ها بیشتر می‌کند.

- یک شنونده فعال باشید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید هنگام صحبت کردن با سایر اعضای خانواده انجام دهید این است که ۱۰۰ درصد روی چیزی که آن‌ها می‌گویند، تمرکز کنید.

یکی از راه‌های کمک به اطمینان از این موضوع، خاموش کردن یا کنار گذاشتن همه دستگاه‌های الکترونیکی (تلویزیون، کامپیوتر و موبایل) است؛ چون ارتباط نادرست اغلب زمانی رخ می‌دهد که مخاطب حواسش به این چیزها پرت می‌شود.

- مطمئن شوید که بیشتر تمرکز شما روی صحبت‌های طرف مقابل است، نه فکر کردن درباره پاسخی که می‌خواهید به او بدهید یا قطع کردن صحبت‌های او.

- خط صاف در پزشکی و نوار قلب نشانه مرگ است و دقیقاً در آداب حرف زدن نیز این موضوع صدق می‌‌کند. اگر شما یک مدت طولانی با یک تن صدا صحبت کنید کم‌کم مخاطبین خود را از دست می‌‌دهید. یکی از اولین نشانه‌‌های از دست دادن مخاطبین این است که افراد گوشی موبایلشان را بر می‌دارند و سرگرم شبکه‌‌های اجتماعی می‌‌شوند.

- شیک و باکلاس صحبت کنید. برای نمونه:

به‌ جای مزاحمتون شدم بگویید: ممنونم که وقت گرانبهاتون رو در اختیارم گذاشتین

به‌ جای ممنونم بگویید: سپاس بی‌کران /سپاسگزارم

به‌ جای خسته نباشید بگویید: پر انرژی و سرحال باشی

به‌ جای کجایی کم پیدا  بگویید: خوشحال شدم از دیدنت
و…

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها