تعداد بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۱۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴ - 2023 07 January
دانستنیهای خودرو
بخش دوم
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

در شماره پیش به برخی موارد لازم برای نگهداری از خودرو در زمستان اشاره کردیم. در این شماره دیگر موارد را می‌خوانید:

مراقبت از سلامت باتری
باتری یکی از بخش‌های خودرو اسـت کـه هنگام کاهش دمای هوا احتمالاً بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل می‌شود. در دمای صفر درجه باتری تقریباً نیمی از قدرت خود برای استارت را از دست می‌دهد. بنابراین اگر قرار اسـت کـه مثلاً خودرو ۲۴ ساعت در هوای سرد باقی بماند، بهتر اسـت آن را روشن کنید و بـه موتور اجازه دهید کـه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کار کند تا از شارژبودن باتری مطمئن شوید یا در هوای سردتر از خرابی آن پیشگیری کنید. با ضعیف‌شدن باتری، استارت‌زدن در فصل سرما با مشکل مواجه می‌شود و ممکن اسـت باتری توان کافی برای استارت سر صبح را کـه موتور کاملاً سرد است نداشته باشد. باتری خودرو اصولاً بین سه تا چهار سال عمر مفید دارد و در صورت گذر از این مدت‌زمان ممکن اسـت با مشکل مواجه شود.        
 
توجه به باد و فشار تایر‌ها
حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد می‌شود. برای این‌کـه باد تایر‌ها همیشه در وضع مناسبی قرار داشته باشد، باید تنظیم باد خودرو را به صورت دوره‌ای انجام دهید. در زمستان، تایر‌های خودرو حدود نیم‌کیلو از هوای فشرده خود را از دست می‌دهد.    

                  
بنابراین در زمستان باید مرتب آن‌ها را بررسی ودر صورت نیاز بادشان را تنظیم کنید. تایر‌های کم‌باد بسیار خطرناک است و ممکن اسـت شـما را با دردسر مواجه کند. بخصوص در هوای سرد یا هنگام بارندگی کـه خیابان‌ها و جاده‌ها لغزنده اسـت، کارآیی ترمز‌های شـما را کاهش می‌دهد و کنترل خودرو را دشوارتر می‌کند. همچنین اگر تایر‌های خودرو کم باد باشد، سوخت بیشتری مصرف می‌کند.                  

کنترل چراغ‌ های داخلی و خارجی
چراغ‌ها یکی از مهمترین بخش‌های خودرو اسـت. چنانچه چراغ‌ها وظیفه خود را بخوبی ایفا نکند، می‌تواند باعث حوادث وخیم شود. چراغ‌ها باید بـه نحوی تنظیم شود کـه دید مناسبی را در شب تأمین کند. تصور کنید به دلیل روشنایی کم یا تنظیم غلط چراغ‌ها ناگهان با سطحی یخ‌زده مواجه شوید. دراین صورت فرصتی برای واکنش مناسب ندارید.     ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها