تعداد بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۱۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶ - 2023 07 January
نویسنده : روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی

جلوگیری از عرضه آفت‌کش‌های تقلبی و مبارزه با سودجویان عرصه سموم غیرمجاز نه ‌تنها از هدر رفت سرمایه‌های مادی کشاورزان جلوگیری می‌نماید بلکه در حفظ سلامت مردم و محیط زیست بسیار مؤثر است.

 مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: سموم تولید داخل باید دارای نشان و شماره تماس کارخانه و در صورت خارجی بودن نیز درج نشانی و شماره تماس شرکت وارد کننده الزامی است .

زهرا مستفیضی افزود: تهیه سموم باید از مراکز و فروشگاه‌های معتبر صورت‌گیرد که دارای پروانه تأسیس، ، پروانه اشتغال به کار دارای اعتبار، مسئول فنی از سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان و جواز کسب معتبر باشند.

به‌گفته وی کشاورزان در هنگام خرید هر نوع سم ابتدا تاریخ تولید و انقضاء، شماره ثبت و شماره پروانه آن را بررسی و در صورت خدشه‌داربودن این اعداد و شماره‌ها از خرید آن اجتناب کنند.

مستفیضی اظهار کرد: برای تشخیص سم تقلبی می‌توان قوطی سم را مقابل نور گرفته و رنگ آن را مشاهده کرد؛ سم خالص باید غلیظ و کدر باشد و گرنه درصد خلوص آن کم است. 

این کارشناس مسئول ابرازکرد: در صورت وجود هرگونه سوراخ روی پلمپ قوطی سم، ضمن اطلاع به فروشنده، از خرید آن خودداری شود زیرا ممکن است با جایگزین کردن آب به جای سم، درصد خلوص آن را پایین بیاورند.

وی تصریح‌کرد: بعضی از سموم در بین گیاهان و دام، نام مشترک دارند؛ مثلاً هم دیازینون گیاهی وجود دارد و هم دامی و یا بعضی از کنه‌کش‌ها و لذا باید توجه داشت که سم حتماً گیاهی باشد؛ در غیر این صورت خسارت جبران ناپذیری به باغ یا مزرعه وارد خواهد شد.

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گوشزدکرد: همیشه ارزان خریدن یا گران خریدن دلیل بر کیفیت کم یا بالای سم نیست بلکه باید توجه داشت، سم باکیفیت را زیر نظر کارشناسان کشاورزی خریداری‌کرد.

وی هشدارداد: سم در مقدار مشخص شده باید مصرف شود؛ خود تجویزی و استفاده بدون نظر کارشناس ممکن است باعث مقاومت آفات به سم شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها