تعداد بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷ - 2022 31 December
مویز، انگور خشک شده است که برخلاف سایر میوه‌های خشک شده، طی  مراحل خشک‌کردن هیچ قندی به آن افزوده نمی‌شود.

مویز سرشار از فیبر، پتاسیم، آهن و سایر مواد مغذی است؛ اما چربی اشباع و کلسترول ندارد. 

فواید مویز برای تندرستی:
مویز می‌تواند میان وعده‌ای بسیار سالم و مغذی و خوشمزه باشد که برای سلامتی لازم است.

- مویز منبع خوبی از آهن است. نصف فنجان مویز حاوی 3/1 میلی‌گرم آهن است که حدود ۷ درصد از میزان مورد نیاز روزانه بدنتان به آهن را تأمین می‌کند. آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است و به آنها کمک می‌کند اکسیژن را به سلول‌های بدن برسانند. 

شما باید آهن کافی دریافت کنید تا دچار کم خونی نشوید.

- یک دوم فنجان مویز تقریباً ۴۵ میلی‌گرم کلسیم دارد که حدود ۴ درصد از نیاز روزانه‌تان به این ماده معدنی است. کلسیم برای سلامت استخوانها و دندانها ضروری است. اگر زنی بعد از سن یائسگی هستید، مویز گزینه مناسبی برای شما است؛ زیرا کلسیم به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

- کاهش احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه
مویز می‌تواند به نفع سلامت دهان و دندان باشد؛ زیرا این میوه دارای فیتوشیمیایی‌های ضد میکروبی است که رشد باکتری‌های دهان را که مرتبط با پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند، سرکوب می‌کند.

_کمک به گوارش
مویز به عنوان یک خوردنی پُر از فیبر،

 برای گوارش عالی است. هر چیزی که به گوارشتان کمک کند، به این معنا است که خیلی کم احتمال دارد شما را دچار اسهال یا یبوست کند. مویز دارای فیبر محلول و فیبر غیرمحلول است که هر دو کمک می‌کنند جریان گوارشتان سالم و مناسب باشد و در نتیجه دچار یبوست یا اسهال نشوید.

یک فنجان انگور یک گرم فیبر دارد؛ در حالی که یک فنجان مویز، هفت گرم فیبر دارد. با افزودن مویز به میان وعده‌ها و وعده‌های اصلی غذاییتان، میزان فیبر دریافتیتان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

  • کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی
    طبق یافته‌های علمی، افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، می‌توانند با خوردن منظم مویز (سه بار در روز) فشار خون خود را کنترل کنند. محققان دریافته‌اند خوردن روزانه مویز به میزان زیاد فشار خون بالا را پایین می‌آورد.
  • - مویز سرشار از پتاسیم است. افرادی که پتاسیم زیادی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.

_کمک به پیشگیری از سرطان
مطالعات نشان می‌دهند میوه‌های خشک شده، مخصوصاً خرما، زردآلو، آلو و مویز حاوی مقدار زیادی ترکیبات فنولیک هستند که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی‌تری نسبت به برخی میوه‌های تازه می‌باشند.
آنتی‌اکسیدان‌ها برای تندستی ما بسیار مهم هستند؛ زیرا جلوی فعالیت رادیکال‌های آزاد در سلولها را می‌گیرند.

- کمک به درمان عفونتها
مویز حاوی پلی‌فنول‌هایی است که به آنتی‌اکسیدان‌های ضد التهابی معروفند. این ترکیبات، آنتی‌باکتریال نیز هستند و به کاهش احتمال تب و نابود کردن باکتری‌ها کمک می‌کنند؛ بنابراین خوردن مقداری مویز در روز می‌تواند کمکتان کند تا از سرماخوردگی و سایر عفونتها دور بمانید.

- تقویت بینایی
مویز به خاطر داشتن ویتامین A و بتاکاروتن، برای تندرستی چشمها بسیار مناسب است.

- مویز برای پوست
خوردن مویز، عملکرد کبد را برای سم زدایی از بدن سرعت می‌بخشد. در نتیجه سموم از بدن دفع می‌شوند و پوستی شفاف و درخشان خواهید داشت.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها