تعداد بازدید: ۲۸۲۶
کد خبر: ۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱ - 2017 04 March
با شمارش معکوس برای رسیدن به آخر سال 95 و در آستانه نوروز، جنب و جوش خاصی بین مردم برای خرید مایحتاج شب عید دیده می‌شود و در این میان تهیه ماهی قرمز (ماهی گلی) شب عید که زینت بخش سفره های هفت سین مردم است به یک سنت و آیین تبدیل شده است که بین همه ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد.
در این راستا بازار فروش ماهی گلی داغ داغ است و بساط فروش آن در نقاط مختلف شهر گسترده شده است.
در این خصوص مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز از جانمایی حدود 104 مکان برای عرضه ماهی قرمز در شیراز خبر داد و گفت: از این تعداد 69 مورد مکان جانمایی شده که در حال تهیه سازه‌های خود برای عرضه ماهی قرمز هستند.

شهرام منصوری مدت فعالیت عرضه‌کنندگان ماهی قرمز را اسفند ماه سال جاری اعلام کرد و ‌اظهار داشت: نرخ مکان جانمایی شده برای عرضه ماهی قرمز توسط هیات ارزیابی شهرداری تعیین شده است که بر اساس مناطق مختلف سطح شهر نرخ مکان جانمایی شده متفاوت بوده و بر اساس ارزش معاملاتی ملک می باشد، ضمن آن که واگذاری این اماکن برای عرضه ماهی قرمز شب عید در قالب 3 نوبت برگزاری مزایده (حراج) مشخص شده است.

همچنین مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی فارس از تولید بیش از 200 هزار قطعه ماهی قرمز در فارس خبر داد.
علی فلاحی گفت: در سال جاری در تنها مرکز اختصاصی تولید ماهی قرمز (ماهی گلی) بالغ بر 200 هزار قطعه ماهی قرمز تولید شده است که در صورت فعال شدن تمام ظرفیت تولیدی این مرکز پیش بینی می‌شود در سال آتی800 هزار قطعه ماهی قرمز تولید کند.
وی میزان نیاز و مصرف ماهی قرمز در استان را یک میلیون و 500 هزار قطعه دانست و افزود: کمتر از 20 درصد ماهی گلی مورد تقاضا از طریق پرورش درون استانی تامین می‌شود و مابقی از استان های گیلان و اصفهان وارد فارس می‌گردد.

فلاحی با اشاره به این که ظرف سال‌های اخیر به دلیل محدودیت زمان مصرف ماهی قرمز چندین واحد تولید این نوع ماهی تعطیل شده است، بیان داشت: به دلیل مقطعی بودن بازار ماهی قرمز و محدودیت در این خصوص فعالیت افراد تنها در حوزه پرورش ماهی قرمز، متقاضیان چندانی ندارد و فعالین پرورش ماهی به پرورش گونه های دیگر ماهی های زینتی به ویژه صادرات ماهی تمرکز می‌کنند. مدیر شیلات جهاد کشاورزی فارس افزود: طول مدت عرضه ماهی قرمز در بازار 2 تا 3 ماه و از اوایل زمستان تا اواسط فروردین ماه است ضمن آن که طی سالیان اخیر به دلیل استقبال مردم از انواع ماهیان زینتی به ویژه ماهی فایتر (ماهی جنگجو) که مرکز تحصصی تکثیر آن در استان وجود دارد، این ماهیان بخش قابل توجهی از ظرفیت بازار ماهی برای قرار دادن در سفره هفت سین شب عید به جای ماهی قرمز را به خود اختصاص داده است.
فلاحی با بیان این که در حال حاضر 33 واحد تولید انواع ماهیان زینتی در 9 شهرستان فارس فعالیت می کنند ‌گفت: سهم شهرستان شیراز تقریباً 60 درصد تولید استان است به نحوی که در این مراکز بالغ بر 100 گونه ماهی زینتی تکثیر و پرورش داده می‌شود ضمن آن که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری بیش از 10 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در استان تولید و عرضه شود.
مدیر شیلات جهاد کشاورزی فارس بیان داشت: ماهیان تولید شده علاوه بر توزیع در سطح استان فارس به استان های هرمزگان، اصفهان، تهران، یزد و ... نیز صادر می شود.
وی تعداد شاغلین در این بخش را بیش از 100 نفر خواند و گفت: با توجه به پتانسیل استان در زمینه تکثیر و پرورش ماهی زینتی، یکی از اولویت‌های شیلات توسعه در این بخش به ویژه در شهرستان‌های جنوبی استان است که در این راستا برگزاری کلاس های آموزشی تخصصی و جذب سرمایه گذار و همچنین تامین تسهیلات است و در صورت امکان تاسیس شهرک ماهیان زینتی در دستور کار قرار دارد.

عکس: سید امیر حسین ابطحی


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها