تعداد بازدید: ۸۴
کد خبر: ۱۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹ - 2022 03 December
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

معمولاً رانندگان با رعایت‌نکردن برخی موارد، موتور خودروی خود را نابود می‌کنند:

۱-غفلت در تعویض روغن
اگر روغن را طبق زمان‌بندی توصیه‌شده توسط سازنده خودرو به طور منظم عوض نکنید، به مرور زمان موتور خودرو از بین می‌رود. استفاده از نوع مناسب روغن برای موتور خودرو ضروری است. امروز بسیاری از سازندگان خودرو‌های جدیدتر برای حفظ نهایت عملکرد خودرو و مصرف سوخت بهینه، استفاده از روغن سینتتیک را در خودرو‌های خود ضروری دانسته‌اند. بسیاری از مصرف‌کنندگان به خاطر قیمت بالاتر روغن‌های سینتتیک تمایلی به استفاده از این نوع روغن را ندارند که ممکن است در آینده منجر به خرابی موتور خودرو شود. روغن‌های سینتتیک معمولاً اندکی گرانتر هستند.

۲-نادیده‌گرفتن نشتی روغن
توجه به نشتی روغن به خصوص نشتی‌های شدید بسیار مهم است.

در مواردی که نشتی روغن زیاد باشد شایع‌ترین مشکلی که پیش می‌آید عدم روغن‌کاری قطعات فلزی موتور است که به علت عدم رسیدن روغن به فضای کوچک میان قطعات، باعث فرسایش آن‌ها شده و منجر به خرابی زودهنگام موتور خواهد شد. مشکلاتی که شایع‌تر هستند از نشتی‌های کوچک‌تر و کندتر به وجود می‌آیند. برخی از این مشکلات شامل خرابی دسته موتور‌های لاستیکی، بوش‌های سیستم تعلیق و اجزای سیستم فرمان هستند.

۳-بی‌توجهی به روشن‌شدن 
چراغ اخطار روغن
هنگامی که این چراغ روشن می‌شود موتور در حال آسیب‌دیدن است. این چراغ هنگامی روشن می‌شود که روغن کافی در موتور نباشد یا فشار روغن بیش از حد پایین یا بالا باشد. در صورت روشن‌شدن این چراغ باید خودروی خود را فوری برای تشخیص عیب نزد متخصص ببرید.

۴-نادیده گرفتن سیستم
خنک کننده
هر ۳ سال یک بار یا هر ۴۸٫۰۰۰ کیلومتر (هرکدام که زودتر برسد) مایع خنک‌کننده موتور را کاملاً خالی و با مایع خنک‌کننده جدید جایگزین کنید.

بیشتر مالکان خودرو و حتی برخی از تعمیرگاه‌ها تا زمانی که مشکلی در سیستم خنک‌کننده ایجاد نشود به آن رسیدگی نمی‌کنند. این کار باعث کاهش عمر قطعاتی می‌شود که مایع سیستم خنک‌کننده داخل آن‌ها در جریان بوده است.

داغ شدن بیش از حد موتور، یک علامت رایج کم‌بودن مایع خنک‌کننده در خودروی شماست. هرگز با خودرویی که دمای آن درحال بالارفتن است رانندگی نکنید، زیرا خطر نابودی موتور را به دنبال دارد. گرفتگی در مجاری سیستم خنک‌کننده، کاهش مایع خنک‌کننده درون سیستم و از کارافتادن فن‌های برقی رادیاتور ممکن است به بالارفتن بیش‌از‌حد دمای موتور منتهی شود.

اگر فوری به این مشکل رسیدگی شود این احتمال وجود دارد که مکانیک به‌جای تعمیر اساسی یا تعویض موتور، بتواند آن را تعمیر کند.

۵-ورود بیش از حد آب
به داخل موتور
عبور با خودرو از روی آب‌های جمع شده در خیابان و جاده یا حتی رانندگی هنگام طوفان و باران شدید ممکن است به موتور خودرو آسیب برساند. منیفولد قطعه‌ای است که ورودی مخلوط سوخت و هوا را به موتور می‌رساند. اگر آب از مسیر منیفولد ورودی وارد موتور شود احتمال دارد باعث کج‌شدن شاتون‌های موتور شود. اگر مقدار آب ورودی به اندازه کافی زیاد باشد با عبور از مجاری منیفولد ورودی به داخل محفظه‌های احتراق که شمع‌های موتور آنجا هستند راه پیدا می‌کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها