تعداد بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲ - 2022 26 November
راه‌های ارتباطی: واتساپ و تلگرام: ۱۸۰۸، ۸۰۰، ۹۱۷، ۰ دفتر: ۰۹۰۳، ۵۳۸۳ - ۰۷۱ رایانامه (ایمیل):info@neyrizanfars.ir

بیمارستان شهدای سلامت
لطفاً در پست نوبت‌دهی کلینیک درمانگاه بیمارستان ذکر کنید نوبت برای همان روز نیست و شاید تا دو ماه دیگر هم نوبت ویزیت نشود. چرا نی‌ریز با همه جا فرق دارد؟ هر جایی درمانگاه دارد، برای همان روز نوبت می‌دهند و همان روز هم ویزیت انجام می‌شود. چرا نی‌ریز این گونه نیست؟
ضمناً کاش می‌شد برنامه کلینیک پزشکان را در روزنامه هم چاپ کنید.

پاسخ بیمارستان شهدای سلامت:
با سلام و احترام، نوبت برای بعضی از تخصص‌ها با تأخیر است و همه جا همین طور است. برای بعضی تخصص‌ها هم همان روز نوبت داده می‌شود. جهت اطلاع‌رسانی در روزنامه هم ان‌شاءا... اقدام خواهد شد.
-----------//-----------

اوقاف و امور خیریه
گفته می‌شود قیمت آب قنات آبادزردشت قرار است چند برابر شود. آیا این مسئله درست است؟

پاسخ اوقاف و امور خیریه:
با سلام، در مورد آب قنات آباد‌زردشت به استحضار می‌رساند که پایهٔ مزایده بر مبنای یکصد و سی هزار تومان توسط دو نفر کارشناس خبره محلی در سهم موقوفات تعیین و مزایده برابر ماده ۱۱ و ۱۴ آیین‌نامه قانون اوقاف برگزار و تا تاریخ ششم آذرماه ۱۴۰۱ مهلت شرکت در مزایده می‌باشد که تا زمان جلسه کمیسیون در تاریخ هفتم آذرماه ۱۴۰۱ که توسط اعضای کمیسیون مزایده پاکت‌های ارسالی باز خواهد شد، هیچ اطلاعی ندارد.
-----------//-----------

اوقاف و امور خیریه - شهرداری نی‌ریز
نامه زیر توسط جمعی از اهالی به دفتر نشریه ارسال شده لطفا بررسی فرمایید:
«باسلام، به استحضار می‌رساند که تعدادی از خانواده‌های محترم و معزز شهدا و اهالی طی نامه مورخه ۲۹/۷/۱۳۹۷ از شورای محترم شهر و جناب آقای فرغت شهردار محترم تقاضای ساماندهی و رسیدگی به وضع بد قبرستان ذی‌روح را که سه نفر از شهدای والامقام اوایل انقلاب در آن دفن شده‌اند نموده و نتیجه با عنایت به پیشنهاد جناب شهردار طی نامه شماره ۸۱۹ مورخه ۱۸/۳/۱۳۹۸ و اعلام تخصیص بودجه به مبلغ ۵۰ میلیون تومان جهت ساماندهی آرامستان مذکور از طریق کسر از ردیف اعتبار تملک پارکینگ فتح‌المبین و اختصاص اعتبار در شماره ۴۴۳۶ ردیف‌های عمرانی بودجه سال ۹۸ با موافقت کلیه اعضای محترم شورا اتخاذ تصمیم و در بند چهار صورتجلسه شورا، منعکس و جناب آقای شهردار با عزمی راسخ و مصمم به اجرای مصوبه شورا که خواسته خود و متقاضیان بوده، گردیدند. اما متأسفانه با تغییر ریاست شورا تاکنون مصوبه مذکور به مرحله اجرا در نیامده است؛ به استحضار می‌رساند که حدود ۲۰ سال قبل به همراهی آقای سید‌علاالدین فقیه با مالک زمین یاد شده تماس گرفته شد که اظهار نمودند زمین مورد بحث تحت عنوان وقف در اختیار اداره اوقاف و ... قرار نگرفته و برای دفن اموات اهالی انتخاب شده است که این موضوع مورد تأیید آقای شبان رئیس اسبق اداره اوقاف می‌باشد؛ لذا از ایشان خواسته شد که نسبت به ساماندهی آن اقدام فرمایند. اظهار نمودند که، چون زمین مورد بحث به عنوان وقف در اختیار این اداره نمی‌باشد، هرگونه هزینه جهت آن توسط این اداره جنبه قانونی ندارد؛ بنابراین با این وصف تنها سازمانی که می‌بایست نسبت به ساماندهی قبرستان ذی‌روح اقدام نماید، شهرداری خواهد بود. امید است اعضای محترم شهر و شهرستان به خصوص جناب آقای فرماندار و جناب آقای طهماسبی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی با پیگیری خواسته متقاضیان و به منظور تکریم از شهدای والامقام و خانواده معزز آنها، جناب آقای فرغت شهردار محترم را وادار به اجرای وظیفه قانونی خود نسبت به ساماندهی آرامستان مورد بحث که خود یکی از متقاضیان آن بوده است، فرمایند.»

پاسخ اوقاف و امور خیریه:
با سلام، در مورد قبرستان ذی‌روح، با توجه به این که درچند موقعیت مکانی قرار گرفته است و با عنایت به پیام ارسالی و متن اعلامی که شهردار محترم بر اساس نامه اهالی که در قبرستان ذی‌روح سه نفر از شهدای والا مقام اوایل انقلاب دفن می‌باشند و چنانچه شهرداری قصد ساماندهی و رسیدگی به قبرستان دایر را دارد که قبور شهدا درآن دفن است، باید با هماهنگی بنیاد محترم شهید اقدام کند و نسبت به مالکیت کل قبرستان ذی‌روح، مالکیت آن توسط اداره محترم ثبت اسناد و قوانین و مقررات در مورد وقف معاطات وگورستان‌های متروکه اظهارنظر خواهد شد.

پاسخ شهرداری نی‌ریز:
در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان در مورد بهسازی آرامستان ذی‌روح توسط شهرداری نی‌ریز، موارد زیر را جهت تنویر افکار عمومی به استحضار می‌رساند:
۱- عموم شهروندان عزیز استحضار دارند که آرامستان مورد اشاره در دو بخش کاملاً مجزا، یکی به صورت متروکه و با تاریخ دفن بیشتر از ۳۰ سال از آخرین تدفین و دومی با تاریخ دفن بعضاً کمتر از ۳۰ سال در حد شمال حسینیه حضرت علی‌اصغر (ع) در خیابان شمس‌المعالی و در مجاورت باغات حاشیه کانال موسوم به گودچاهی واقع شده است.
۲- برابر نص صریح قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه رسیدگی به امور آرامستان‌هایی با شرایط آرامستان ذی‌روح در حیطه اختیارات و وظایف سازمان مذکور است. در غیر این صورت برابر مفاد مندرج در ماده ۱۰۶ قانون شهرداریها، چرا سند مالکیت منطقه یاد شده متعلق به شهرداری نیست و حتی زمین مورد نیاز احداث کتابخانه عمومی واقع در میدان دانشجو توسط شهرداری با واگذاری زمین معوض به اداره اوقاف شهرستان تملک گردیده است؟
۳- شهرداری نی‌ریز متقاضی بهسازی آرامستان متروکه ذی‌روح بوده است، بودجه مورد اشاره به بهسازی و ساماندهی آرامستان متروکه ذی‌روح تخصیص پیدا کرده و نه دیوارگذاری و بهسازی آرامستان حد شمالی؛ بنابراین اساساً عدم اجرای مصوبه توسط شهرداری فاقد موضوعیت است.
۴- در سال ۱۳۹۸ و با توجه به رأی قطعی قضایی و صدور اجراییه در خصوص تملک پارکینگ مرکز شهر (فتح‌المبین)، شهرداری نی‌ریز نه تنها امکان کسر بخشی از ردیف بودجه تملک پارکینگ را نداشته است که مکلف و ناچار به هزینه‌کرد ۴ برابر بیش از ردیف پیش‌بینی شده در بودجه مصوب به مبلغی قریب به ۲ میلیارد تومان گردید و بی آن که حتی برای یک لحظه ارائه خدمات به شهروندان و سیر روند عادی شهرداری دچار اختلال گردد، غرامت مذکور پرداخت شد.
۵- با وجود موارد مطرح شده در سؤال، شهرداری نی‌ریز ضمن بررسی دقیق و سرشماری از قبور موجود در آرامستان متروکه ذی‌روح، به جهت رعایت موارد فقهی مترتب به هرگونه عملیات عمرانی مورد نیاز در محل مورد نظر، طی نامه رسمی به شماره ۲۴۸۹/۱۰/۱۳۹۸ مورخ ۲۰/۰۷/۱۳۹۸ خطاب به رئیس وقت شورای اسلامی شهر نی‌ریز خواستار برگزاری جلسه‌ای با مقامات مسئول وقت در شهرستان شده است که این جلسه هیچ گاه در دستور کار شورا قرار نگرفته و عملاً اجازه هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه مذکور را به جهت تصور بروز نارضایتی‌های اجتماعی ناشی از حساسیت‌های فقهی و مذهبی از شهرداری گرفت.
۶- اجرای عملیات دیوار‌گذاری آرامستان مورد اشاره سؤال کننده محترم که از بدو شکل‌گیری آرامستان طی ۴ دهه قبل نیز هیچ گاه موضوع بحث اجرایی نبوده است، صرف نظر از ضرورت و نیاز واقعی یا سلیقه شخصی ایشان، قطعاً موجب انسداد راه باغداران، مزرعه‌داران، دامداران و کشاورزان منطقه یاد شده و تخریب محل عبور آب اراضی مذکور خواهد گردید و به همین دلیل اجرای آن قطعاً موجب بروز نارضایتی‌های اجتماعی خواهد شد.
۷- قطعاً هر خدمت و عملی در راه حفظ فرهنگ ایثار و شهادت از جانب هر شخص و نهادی در مقایسه با جایگاه رفیع شهدای همیشه جاوید و قهرمان، ناچیز و غیر قابل محاسبه است؛ لکن توجه به برخی اقدامات انجام شده توسط شهرداری نی‌ریز در پنج سال گذشته، مؤید توجه مدیریت فعلی شهرداری نی‌ریز به حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است. در این خصوص مواردی همچون بازطراحی و چاپ تصاویر مطهر شهدا در سطح شهر که طبعاً در شرح وظایف قانونی سایر نهاد‌های متولی بود، انجام عملیات عمرانی قابل توجه در مقبره شهدای گمنام شهر نی‌ریز، تملک و آزادسازی املاک واقع در حد شرق گلزار شهدای شهر نی‌ریز و طراحی و ساخت اجرای بوستان مذکور با بهترین کیفیت را می‌توان نام برد.
۸- شایان ذکر است با توجه به نظامات اداری موجود که احتمالاً سؤال کننده محترم از آن‌ها بی اطلاع است، هیچ یک از مقامات مسئول هیچ گاه دستور به اجرای کار یا فعالیتی که در مغایرت با قوانین است صادر نخواهند کرد و کسی را وادار به رفتار خلاف مقررات نمی‌نمایند.
موارد فوق مکرراً در دیدار‌های عمومی و یا جلسات شورای شهر قبلاً به ایشان اعلام شده است.
-----------//-----------

آموزش و پرورش
آموزش و پرورشی که. اوضاع توزیع کتب درسی هم که در نی‌ریز خراب است؛ اردیبهشت ماه از مردم پول کتاب گرفته اند و هنوز کتاب‌ها به بعضی دانش‌آموزان نرسیده است. انتظار فرهنگ و مطالعه و مطالبه و... از چه کسی داشته باشیم؟! جلسه شورای اداری برای بررسی کدام مشکلات است؟ درد دین نداریم، اگر داشتیم واگر شیعه امیرالمؤمنین بودیم و اگر ولایتمدار بودیم، سخنان رهبرمان بر زمین نمی‌ماند.

پاسخ آموزش و پرورش:
وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً
پیرو انتقاد یکی از شهروندان دلسوز شهرمان که دغدغه آموزش داشته در هفته نامه نی ریزان فارس لازم دانستم جهت اطلاع همشهریان عزیزمان نکاتی را به عرض برسانم.
اولاً طبق فرموده امام راحل و عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی ایران، آموزش و پرورش مهمترین رکن حیات فرهنگی و مؤثرترین عامل رشد اجتماعی است؛ و رهبر عزیز و فرزانه‌مان حضرت آیت‌ا... العظمی امام خامنه‌ای، معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور دانسته و همواره به مسئولان امر ارتقاء جایگاه معلم و عدم تضعیف جایگاه فرهنگیان را یادآوری فرمودند.
آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان شهرستان نی‌ریز با برنامه‌ریزی دقیق و برگزاری جلسات روشنگری و پاسخگویی به سؤالات و شبهات به دانش‌آموزان در مدارس و با شرکت شکوهمند در راهپیمایی ۱۳ آبان‌ماه، الحمد‌ا... در جریانات اخیر با تمام حربه‌ها و جنگ تمام عیار رسانه‌ای دشمن، با بصیرت و آگاهی فرهنگیان و دانش‌آموزان حضور پررنگی داشته و دارد و جزء محدود شهرستان‌هایی است که با تشکیل کار گروه تخصصی جهاد تبیین، برای آموزش و روشنگری در مدارس اقدامات لازم انجام داده است.
ثانیاً در مورد کتب درسی به عرض برسانم که ثبت سفارش خرید کتاب به صورت گروهی توسط مدیران محترم مدارس یا به صورت فردی توسط دانش‌آموزان در سامانه کتب درسی انجام و مبالغ ریالی بلافاصله به حساب سامانه فروش کتب وزارتخانه واریز گردیده و کتب تحویل مدارس و دانش‌آموزان شده است. اما مشکل تعداد اندک کسانی که هنوز موفق به دریافت کتاب نگردیده‌اند، این است که عده‌ای به علت تغییر رشته، جابه‌جایی و انتقالی و ثبت سفارش خرید بعد از مهر ماه بوده که به حمد‌ا... با پیگیری‌های انجام شده، بخش مهمی از این معضل برطرف شده و برای رفع کامل اندک مشکل باقیمانده، تلاش‌های خوبی شکل گرفته و در حال انجام است. لازم به ذکر است به این نکته اشاره کنم که مشکل کتب درسی تنها مربوط به شهرستان ما نیست و به دلیل شرایط کرونایی گذشته و نبود آمار دقیق دانش‌آموزان، این مشکل در تمام کشور و استان وجود دارد و شهرستان ما جزو شهرستان‌هایی است که مشکل کمتری در این زمینه دارد.
در‌های انتقاد و پیشنهاد همیشه به روی مردم عزیز و بصیرمان باز بوده و ان‌شاءا... که خداوند متعال عاقبت همه ما را ختم به خیر کند؛ و العاقبة لاهل التقوی و الیقین.
والسلام علیکم
-----------//-----------

بنیاد مسکن
من یکی از متقاضیانی هستم که چندین ماه است هر روز به بنیاد مسکن سر می‌زنم و تماس می‌گیرم. پس چرا به من وام نمی‌دهند؟ چرا من را با این وضع خانه و زندگی که از آن بازدید شده، به بانک معرفی نمی‌کنند؟
-----------//-----------

امور آبفا
مدت دو هفته است که آب در جوی واقع در خیابان امام حسین کنار سوپرمارکت دهقان به علت نشتی، هدر می‌رود و حتی پایه برق هم نم کشیده و خطرناک شده است. چندین بار هم با اداره آبفا تماس گرفتیم که نتیجه‌ای نداشته است. لطفاً پیگیری کنید.
-----------//-----------

شهرداری نی‌ریز
من به نمایندگی از اهالی کوچه معروف به کنج بهشت واقع در خیابان خلیل شهید، کوچه شماره ۱۳، آخرین فرعی سمت چپ، کوچه نان‌پزان، مزاحم می‌شوم و عاجزانه از شهرداری تقاضا دارم این کوچه را آسفالت کنند و ما را از فلاکت نجات دهند.

پاسخ شهرداری نی‌ریز:
آسفالت معبر مذکور در دستور کار شهرداری نی‌ریز قرار دارد و بر اساس نوبت‌دهی انجام شده، اجرا خواهد شد.
-----------//-----------

راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
بعد از بولوار دارالرحمه، جاده خیلی باریک است. چند نفر باید کشته شوند تا اقدام کنید؟ چرا رسیدگی نمی‌کنید؟ جاده شلوغ و غیر استاندارد است. مخصوصاً زمان ورود به بولوار که راننده دچار خطای دید می‌شود و به یکباره به وسط بولوار برخورد می‌کند. عرض پل هم بسیار کم است. طبق آمار، تقریباً هر یک ماه چند تصادف مرگبار در این مسیر اتفاق می‌افتد. لطفاً رسیدگی کنید.
-----------//-----------

نی‌ریزان فارس
۱- آمار بگیرید در یک سال گذشته، چندتصادف فوتی در جاده‌های روستا‌های بخش مرکزی داشته‌ایم؟
نی‌ریزان فارس: با سلام و سپاس، بررسی خواهیم کرد.
۲- در مورد عکس اهالی شناخته شده نی‌ریز در اوایل دهه ۱۳۵۰ خورشیدی که در ستون یادگاران روزنامه چاپ شده، می‌خواستم بگویم به وضوح مشخص است که منطقه دور قلات و بیسوون نیست.
نی‌ریزان فارس: با سلام و سپاس، از اظهار نظر جنابعالی متشکریم.
*****
پاسخ شورای شهر نی‌ریز
با احترام، در پاسخ به سؤال شهروند گرامی که در شماره قبل در خصوص مسکن ملی درج شد، به اطلاع می‌رساند؛ مجموعه شورای اسلامی شهر نی‌ریز از نزدیک شاهد تلاش‌های بی‌وقفه فرماندار محترم و انقلابی نی‌ریز در جهت تغییر مسکن ملی از ۴ واحد ۲ طبقه به ۲ واحد ۲ طبقه بوده و مطمئناً این موضوع بدون تلاش‌ها و دلسوزی‌های ایشان به سرانجام نمی‌رسید.
در مورد زیرساخت‌های مسکن ملی، مجموعه شورای اسلامی قول نهایت مساعدت و همکاری مطابق با قانون را به شهروندان گرامی می‌دهد.
در مورد بقیه موارد هم ان‌شا‌ءا... مسئولان مربوطه پاسخگوی شهروندان عزیز خواهند بود.

ادارات، سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در این شماره به سؤالات و انتقادات مردمی پاسخ نداده‌اند:
- بنیاد مسکن
- امور آبفا
- راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها