تعداد بازدید: ۹۰۷
کد خبر: ۱۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸ - 2022 26 November

بی‌همه‌چیز فیلمی ایرانی در ژانر درام اجتماعی به کارگردانی محسن قرائی است که در سال ۱۳۹۹ منتشر شد.  این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌است. این فیلم که با اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور ملاقات بانوی سالخورده نوشته فریدریش دورنمات ساخته شده‌است.

خلاصه داستان
در روستایی پیش از انقلاب فردی خان‌زاده با نام امیر به عنوان قاضی محلی در روستا فعالیت می‌کند و به خاطر سابقه خوبی که داشته، مردم به او اعتماد کامل دارند و بخش مهمی از کارهای روستا را به امیر سپرده‌اند. حال پس از سال‌ها یکی از اهالی روستا با نام لی لی که از روستا به خاطر تهمت مردم به روسپی بودن رفته، به عنوان اشراف‌زاده به روستا برمی‌گردد و به مردم وعده می‌دهد که در صورت کشتن امیر، پول زیادی به آن‌ها خواهد داد…

او در 16 بخش در جشنواره فجرکاندیدا شد و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی توسط محسن قرایی و محمد داوودی، بهترین تدوین توسط عماد خدابخش، بهترین موسیقی متن توسط حامد ثابت، بهترین طراحی لباس توسط مارال جیرانی و جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران را دریافت کرد.

از دریچه نقد همه چیز تمام

فیلم بی همه چیز بی‌شک یکی از به قاعده و همگن‌ترین آثار سینمایی چند سال اخیر ایران است. فیلم تمام مؤلفه‌های لازم برای رقص موزون و همزمان در تمام ابعاد را داراست. از فیلمنامه گرفته تا کارگردانی و بازی و صحنه‌پردازی و فیلمبرداری و لباس و…

بر کسی پوشیده نیست که سراغ گرفتن از اقتباس برای هر فیلمنامه‌نویسی امری سهل و ممتنع است. اقتباس تیغی است دو لبه که یک سوی آن به رستگاری ختم می‌شود و سوی دیگرش به گرداب زوال و سرگیجه می‌رسد. فیلم بی همه چیز جزو دسته موفق‌ها در جریان اقتباس است. متن نمایشنامه ملاقات با بانوی سالخورده اثر دورنمات یکی از متن‌های مطرح جهانی است که بارها و بارها در ایران خودمان روی صحنه تئاتر اجرا شده است، پس سراغ گرفتن از اثری آشنا برای مخاطب جدی سینما به خودی خود، خطر محسوب می‌شود. در این فیلم اما با تکیه بر شناخت درست بر متن و تسلط بر جوانب مختلف آن از یکسو و شناخت ویژگی‌های جغرافیایی و فرهنگی ایران از سوی دیگر، فرآیند تبدیل کردن متن فرنگی به نوشته‌ای ایرانی و قابل فهم و لمس برای مخاطب به خوبی و به شکلی روان، رقم خورده است.

 

بی همه چیز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها