تعداد بازدید: ۸۰
کد خبر: ۱۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵ - 2022 12 November
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

گاهی اشتباهات ساده اما خطرناکی در فرهنگ رانندگی ما وجود دارد که باعث به وجود آمدن حوادث زیادی می‌شود. در این نوشتار به این اشتباهات می‌پردازیم.

گردش بدون استفاده از راهنما
راهنما یکی از کم‌‌کاربردترین آپشن‌های خودرو در فرهنگ رانندگی برخی افراد است! تغییر مسیر بدون استفاده از راهنما، راننده‌های دیگر را سردرگم می‌کند و گاه یک واکنش ناگهانی از طرف آن‌ها موجب بروز حادثه می‌شود. خوب است که حتی در راه‌های فرعی و خلوت، از فاصله نزدیک به ۱۰۰ متری تقاطع، چراغ ‌راهنما استفاده کنیم تا این مسئله مهم برای ما تبدیل به عادت شود.

گردش از سمت مخالف
بعضاً در تقاطع‌ها دیده می‌شود که یک خودرو برای نمونه در سمت راست تقاطع پشت چراغ‌ قرمز ایستاده و با سبز شدن چراغ، قصد گردش به سمت چپ را دارد. این کار علاوه بر حادثه‌ساز بودن، جریان ترافیک را هم تا حد قابل‌ توجهی کند می‌کند. همیشه باید پیش از رسیدن به تقاطع، مسیر حرکت را با مسیر گردش خود هماهنگ کنیم.

نشاندن کودکان در ردیف جلو
به دلیل وجود ایربگ، نشاندن کودکان روی صندلی‌های ردیف جلو بسیار خطرناک است.
حتی دیده شده برخی والدین پا را فراتر گذاشته و با در آغوش گرفتن کودک، هم‌زمان رانندگی هم می‌کنند. بدون تردید در این حالت، باز شدن ایربگ، نتیجه‌ای فاجعه‌ بار به دنبال خواهد داشت. لازم است فرزندان خود را روی صندلی عقب بنشانید و برای کودکان کوچک‌تر، حتماً از صندلی مخصوص کودک استفاده کنید.

عدم رعایت حداقل سرعت
درست است که سرعت زیاد، دلیل خیلی از حوادث رانندگی است ولی گاهی سرعت‌پایین هم می‌تواند خطرناک باشد. برای خیلی از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، علاوه بر حداکثر سرعت، یک حداقل سرعت هم تعریف ‌شده که عدم رعایت آن می‌تواند خطر برخورد دیگر خودروها از پشت را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، حرکت آهسته نزدیک خروجی‌های بزرگراه‌ها می‌تواند موجب ایجاد ترافیک شود.

روشن نکردن چراغ‌ها
تا قبل از تاریکی کامل هوا
فلسفه وجود چراغ در خودرو این است که ببینیم و دیده شویم. ولی متأسفانه خیلی از رانندگان، تنها به بخش « ببینیم» دقت کرده و از «دیده شدن» غفلت می‌کنند. ازاین‌رو، تا پیش از تاریکی مطلق هوا، چراغ‌های خودرو خود را روشن نمی‌کنند. غافل از این‌که در هنگام نیمه ‌تاریک بودن هوا (اصطلاحاً گرگ‌ و میش)، دید انسان به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. پس لازم است تا در این زمان‌ها، حداقل چراغ‌های کوچک روشن باشد تا خودرو به ‌راحتی توسط دیگر راننده‌ها دیده‌شده و از بروز حادثه جلوگیری شود. یقیناً این کار موجب کوتاه شدن طول عمر چراغ‌های خودرو نخواهد شد.

نبستن کمربند ایمنی در راه‌های فرعی
امروزه خودروهای جدید به حداقل ۲ ایربگ مجهزند. احتمالاً می‌دانید که ایربگ و کمربند ایمنی مکمل یکدیگر بوده و باز شدن ایربگ بدون استفاده از کمربند ایمنی، بسیار خطرآفرین است. از این ‌رو، همیشه لازم است حتی در مسیرهای خلوت و راه‌های فرعی هم کمربند ایمنی سرنشینان بسته باشد. چون در غیر این صورت، حتی یک ضربه نه‌چندان شدید، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. یادمان باشد که فلسفه وجود کمربند ایمنی در خودرو، تضمین سلامت سرنشینان است نه جلوگیری از جریمه شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها