تعداد بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸ - 2022 29 October
با حضور نماینده و مسئولان در شورای شهر:
مشکلات بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز با حضور مسئولان این حوزه در دو جلسه پیاپی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

در این جلسه که سه‌شنبه و چهارشنبه 3 و 4 آبان در ساختمان شورای شهر نی‌ریز برگزار شد، مسائلی از جمله راه‌اندازی بخش اتفاقات بیمارستان قدیم به عنوان درمانگاه 24 ساعته، مشکلات بخش تزریقات و همچنین کمبود دارو در داروخانه بیمارستان، نیاز به پایگاه اورژانس 115 در گردنه لای‌رز  و همچنین پایگاه دوم شهری نی‌ریز، نیاز به آمبولانس بیشتر و  کمبود پزشک متخصص، نبود تاکسی‌تلفنی شبانه‌روزی و سرویس برای بیمارستان جدید و نیاز به افزایش خدمات درمانگاه شفا بررسی شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز ابتدا به موضوع کمبود پزشک متخصص در شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت:«شرایط درآمدی و پرداختی دولتی به پزشکان متخصص که آن هم با تأخیر یک سال پرداخت می‌شود، هیچ انگیزه‌ای برای آنها باقی نمی‌گذارد و بیشتر آنها در حال مهاجرت هستند. فقط برای یک طرح اجباری و منطقه محروم است که به شهرستانهایی مثل نی‌ریز می‌آیند و این باعث می‌شود بیمارستانها به مشکل نیروی انسانی بر بخورند. آذرماه هر سال معمولاً زمان تقسیم پزشکان است که در بیمارستانهای دولتی تقسیم می‌شوند و این می‌طلبد که با کمک نماینده مجلس تلاش کنیم مثل شهرستانهای دیگر تعداد متخصص مورد نیاز بیشتری را به نی‌ریز جذب کنیم و حداقل سهم ما را به جای دیگری ندهند.»

دکتر داور آل‌داود افزود: «بعد از طرح تحول سلامت، تقریباً تمامی بیمارستانهای دولتی ورشکسته شده‌اند و میزان بدهکاری آنها آن قدر زیاد است که باعث می شود انگیزه‌ای برای کار نباشد. نزدیک به یک سال است که متخصص بیهوشی نداریم و من به صورت مشارکتی از یزد آورده‌ام. اما  سه ماه است هیچ پولی به او داده نشده است.»

وی گفت: «وقتی یک سزارین ساده در بیمارستانهای خصوصی 12 تا 20 میلیون تومان هزینه دارد و در بیمارستان دولتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که آن را هم یک سال بعد به پزشک می‌دهند، اینها باعث از بین رفتن انگیزه یا پدیده زیرمیزی می‌شود. این مشکل سراسری است و هنوز راهکاری برای مقابله با آن نداریم. من با وجودی که می‌دانم چه کسانی زیر‌میزی می‌گیرند، باید چشمانم را ببندم تا پزشک از اینجا نرود؛ چون جایگزینی ندارد. باید این را بگویم که پزشک متخصص اگر بخواهد اینجا بماند، یا باید بومی باشد، یا برای گذراندن طرح مجبور باشد این جا بماند یا این که زیر میزی بگیرد.»

موافقت با تأسیس درمانگاه
رئیس شبکه بهداشت با بیان این که هفته گذشته موافقت اصولی تأسیس درمانگاه در بیمارستان قدیم را گرفته و کارهای اولیه انجام شده، گفت: «برای گرفتن پروانه اصلی نیاز به مجوز آتش‌نشانی و شهرداری داریم. اگر نهایی شود، برای این درمانگاه مجوز پزشک عمومی و متخصص صادر شده و رادیولوژی هم انجام خواهد شد.»

آل داود با بیان این که برخی می‌گویند بخش تزریقات بیمارستان نباید خصوصی باشد، عنوان داشت: «ما قانون داریم هر بخشی را که بتوانیم، باید خصوصی کنیم. خیلی بخشها ضررده است و باید خصوصی شود تا خدمات بهتری ارائه گردد. اگر دولتی شود، باید با همین کادر تزریقات انجام شود و با این کار انگار ما چهار نیرو به سیستم اضافه کرده‌ایم و این به نفع ما است. ضمن این که هم‌اکنون بخش تزریقات در درمانگاه شهید فقیهی از شنبه تا چهارشنبه صبح و عصر (۸ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۱) و پنجشنبه‌ها صبح فعال است.»

هجوم آنفلوآنزا و کمبود دارو
وی به پیک بیماری آنفلوآنزا در کشور اشاره کرد و گفت: «با شروع مدرسه‌ها، ورود زائران به کشور و نزدن ماسک توسط مردم، بعد از سه سال شیوع آنفلوآنزا را شاهد هستیم و هر کاری کنیم، تا یک دوره دو ماهه درگیر آن خواهیم بود. بخش اورژانس بیمارستان فوق‌العاده شلوغ شده و چارت بیمارستان هم یک پزشک اتفاقات و یک پزشک عمومی است‌. اگر درمانگاه‌های سطح شهر تا زمان برقراری این پیک، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ارائه خدمت کنند، کمک بزرگی است.

همچنین من در سال 1398 پزشک طب اورژانس را به بیمارستان آوردم. این در حالی است که به جز شیراز و تا حدودی داراب و کازرون، متخصص طب اورژانس که سه سال بیشتر از پزشک عمومی درس خوانده، در بیمارستانهای استان وجود ندارد. تا الان کمبود پزشک عمومی نداشته‌ایم و اگر کسی باعث رفتن آنها شود، بزرگترین ضربه را به سیستم درمانی زده است.»

آل‌داود با بیان این که کارخانه‌های سرم‌سازی کشور مشکل پیدا کرده‌اند، گفت: «ما به پزشکان می‌گوییم بعضی داروها را اضافه ننویسند. حدوداً روزی ۸۰۰ سرم فقط در بیمارستان ارائه می‌دهیم و این خیلی زیاد است. فرهنگ بدی که ایجاد شده این است که من تا سرم نزنم، خوب نمی‌شوم. ضمن این که کمبود کشوری آنتی‌بیوتیک اطفال هم وجود دارد. متأسفانه بعضی شرکتها دارو را احتکار می‌کنند.»

او با اشاره به این که در آینده‌ای نه چندان دور پایگاه اورژانس 115 لای‌رز و همچنین پایگاه دوم شهری نی‌ریز راه‌اندازی می‌شود، اظهار داشت: «تعداد هزار آمبولانس برای کشور درحال خریداری است و اگر نماینده مجلس بتواند فشار بیاورد و برای نی‌ریز هم بگیرد، کمک زیادی به ما می‌شود. به ویژه این که آمبولانسهای بیمارستان مستهلک و از رده خارج شده است.»

وی به مشکلات داروخانه بیمارستان هم اشاره کرد و گفت: «هر ماه بیش از یک میلیارد تومان هزینه داروخانه است. اگر پرداختی دانشگاه به موقع انجام نشود که بهترین حالت آن چهار تا پنج ماه است، مسئول داروخانه باید سرمایه زیادی داشته باشد. ما واقعاً تا زمانی که در بیمارستان قدیم بودیم مشکل عمده‌ای نداشتیم و کمبودها توسط داروخانه‌های داخل شهر جبران می‌شد. حالا اما هیچ جایگاهی برای انبار دارویی در بیمارستان جدید دیده نشده و هزینه جابه‌جایی دارو هم اضافه شده است. آن زمان داروخانه درآمد مطبهای سطح شهر را هم داشت. قرارداد مسئول داروخانه برای بیمارستان قدیم بود و ما اصرار کردیم قبول کند قرارداد را به بیمارستان جدید منتقل کند. شما ببینید ما فقط ۷۰۰ ورودی بیمار در یک روز جمعه داشتیم که این شوخی نیست. فاصله انبار هر چقدر هم باشد، مشکل ایجاد می‌کند البته بخشی از مشکلات داروخانه تقصیر خودمان است.»

او با بیان این که اگر خط ویژه‌ای برای رفت و آمد به بیمارستان جدید راه بیفتد خیلی از مسائل حل می‌شود، افزود: «تمدید قرارداد‌ها توسط دانشگاه عقب افتاده و همه شرکتهای دارویی زمان انتهای قرارداد داروخانه، به صورت چکی کار نمی‌کنند. در نتیجه داروخانه 4 ماه 4 میلیارد تومان نقدی خرید کرده و بیمارستان فقط یک و نیم میلیارد تومان به داروخانه پرداخته است. با این وجود عملهای اورژانسی ما لغو نمی‌شود. همه استانها عملهای الکتیو را لغو کرده‌اند و ما نمی‌توانیم بیمار تصادفی را فدای عمل زیبایی بینی کنیم.»

متخصص بیهوشی نداریم
رئیس بیمارستان شهدای سلامت نیز به مشکل نبود متخصص بیهوشی در بیمارستان اشاره کرد و عنوان داشت: «هیچ نیروی طرحی و استخدامی بیهوشی نداریم. بیهوشی مثل قلب بیمارستان است که اگر نباشد، اتاق عمل و مهمتر از آن زایشگاه در خطر است و ممکن است سزارینهای اورژانسی را هم نتوانیم نگه داریم. ما در حال استفاده از متخصصان مشارکتی هستیم که طبق تعرفه ماهیانه ۱۳۰ میلیون تومان باید به آنها پرداخت شود و اگر نتوانیم بپردازیم، کار را رها می‌کنند و در استان در لیست سیاه قرار می‌گیریم و دیگر هیچ متخصصی به نی‌ریز نمی‌آید. یکی دو متخصص بیهوشی هم سهمیه امسال استان است که بعید است به نی‌ریز بدهند.»

دکتر پیمان امیدواری افزود: «بخش تزریقات ما از نظر ساختاری مشکل دارد. تعداد تخت را نمی‌شود بیشتر کرد و اجازه تغییرات در ساختمان را هم نمی‌دهند.»

وی گفت: «در مورد داروخانه همه تلاش ما این بود که موارد اورژانسی زمین نماند. الان وضعیت سرم خوب است؛ ولی مشکل اساسی ما کمبود داروهایی مثل آنتی‌بیوتیکها و حتی استامینوفن و بروفن است. باید به سرعت اقدام شود تا در پیک  آنفلوآنزا مشکلی پیش نیاید.»

درمانگاه شفا جمعه‌ها باز است
در ادامه جلسه، احسنی مسئول درمانگاه شفا با تأکید بر شاخصه‌های رو به رشد این درمانگاه، از همکاری نکردن پزشکان برای حضور در این درمانگاه انتقاد کرد و گفت: «ما می‌توانیم ماهیانه حقوق پزشکان را پرداخت کنیم؛ ولی تعرفه ما غیر دولتی است و پزشکان باید کمی سطح توقعشان را پایین بیاورند. پروانه ما ۲۴ ساعته است؛ ولی فعلاً شرایط آن را نداریم. مثلاً یکی از شرایط، بودن آمبولانس داخل درمانگاه است.»
در ادامه جلسه قرار شد پزشک درمانگاه شفا تا زمان سپری شدن پیک آنفلوآنزا، جمعه‌ها صبح و عصر بیماران را ویزیت کند.

احسنی با بیان این که داروخانه درمانگاه شفا هر شب تا ساعت 22 باز است، از دکتر آل‌داود خواست تا برای حضور متخصص چشم پزشک در درمانگاه شفا همکاری کند.

وی افزود:‌«مردم توقع دارند که درمانگاه شفا همه چیز داشته باشد؛ به خصوص حالا که فاصله بیمارستان از شهر زیاد شده است. مردم مشکلات بینایی زیادی دارند. دکتر فرغت که خود نی‌ریزی است، تا درمانگاه شفای استهبان می‌آید؛ ولی چرا به اینجا نمی‌آید؟»

مهلت یک ماهه
در ادامه، احمدی رئیس هلال‌احمر از عقب افتادن قول دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر راه‌اندازی درمانگاه شبانه‌روزی در بیمارستان قدیم گلایه کرد و گفت:‌ «آنها به بهانه کاهش درآمد بیمارستان بهانه‌جویی می‌کنند و کار را عقب می‌اندازند. بیمارستان قدیم متعلق به جمعیت هلال‌احمر است و درخواست مردم، درمانی شدن این ساختمان است. مدیرکل ما پرسید دانشگاه علوم پزشکی می‌خواهد چکار کند؟ اگر تا یک ماه دیگر درمانگاه را نهایی نکرد، هلال‌احمر می‌خواهد خودش درمانگاه تأسیس کند. ضمن این که این طور نباشد که درمانگاه تأسیس کند و برای ۸۰ اتاق دیگر آن برنامه نداشته باشند. در این صورت، هلال‌احمر خودش می‌تواند با احداث درمانگاه، مرکز توانبخشی یا داروخانه، آن را به کار گیرد.»

 در ادامه جلسه قرار شد که اگر تا یک ماه دیگر این کار نهایی نشد، موضوع به شکل جدی با دانشگاه علوم پزشکی مطرح و تصمیم دیگری گرفته شود.

رشد قابل توجه متخصصان
رئیس شورای خیرین سلامت شهرستان نی‌ریز یکی از دلایل نماندن پزشکان متخصص در نی‌ریز را نبود پانسیون و امکانات آن ذکر کرد و گفت: «هر چند ما 250 میلیون تومان وسایل منزل از طرف شورای خیرین سلامت  برای پانسیونها تهیه کرده‌ایم، اما پزشکان حالا مشکل رفت و آمد از پانسیونهای واقع در بیمارستان قدیم تا بیمارستان جدید را هم دارند.»

حجت شفیعی افزود: «دلسردی پزشکان، دریافت نکردن پولشان بعد از یک سال است؛ هر چند دکتر آل‌داود تا جایی که بتواند برای نگه داشتن پزشکان تلاش می‌کند. ما پزشک بیهوشی را باپرداخت 50 میلیون تومان کمک شورای خیرین نگه داشتیم؛ ولی باید فکر اساسی کرد.

تا قبل از آمدن دکتر آل‌داود، ما 8 پزشک متخصص در بیمارستان داشتیم که حالا به ۵۱ نفر رسیده است. اما با همین وضعیت، یک نوبت چشم‌پزشکی را سه ماه دیگر می‌دهند.»

وی گفت: «اگر یک پزشک به درمانگاه شفا برود، طبق قانون دولت چهار پنجم حقوقش را کم می‌کند. شهرستان لامرد این مسئله را به صورت قانونی لغو کرده و مجوز را از وزارت کشور گرفته است. برای حل این مشکل، باید تعامل بین دانشگاه علوم پزشکی و تأمین اجتماعی باشد.»

دکتر مریم صادق هم اظهار داشت: «باید در مورد شایعاتی که برای تخریب افراد و مسئولان انجام می‌دهند، بررسی بیشتری شود. دکتر آل‌داود در دوران کرونا زحمت زیادی کشید و اگر او غیر بومی است، از خیلی بومی‌ها دلسوزتر است.»

لزوم ایجاد هیئت‌امنای بیمارستان
قطبی عضو شورای شهر نی‌ریز ضمن انتقاد از وضعیت کمبود دارو در داروخانه بیمارستان و مشکل رفت و آمد برای مردم، و همچنین بسته بودن در اصلی کنار بخش دیالیز، گفت: «باید از پزشکان متخصص دعوت کنیم و از آنها بپرسیم که مشکلتان چیست که به نی ریز نمی‌آیید؟»

وی افزود: «روی  داروخانه‌های شهر نظارت نیست و بعضی از آنها می‌گویند سیستم قطع است و به این بهانه، دارو را آزاد حساب می‌کنند.»

سیدعلاءالدین فقیه دیگر عضو شورای شهر نی‌ریز، خطاب به فرماندار گفت: «شما که تأکید بر انجام کارهای بزرگ دارید، دانشکده پیراپزشکی خواسته همیشگی مردم این شهرستان بوده و هست. ضمن این که پیشنهاد می‌کنم هیئت امنای بیمارستان یا شورای همیاری بیمارستان تشکیل و از پتانسیل مردم برای رفع مشکلات استفاده شود.»

به دنبال پزشک متعهد بروید
فرماندار شهرستان نی‌ریز هم گفت: «مردم رنج و سختی‌های زیادی دارند. باید دغدغه همه ما این باشد که باری از دوش مردم برداشته شود. کارهای بزرگ آدمهای بزرگ می‌خواهد. حوزه سلامت با جان مردم سر وکار دارد. ما سه موضوع آب، ورزش و جوانان و سلامت را در حوزه‌های اصلی کار خود قرار داده‌ایم و در شهرستان نی‌ریز، چارچوب و هدف اعتلای شهرستان را برایش مشخص کرده‌ایم.»
یوسفی افزود: ‌«یک پزشک متخصص متعهد نباید همه نگاهش به پول باشد و ما باید به دنبال پزشک متعهد باشیم. بعضی پزشکان نی‌ریزی می‌گویند ما از خدایمان است برای همشهریانمان خدمت کنیم؛ ولی کسی به دنبال ما نمی‌آید.»

وی با بیان این که مسئله تاکسی یا تاکسی‌تلفنی شبانه‌روزی و سرویس برای بیمارستان را حتماً دنبال می‌کند، از تخصیص یک خودروی دو میلیاردی صحرانوردی برای هلال احمر خبر داد و عنوان داشت: «ما به سراغ دکتر شریفی رفتیم و گفتیم یا درمانگاه را در بیمارستان قدیم راه می‌اندازید یا ساختمان آن را تحویل هلال‌احمر می‌دهیم، و آنها گفتند حتماً آن را راه می‌اندازیم. همچنین اگر مشکلات درمانگاه شفا حل شود، باری از دوش مردم برداشته می‌شود و ما کمک می‌دهیم موانع آن برداشته شود.»

کمبود نداریم
در ادامه جلسه، نماینده مجلس با بیان این که مشکلات و کمبودهای عمده‌ای نداریم، گفت:‌ «این قابل انکار نیست که پزشکان به خاطر پول به نی‌ریز نمی‌آیند؛ اما دولت انصافاً دارد تلاش می‌کند و ما هم تلاش می‌کنیم. این که بگوییم هیچ چیزی نداریم درست نیست و اگر ما این حرف را بزنیم، مردم باور می‌کنند.»
فرهاد طهماسبی عنوان داشت: «در جلسات تهران با وزیر بهداشت، اولویت دریافت دستگاه ام‌آر‌آی در بین شهرستانهای فارس به نی‌ریز داده شده است. برای نی‌ریز کارهای خوبی انجام شده و برای پایگاه‌های اورژانس هم آقای کچویی خوب پیگیر بود و نتایج خوبی گرفتیم. در مورد متخصصان و کمبود آن هم در آذرماه که زمان تقسیم آنها است، پیگیری می‌کنیم.»

استمرار جلسات
مجتبی افسر عضو شورای شهر نی‌ریز در پایان، دغدغه همه مسئولان را خدمت به مردم دانست و گفت: «من شاهد بودم که در زمان کرونا ماسک نبود و دکتر آل‌داود به صورت شخصی می‌رفت و از جاهای دیگر ماسک تهیه و وارد شهرستان می‌کرد. »
وی از جلسات آینده شورای شهر با معاون درمان علوم پزشکی فارس و متخصصان نی‌ریزی ساکن در دیگر شهرها خبر داد تا مشکلات حوزه درمان بررسی و راهکارهای حضور متخصصان در نی‌ریز بررسی شود.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
0
0
بهتره تیتر بزنید بررسی مشکلات درمانی شهر نی ریز متاسفانه در بررسی ها بخش های تابعه جزیی از نی ریز نیستند
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها