تعداد بازدید: ۸۵
کد خبر: ۱۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰ - 2022 29 October
نیم نگاه
در کمتر از یک ماه به بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تلویزیون باید با چند مسئله در زمینه پخش بازی‌ها تکلیفش را روشن کند، که احتمالاً نیازمند تصمیم‌گیری جدید در برخی موارد ممنوعه‌ی گذشته است.  
نویسنده : عصر ایران؛ نهال موسوی 

یکی از این موارد اصلی این است که فیفا اعلام کرد: «در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شاهد حضور ۶ داور زن خواهیم بود که ۳ نفر آن‌ها داور وسط هستند.» 

در این جام جهانی برای نخستین بار فیفا قصد دارد که از داوران خانم برای قضاوت بازی‌ها استفاده کند که این یک اتفاق خاص و مورد توجه در تاریخ رقابت‌های جام جهانی است.

پیر لویئجی کولینا رئیس کمیته داوران فیفا گفت: «به وضوح بگویم که آنچه برای ما اهمیت دارد کیفیت داوران است نه جنس آنها.»

فیفا نام شش داور زن را در فهرست داوران جام جهانی ۲۰۲۲ قرار داده است.

در وهله اول باید دید با توجه به چنین تصمیمی اگر برای یکی از ۳ بازی ایران در قطر مقابل آمریکا، انگلیس یا ولز داور وسط یا حتی داور کنار خانم انتخاب شود تلویزیون چه تصمیمی خواهد گرفت؟ با توجه به اسامی و ملیت این داوران از ۶ نفر آن‌ها ۵ نفر قطعاً شانس این را دارند که به عنوان داور در بازی‌های ایران حضور داشته باشند.
همین چند هفته قبل در بازی دوستانه تیم ملی مقابل سنگال یکی از کمک داور‌ها خانم بود، که در پخش تلویزیونی تا سر حد امکان تصویر او نشان داده نشد.

پیمان جبلی (رئیس صداوسیما) در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره پخش زنده مسابقات جام جهانی که داور زن دارند به شکلی تلویحی اعلام کرد که مسابقات را پخش خواهیم کرد و گفت: «در بازی کشتی که همین دیروز پخش شد، داور زن بود و ما مشکلی نداشتیم و مسابقه را پخش کردیم.» 

طبیعتاً همه می‌دانیم که پوشش داوران در رشته کشتی با فوتبال متفاوت است و به همین دلیل پخش مسابقات فوتبال با داور خانم نیاز به تصمیم گیری جدیدی دارد.

تا به امروز تلویزیون از پخش مسابقات با داوری خانم‌ها پرهیز داشته است. تنها موردی که در گوگل یافت شد این بود که سایت فوتبالی اشاره کرده است که: بازی وردربرمن مقابل ولفسبورگ از سری مسابقات هفته سی‌ام بوندس‌لیگای آلمان در خرداد سال ۱۳۹۹ از شبکه ورزش پخش شده است. این بازی را می‌توان نخستین مسابقه فوتبالی دانست که با حضور داور وسط زن، از تلویزیون پخش شده است.

علاوه بر بازی‌های تیم ملی ایران قطعا برای بازی‌های تیم‌های دیگر هم از داوران خانم استفاده خواهد شد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها