تعداد بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۱۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰ - 2022 22 October
دانستنیهای خودرو
بخش سوم و پایانی
نویسنده : بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز

دانستن برخی نکات ساده در مورد خودرو و رانندگی به ما کمک می‌کند که استفاده طولانی‌مدت، کم‌هزینه و همراه با آرامشی از خودرو داشته باشیم. پیش از این برخی از نکات را خواندید. اینک ادامه آن ...
*****
نکات رانندگی در آب‌وهوای مه‌آلود را بدانید

رانندگی در هوای مه‌آلود به دلیل دید بسیار پایین شما و رانندگان مقابل، نیاز به رعایت برخی تمهیدات دارد.

 ابتدا باید سرعت را تا حد امکان در محدوده مطمئنه پایین آورید و سپس چراغ‌های سوپایین و مه‌شکن را روشن کنید تا خودروهای مقابل شما را ببینند. سپس باید فاصله طولی با خودروهای جلویی را حفظ کنید. صبور باشید و از هرگونه مانور خطرناک در طول مسیر، خودداری کنید.

در صورت پاره‌شدن تسمه تایم، به‌هیچ‌وجه استارت نزنید

اگر تسمه تایم خودرو پاره شود، قطعاً موتور از تکاپو باز می‌ایستد. در این صورت، حتماً از استارت‌زدن خودداری کنید و اتومبیل را با یدکش به تعمیرگاه برسانید. استارت‌زدن در زمانی که تسمه تایم از مدار خارج شده، می‌تواند موجب بروز ایرادات بیشتر در سرسیلندر و به‌ویژه سوپاپ‌ها و پیستون‌های موتور شود.

با اقدامات ضروری هنگام پارگی سیم کلاچ آشنا باشید

اگر سیم کلاچ یا پمپ روغن کلاچ از کار بیفتد، چطور می‌توان اتومبیل را به راه انداخت؟

ابتدا خودرو را خاموش کنید و سپس خودرو را در وضعیت دنده یک قرار دهید. کمی پدال گاز را بفشارید و در حالتی که هیچ مانعی سر راه اتومبیل نیست، استارت بزنید. احتمالاً خودرو با یک جهش اولیه شروع به حرکت خواهد کرد و شما می‌توانید به حرکت با دنده یک ادامه دهید.

 اگر نیاز به تعویض دنده و سبک‌تر کردن آن داشتید، باید بدانید که می‌توان خودرو را در حالت روشن به‌راحتی در وضعیت خلاص قرار داد؛ سپس باید همان‌طور که خودرو به حرکت خود ادامه می‌دهد، پدال گاز را در وضعیتی قرار دهید که بتوانید پس از کمی تلاش با اهرم تعویض دنده و احتمالاً شنیدن برخی صداهای ناهنجار، گیربکس را در حالت دنده دو بگذارید. البته تا حد امکان باید از این عمل خودداری کنید؛ اما در مواقع اضطرار، می‌توان به همین صورت دنده‌ها را سبک یا سنگین کرد. این امر نیاز به تبحر دارد و اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بهتر است با مراکز خدماتی تماس بگیرید.

جمع‌بندی
همواره نیاز است خودرو مورد توجه ویژه قرار داشته باشد. به‌خصوص برخی موارد ساده نظیر سطح روغن موتور، میزان مایع خنک‌کننده، بازرسی چشمی قسمت زیرین پیشرانه جهت اطمینان از عدم نشتی روغن  موتور و… می‌تواند از بروز آسیب‌های جدی در بخش‌های فنی خودرو جلوگیری کند.

هنگام رانندگی نیز داشتن احتیاط، توجه به قوانین، رعایت سرعت مطمئن، پرهیز از سبقت‌گیری غیرمجاز و در کل شتاب نکردن در رانندگی، نکات بسیار مهمی هستند که باید از سوی هر راننده‌ای رعایت شوند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها