تعداد بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۱۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵ - 2022 08 October
نویسنده :  بخش مکانیک خودرو هنرستان باهنر نی‌ریز                      

دانستن برخی نکات ساده در مورد خودرو و رانندگی به ما کمک می‌کند که استفاده طولانی‌مدت، کم‌هزینه و همراه با آرامشی از خودرو داشته باشیم.

سرویس‌های دوره‌ای را به‌موقع انجام دهید
سرویس‌های دوره‌ای یا اوورهال خودرو، اموری بسیار ضروری در جهت ارتقاء طول عمر این وسیله نقلیه هستند و واجب است آن را طبق دستورالعمل‌های شرکت سازنده، به‌موقع انجام دهید.

همچنین باید از روغن استاندارد و فیلترهای مناسب استفاده کنید تا پیشرانه در همه حال به بهترین وجه کار کند. ضمناً فیلتر روغن نیز باید در هر بار سرویس تعویض شود. همچنین بهتر است هر روز سطح روغن موتور و مایع خنک‌کننده رادیاتور را چک و از عدم نشتی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

نشانگرهای هشدار پشت آمپر را بشناسید
روی صفحه آمپر پشت فرمان، نشانگرهای مختلفی وجود دارد که در قالب رنگ‌های گوناگون، اطلاعات مشخصی را به آگاهی می‌رسانند. در این میان، چراغ‌های زرد و قرمز حکم هشدار یا توقف کامل خودرو را دارند.

چراغ چک اتومبیل (زرد رنگ) معمولاً اگر به‌تنهایی روشن شود، صرفاً بروز ایراد در سیستم برق و جرقه خودرو را به راننده اطلاع می‌دهد. برای نمونه بروز نقص در سامانه‌های سیم‌کشی، سنسورها، برق شمع‌ها و غیره، می‌تواند منجر به روشن‌شدن چراغ چک شود. در این حالت، اگر عملکرد موتور خودرو چندان تحت تأثیر قرار نگرفته است، معمولاً می‌توان با اتومبیل به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برق خودرو مراجعه کرد. در غیر این صورت، بهتر است خودرو متوقف شود و تعمیرکار ماهر جهت تشخیص و رفع عیب به محل بیاید.

چراغ دیگری که به‌محض روشن شدن آن باید حتماً اتومبیل را از حرکت بازداشت، چراغ استپ است که نشانه بروز ایراد جدی در سیستم روغن‌کاری، یاتاقان‌ها یا سایر بخش‌های فنی پیشرانه است. در این صورت، لازم است وسیله نقلیه هر چه سریع‌تر متوقف شود و با خودروی ویژه یدک‌کش به تعمیرگاه انتقال یابد. البته بروز ایراد در سنسور فشار روغن یا فشنگی روغن نیز می‌تواند موجب روشن‌شدن چراغ استپ شود. اما با این حال، این موضوع برای یک راننده عادی به‌هیچ‌وجه در مرحله اول قابل‌تشخیص نخواهد بود.

ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها